بازار جهانی کشتیها؛ صعود نرخ فلهبرها و نوسان نفتکشها
سی نیوز-* 22شهریور ۱۴۰۴ –به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران گزارش هفتگی بازار کشتیرانی بورس بالتیک برای هفته ۳۷ سال ۱۴۰۴ نشان میدهد که بازارهای مختلف کشتیهای خشک (فله بر) و تانکر (نفتکش) در طول هفته گذشته روندی متفاوت داشتهاند. این گزارش با تمرکز بر تغییرات نرخها، روندهای منطقهای و چشمانداز بازار، اطلاعات مفیدی برای شرکتهای عضو انجمنهای FONASBA ارائه میدهد.
در بخش کشتیهای فله بر، بازار کیپسایز (Capesize) در حوضههای اقیانوس اطلس روندی مثبت داشت و در اقیانوس آرام آرامش نسبی برقرار بود. میانگین نرخ چارتر زمانی کیپسایز در روز جمعه به ۲۵,۴۵۷ دلار رسید که ۱,۹۴۴ دلار نسبت به هفته قبل افزایش داشت. در مسیرهای آمریکای شمالی، فعالیت محدود بود، اما در مسیر برزیل و غرب آفریقا (C3)، بارهای اکتبر با نرخهای بالاتر تثبیت شدند. مسیر غرب استرالیا به چین (C5) نیز با حمایت معدنکاران نرخهایی نزدیک ۱۰,۲۴۵ دلار ثبت کرد و یک سفر رفتوبرگشت ترانسپاسیفیک حدود ۲۶,۰۰۰ دلار پرداخت شد.
بازار پانامکس (Panamax) هفتهای مثبت داشت و در حوضههای اطلس و آسیا با افزایش تقاضای غلات و مواد معدنی نرخها بالا رفت. از خلیج آمریکا، سفر ترانساطلس در میانه ۲۰,۰۰۰ دلار برای مالکین محقق شد. در آمریکای جنوبی فعالیت کمهیجانتر بود، در حالی که در آسیا تقاضای معدنی از استرالیا و اندونزی نرخها را تا ۱۶,۰۰۰ دلار افزایش داد. معاملات دورهای محدود نیز با نرخ ۱۸,۰۰۰ دلار برای تحویل سنگاپور به مدت ۴ تا ۶ ماه انجام شد.
بازار اولترامکس و سوپرامکس (Ultramax/Supramax) در اطلس استحکام داشت، در حالی که در جنوب آسیا تقاضا کاهش یافته و نرخها کمی افت کرد. فشار اصلی در اطلس از خلیج آمریکا بود؛ برای مثال، یک کشتی ۶۰,۰۰۰-dwt برای سفر به هند حدود ۳۲,۰۰۰ دلار ثابت شد. سفرهای ترانساطلس مشابه نیز در همین سطح باقی ماندند.
بازار هندیسایز (Handysize) عملکردی مختلط داشت؛ در مدیترانه فعالیت محدود بود اما حاشیهای نرخها بهبود یافت. در آمریکای جنوبی، نرخها قوی باقی ماندند؛ برای نمونه یک ۳۷,۰۰۰-dwt از Recalada به مدیترانه با غلات ۲۱,۷۵۰ دلار ثبت شد. در خلیج آمریکا فشار نزولی مشاهده شد و در آسیا نرخها نزدیک سطوح قبلی باقی ماندند.
بازار هندیمکس (Handymax) در مدیترانه و UK-Continent ثبات نسبی داشت و نرخها در محدوده WS130 تا WS150 برای سفرهای مختلف ثبت شد.
در بخش تانکرهای تمیز (Clean Tankers)، بازار LR2 در خاورمیانه ناپایدار بود؛ شاخص TC1 ۷۵kt MEG/Japan از WS156.06 به WS142.78 افت کرد، در حالی که سفر TC15 با TCE بالای ۱۲,۰۰۰ دلار در روز تثبیت شد. LR1 نیز پس از شروع قوی در MEG نرم شد و در UK-Continent نرخها کاهش یافت. بازار MR در خاورمیانه و UK-Continent نرمتر شد اما در خلیج آمریکا و مسیرهای خاص افزایش نرخ ثبت شد.
بازار تانکرهای VLCC میانهفته تقویت شد و نرخها به طور قابل توجهی بالا رفت؛ برای مثال نرخ ۲۷۰,۰۰۰ mt از خلیج فارس به چین به WS87 رسید که معادل TCE روزانه ۷۴,۳۳۸ دلار بود. بازار سوئزمکس (Suezmax) همچنان محکم باقی ماند و نرخها برای مسیرهای Nigeria/UK و Guyana/UK حدود WS112 گزارش شد. بازار افرامکس (Aframax) در دریای شمال کاهش نرخ داشت، در مدیترانه اندکی افزایش مشاهده شد و مسیرهای اطلس با روند صعودی همراه بودند.
به طور کلی، هفته ۳۷ سال ۱۴۰۴ نشاندهنده بازاری مثبت برای کشتیهای بالک با افزایش نرخ کیپسایز و پانامکس و بهبود چشمگیر در VLCCها بود، در حالی که تانکرهای تمیز با نوسانات قابل توجهی مواجه بودند. این روندها به مالکان و اپراتورها سیگنالهای مهمی درباره فشارهای منطقهای، فرصتها و چالشهای بازار ارائه میکنند.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.