در نشست کمیته برگزاری اجلاس وزاری کریدور شمال-جنوب مطرح شد: انتخاب 6 کارگروه اجرایی برای برگزاری اجلاس

 

نخستین جلسه كمیته سیاست‌گذاری و نظارت برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان برگزار شد و ضمن معرفی شش کارگروه اجرایی، اعضا به بحث و گفتگو پیرامون این کریدور ترانزیتی پرداختند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه كمیته سیاست‌گذاری و نظارت برگزاری اجلاس وزرای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به ریاست مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، گمرك، ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن، سازمان بنادر و دریانوردی در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

در ابتدا مهرداد تقی زاده توضیحات اجمالی در خصوص برگزاری اجلاس وزرای كریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب هم‌زمان با هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاری در تهران ارائه کرد و سپس امین ترفع مدیر کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل با اشاره ‌به‌ضرورت برگزاری این اجلاس گفت: توسعه اقتصاد و تجارت در راستای فعال‌سازی كریدور حمل‌ونقلی شمال-جنوب یكی از اركان اصلی برگزاری اجلاس مذكور به‌حساب می‌آید و تاكنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی كریدور شمال-جنوب برگزار شده كه آخرین اجلاس در سال ۲۰۱۵ در دهلی‌نو هند تشكیل شده است.

وی افزود: با توجه به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی فی‌مابین كشورهای همسایه از جمله ازبكستان و افغانستان و همچنین معرفی كریدورهای رقیب، به نظر می‌رسد برگزاری اجلاس وزرای شمال-جنوب می‌تواند سهم مهمی در نقش‌آفرینی ایران در منطقه ایفا كند.

ترفع تأکید کرد: تغییر نگرش به كریدورهای حمل‌ونقلی و لزوم انجام اقداماتی همچون تسهیل روادید، ایجاد پنجره واحد گمركی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش همکاری‌های ریلی و جاده‌ای با سایر كشورها مبنای شکل‌گیری كریدورهای توسعه‌ای و تجاری جایگزین كریدورهای صرفاً حمل‌ونقلی به‌حساب می‌آید.

مدیر کریدورهای بین‌المللی بیان کرد: در حاشیه اجلاس وزرا و شورای هماهنگی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری business forum با حضور دبیران كل مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین تجار و بخش‌های خصوصی كشورهای عضو در راستای فعال‌سازی كریدور شمال-جنوب در حال انجام است.

انتخاب شش کارگروه اجرایی برای برگزاری اجلاس

وی در ادامه ضمن معرفی پروژه‌های گمركی، تجاری و حمل‌ونقلی پیش از برگزاری اجلاس وزرا، ضرورت انجام هر یك از آن‌ها و پیشنهاد تشكیل ۶ كارگروه اجرایی جهت پیگیری موضوعات را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱- تجاری و گمركی

 

۲- اصلاح فرایندها

 

۳- مشوق‌های سرمایه‌گذاری لجستیکی

 

۴- دبیرخانه كریدور و تهیه اسناد

 

۵- دیپلماسی و رسانه

 

۶- تشریفات

در این راستا پیشنهاد شد هر یك از سازمان‌ها نمایندگان تام‌الاختیار خود را جهت حضور فعال در کارگروه‌های اجرایی به‌طور منظم (هر ۲ هفته یک‌بار) معرفی کنند.

راهکارهای کاهش هزینه حمل در کریدور شمال-جنوب

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی پس از استماع گزارش‌ها، پیشنهادات و نظرات اعضای این کمیته اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر زمان سیر كالا از مسیر سنتی كانال سوئز در مقایسه با مسیر عبوری از كشور ایران حدود ۲ برابر اما هزینه‌های حمل كالا از این مسیرها نشان‌دهنده ۳ برابر بودن هزینه حمل از مسیر ایران است؛ اما پیش‌بینی می‌شود، با اصلاح فرایندها و انجام اقداماتی همچون تعدیل عوارض حمل‌ونقلی، استانداردسازی تعرفه‌های ریلی و… می‌توان این هزینه را تا حد قابل قبولی در راستای افزایش توجیه‌پذیری مسیر ایران كاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم جهت بارگذاری اطلاعات كریدور در وب‌سایت جدید كریدور شمال جنوب به آدرس www.instcorridor.com در دستور كار دبیرخانه كریدور قرار دارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.