نوسان در بازار حملونقل دریایی؛ صعود نرخ فلهبرها، افت محسوس تانکرها
سی نیوز-* در هفته ۲۷ سال ۲۰۲۵، بازار حملونقل دریایی شاهد تحولات مهمی بود که نشاندهنده تغییرات متنوع در بخشهای خشکبار و تانکرها است. این گزارش با بررسی دقیق شاخصها و نرخهای حمل و نقل دریایی در مسیرهای مختلف اقیانوسها، تصویری روشن از وضعیت فعلی بازار ارائه میدهد. در حالی که بخش خشکبار با علائم بهبود و ثبات نسبی همراه بود، بازار تانکرها با کاهش نرخها و چالشهای فصلی مواجه شد. همچنین، تحولات جدیدی در مسیرهای حمل و نقل و تقاضا به چشم میخورد که میتواند جهتگیریهای آینده بازار را تحت تأثیر قرار دهد. این تحلیل به اعضای FONASBA امکان میدهد تا با شناخت دقیقتر روندهای جاری، تصمیمات استراتژیک بهتری اتخاذ کنند.
بازار حملونقل دریایی در هفته ۲۷ سال ۲۰۲۵ تحولات متنوعی را در بخشهای مختلف تجربه کرد. در بخش خشکبار، بازار کاپسایز در اقیانوس آرام با افزایش نرخ مسیر C5 از ۶.۹۰ به ۷.۴۴ دلار به ازای هر تن، بهبود قابلتوجهی داشت که ناشی از افزایش حجم حمل سنگآهن و زغالسنگ از غرب استرالیا بود. در اقیانوس اطلس نیز مسیر برزیل به چین (C3) با نرخ ۱۹.۵۰ دلار برای اواخر ژوئیه ثبت شد، اما شاخص BCI 5TC با کاهش ۲,۱۲۸ دلاری به ۱۵,۳۸۲ دلار رسید که نشاندهنده نوسانات بازار است. در بخش پاناماکس، تقاضای قوی در آمریکای جنوبی با نرخ ۲۱,۲۵۰ دلار برای سفر به چین مشاهده شد، در حالی که نرخها در آسیا پایدار باقی ماندند، برای مثال نرخ ۱۱,۵۰۰ دلار برای سفر از ژاپن به استرالیا گزارش شد.
بازار اولتراماکس و سوپراماکس هفتهای مثبت داشت؛ نرخها در خلیج مکزیک به بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار رسید و در آسیا نیز مسیر چین به مدیترانه با نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار فعال بود. همچنین، مسیر آفریقای جنوبی به چین با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار به همراه ۱۶۰,۰۰۰ دلار حق بالاست ثبت شد. بازار هندیزایز اما راکد بود؛ نرخ مسیر مدیترانه به خلیج مکزیک ۷,۰۰۰ دلار و مسیر آمریکا به مراکش ۱۵,۰۰۰ دلار بود. در آسیا نیز بازار کمجنبوجوش باقی ماند و برای حمل زغالسنگ به پاکستان نرخ ۲۲,۵۰۰ دلار گزارش شد.
در بخش تانکرها، نرخها روند کاهشی داشتند. در VLCC، نرخ مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) به WS47.4 معادل درآمد روزانه ۲۶,۵۱۲ دلار رسید و مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) با نرخ WS49.56 و درآمد روزانه ۲۹,۵۹۸ دلار ثبت شد. سوزماکس نیز با کاهش نرخ روبرو بود؛ مسیر نیجریه به اروپا (TD20) نرخ WS82.22 و درآمد روزانه ۳۰,۶۰۰ دلار داشت. آفراماکس در دریای شمال (TD7) نرخ WS120 معادل درآمد ۳۱,۷۰۰ دلار و در مدیترانه (TD19) نرخ WS129 معادل ۲۶,۵۰۰ دلار ثبت شد. در تانکرهای پاک، نرخ LR2 مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC1) به WS120 کاهش یافت و در تانکرهای MR، مسیر اروپا به آمریکا (TC2) نرخ WS90 با درآمد روزانه ۳,۱۱۷ دلار را تجربه کرد.
نکات کلیدی این هفته شامل بهبود بازار کاپسایز و اولتراماکس در بخش خشکبار و رکود بازار هندیزایز است. در بخش تانکرها، کاهش شدید نرخها در VLCC و سوزماکس عمدتاً به دلیل کاهش تنشهای منطقه خاورمیانه و فصل کمبود تقاضا در سهماهه سوم سال بود. همچنین، بالتیک اکسچنج در حال آزمایش دو مسیر جدید آفراماکس از ونکوور به نینگبو و پال است که میتواند تحولات جدیدی در این بازار ایجاد کند.
لازم به ذکر است که این گزارش فقط دادههای تا تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۲۵ را پوشش میدهد و اطلاعات آن محرمانه بوده و تنها برای اعضای FONASBA قابل استفاده است.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.