از ظرفیت تنگه هرمز به درستی استفاده نمیکنیم
نایب رئیس کمیته حقوقی انجمن کشتیرانی عقیده دارد چهار محور عدم توجه به جوانگرایی، سوءمدیریت، عدم هماهنگی میان سیاستها و بیتوجهی به دانش فنی موجود در کشور از موانع اصلی توسعه اقتصاد دریایی محسوب میشوند.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایلنا، در شرایطی که اقتصاد ایران بیش از پیش به مسیرهای جایگزین درآمدهای نفتی نیاز دارد، اقتصاد دریامحور بهعنوان یکی از ظرفیتهای مغفولمانده، بار دیگر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. آرش فرحدل، نایب رئیس کمیته حقوقی انجمن کشتیرانی و مدیرعامل شرکت کشتیرانی فرتاک دریای آرام در گفتگو با خبرنگار ایلنا ضمن تأکید بر لزوم جوانگرایی، از سوءمدیریت، عدم هماهنگی میان سیاستها و بیتوجهی به دانش فنی موجود در کشور بهعنوان موانع اصلی توسعه اقتصاد دریایی یاد کرد.
دلیل اهمیت اقتصاد دریامحور
فرحدل در ابتدا با تأکید بر ضرورت تعریف دقیق این مفهوم اظهار کرد: زمانیکه از اقتصاد دریامحور صحبت میکنیم، باید ابتدا تفاوت آن را با اقتصاد حملونقل یا اقتصاد اقیانوسی روشن کنیم. این حوزه ریشه در ظرفیتهای طبیعی کشور دارد. ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی استراتژیک، سواحل گسترده در شمال و جنوب و مرزهای آبی فعال، میتواند به یک هاب منطقهای در حوزه حملونقل دریایی، تجارت بندری و صنایع وابسته تبدیل شود.
چالشهای توسعه: سوء مدیریت و بیتوجهی به جوانان
نایب رئیس کمیته حقوقی با انتقاد از ساختار مدیریتی فعلی در حوزه دریا و حملونقل گفت: متأسفانه هنوز از نیروی جوان و متخصص در این حوزه استفاده نمیشود. در حالی که دانشگاههای کشور در حوزه مدیریت دریایی فارغالتحصیلان توانمندی دارند، همچنان مدیران سالخورده و ساختارهای فرسوده در رأس امور هستند.
وی افزود: مشکل اصلی، نه فقط در ضعف اجرای سیاستها، بلکه در تناقض میان خود سیاستهاست. وقتی فرایندهای مختلف مدیریتی و لجستیکی یکدیگر را نقض میکنند، چطور میتوان انتظار رشد منسجم داشت؟
نقش دولت؛ حمایت یا مانع؟
فرحدل ضمن اذعان به نیاز به پشتیبانی دولت، اظهار کرد: بدون حمایت دولت نمیتوان کاری از پیش برد. اما همزمان باید با سوءمدیریت در لایههای اجرایی و ناکارآمدی در استفاده از ظرفیت داخلی مقابله کرد. ما در همین کشور، جوانانی داریم که هم دانش فنی دارند، هم تجربه میدانی، اما به آنها میدان داده نمیشود.
حملونقل، مکمل همه صنایع حیاتی کشور
وی با اشاره به نقش صنعت حملونقل در اقتصاد کلان افزود: در همه شرایط بحرانی – از جنگ گرفته تا تحریم – سه صنعت هرگز متوقف نمیشوند: صنایع غذایی، صنایع دارویی، و حملونقل. برای تداوم عملکرد آنها، لجستیک و زنجیره تأمین ضروری است. همانطور که در کشورهایی مانند لبنان و سوریه میبینید، بدون حملونقل دریایی، حتی کمکهای بشردوستانه هم نمیرسد.
تنگه هرمز؛ نماد ظرفیت بلااستفاده
فرحدل با اشاره به موقعیت راهبردی تنگه هرمز به عنوان یک نمونه از اهمیت نقش دریا در اقتصاد جهان گفت: مالکیت تنگه هرمز برای ماست، اما آیا واقعاً از آن بهدرستی استفاده میکنیم؟ نه. این ربطی به تحریم ندارد؛ این نشانه سوءمدیریت و غفلت از سیاستگذاری صحیح است.
تحریمها و خودتحریمی؛ دو روی یک سکه
مدیرعامل شرکت کشتیرانی فرتاک دریای آرام با اشاره به تجربههای تحریمی ایران گفت: ما برخلاف خیلی از کشورها، تجربه دور زدن تحریمها را داریم و میدانیم چطور میتوان از ظرفیتهای داخلی استفاده کرد. روسیه در زمان جنگ اوکراین تازه با این مسئله آشنا شد، اما ما سالها با تحریم زندگی کردهایم و راهکار داریم.
درآمدهای غیرنفتی و آینده اقتصاد ملی
فرحدل در ادامه تأکید کرد: همه این موارد باید در خدمت اقتصاد غیرنفتی قرار بگیرد. نفت نباید ستون اصلی درآمد کشور باشد و با تقویت حملونقل دریائی و لجستیک، تحریمها را خنثی و حتی به فرصت تبدیل کرد.
فرحدل در پایان خطاب به مدیران و مسئولان کشور گفت: راه عبور از شرایط سخت، تنها با تکیه بر نیروی جوان، دانش بومی و نگاه بلندمدت به حملونقل و لجستیک امکانپذیر است. بدون این نگاه، نهتنها از دنیا عقب میمانیم، بلکه فرصتهای طلایی منطقهای را هم از دست میدهیم.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.