وضعیت بازار چارتر کشتیهای کانتینری در آستانه سال ۲۰۲۵
به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، گزارش New ConTex در هفته ۴۳ سال ۲۰۲۴ به بررسی نرخهای چارتر کشتیهای کانتینری بر اساس سایز و دورههای مختلف میپردازد. این شاخص که توسط Verband Hamburger und Bremer Schiffsmakler e.V. (VHBS e.V.) تهیه میشود، وضعیت نرخهای روز بازار را برای چارترهای کوتاهمدت و بلندمدت ارزیابی میکند و به تغییرات هفتگی نرخها اشاره دارد.
تحلیل جزئیات نرخها و تغییرات
در هفته منتهی به ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴، شاخص کلی New ConTex با افزایش ۱۴ واحدی به ۱۳۱۱ رسید که نسبت به هفته قبل رشد ۱.۱ درصدی داشته است. این افزایش عمدتاً به دلیل رشد تقاضا در منطقه خاورمیانه و مسدود شدن مسیرهای دریایی دریای سرخ رخ داده است. همچنین، در مقایسه با یک سال گذشته، شاخص تقریباً دو برابر شده که نشانگر بهبود قابل توجه بازار در مقایسه با زمان مشابه سال قبل است.
تحلیل نرخها بر اساس سایز و دورههای مختلف:
- کشتیهای ۱۱۰۰ TEU:
- نرخ ۶ ماهه: ۱۴,۵۰۵ دلار در روز (افزایش ۲.۳ درصدی نسبت به هفته قبل).
- نرخ ۱۲ ماهه: ۱۳,۶۵۵ دلار در روز (افزایش ۲.۲ درصدی).
- کشتیهای ۱۷۰۰ TEU:
- نرخ ۶ ماهه: ۲۲,۹۲۵ دلار در روز (افزایش جزئی ۰.۳ درصدی).
- نرخ ۱۲ ماهه: ۱۹,۹۴۵ دلار در روز (افزایش ۰.۵ درصدی).
- کشتیهای ۲۵۰۰ TEU:
- نرخ ۶ ماهه: ۲۶,۸۶۴ دلار در روز (افزایش ۰.۲ درصدی).
- نرخ ۱۲ ماهه: ۲۸,۶۰۰ دلار در روز (افزایش ۰.۶ درصدی).
- کشتیهای ۳۵۰۰ TEU:
- نرخ ۱۲ ماهه: ۳۸,۷۳۰ دلار در روز (افزایش ۰.۹ درصدی).
- نرخ ۲۴ ماهه: ۳۲,۰۸۰ دلار در روز (افزایش ۱.۱ درصدی).
- کشتیهای ۴۲۵۰ TEU:
- نرخ ۱۲ ماهه: ۴۹,۴۶۵ دلار در روز (افزایش ۲.۰ درصدی).
- نرخ ۲۴ ماهه: ۴۰,۱۶۵ دلار در روز (افزایش ۱.۷ درصدی).
روند کلی و پیشبینیها
این گزارش نشان میدهد که به دلیل بحرانهای خاورمیانه و محدودیتهای مسیر دریای سرخ، بازار در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد و بسیاری از شرکتهای کشتیرانی پیشبینی سود خود را برای سال ۲۰۲۴ افزایش دادهاند. با این حال، نرخها همچنان پایینتر از رکوردهای تاریخی خود هستند که بازار در چند سال اخیر تجربه کرده است.
همچنین، انتظار میرود با نزدیک شدن به انتهای سال، بازار روند نسبتاً آرامی داشته باشد و این دوره با رویدادهایی نظیر جشن سالانه “Eisbein Essen” نیز همراه است.
نوسانات هفتگی و عوامل تأثیرگذار
در این گزارش، شاخص New ConTex به تغییرات هفتگی نرخهای چارتر توجه دارد. با وجود اینکه بخش عمدهای از کشتیها افزایش نرخ را تجربه کردهاند، نرخ کشتیهای ۲۵۰۰ و ۲۷۰۰ TEU برای دورههای بلندمدت کاهش یافته است. این تغییرات به عواملی همچون تقاضا در بازار و رویدادهای منطقهای مانند بحرانهای ژئوپلتیکی و مسدود شدن برخی مسیرهای کشتیرانی نسبت داده میشود. در همین راستا، شرکتهای اصلی خطوط کشتیرانی در اروپا نیز با افزایش پیشبینی سود خود به بازار خوشبین هستند.
روند کلی بازار و پایداری تقاضا
به طور کلی، تقاضا در بخش چارتر کشتیهای کانتینری نسبت به عرضه افزایش یافته است، بهویژه در سایزهای بزرگتر و دورههای بلندمدت که نشاندهنده تمایل شرکتها به سرمایهگذاریهای طولانیمدت در این بخش است. این تمایل، با توجه به افزایش ریسکهای ناشی از تغییرات ژئوپلتیکی و قوانین سختگیرانه زیستمحیطی، بیشتر به چشم میخورد.
چشمانداز بازار تا پایان سال
پیشبینی میشود که بازار تا پایان سال ۲۰۲۴ روندی با ثبات و نسبتاً آرام را دنبال کند. این آرامش نسبی میتواند فرصتهایی را برای اجارهدهندگان و اجارهکنندگان کشتیها فراهم کند تا با برنامهریزی دقیقتر در بازار فعالیت کنند. افزون بر این، رویدادهای سالانه مانند جشن “Eisbein Essen” میتوانند به بهبود روحیه و تعاملات حرفهای در این صنعت کمک کنند.
عوامل تأثیرگذار بر بازار چارتر کشتیها و تحلیل آینده
- تغییرات قوانین زیستمحیطی و فشار برای کاهش انتشار کربن: با توجه به مقررات سختگیرانه سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در خصوص کاهش اثرات زیستمحیطی، خطوط کشتیرانی به سمت استفاده از سوختهای پاکتر مانند متانول و آمونیاک حرکت کردهاند. اما این سوختها نه تنها نیازمند تجهیزات خاص هستند، بلکه به دلیل ماهیت شیمیایی، چالشهای ایمنی جدیدی را به وجود آوردهاند. این موضوع موجب افزایش هزینهها و نیاز به آموزشهای تخصصیتر در این صنعت خواهد شد و میتواند بر نرخهای چارتر و میزان اجاره تأثیر بگذارد
- نوسانات بازار و تقاضا تحت تأثیر بحرانهای ژئوپلتیکی: ناپایداریهای سیاسی و نظامی در مناطقی همچون خاورمیانه و دریای سرخ میتواند به تغییرات سریع در عرضه و تقاضا منجر شود. برای مثال، مسدود شدن مسیرهای دریای سرخ و افزایش تقاضا به دلیل محدودیتهای موجود در مسیرهای جایگزین، نرخهای چارتر را در سایزهای مختلف افزایش داده است. این نوسانات ژئوپلتیکی میتواند در آینده نیز تأثیرات مشابهی داشته باشد، بهویژه اگر ناپایداریها ادامه یابند
- پیشرفتهای تکنولوژیکی و دیجیتالسازی: روند رو به رشد دیجیتالسازی و بهکارگیری فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، شبیهسازی دیجیتال و اینترنت اشیا (IIOT) در صنعت دریایی، به بهبود بهرهوری عملیاتی و کاهش هزینهها کمک میکند. استفاده از تکنولوژیهایی مانند “دوقلوهای دیجیتال” امکان نظارت بر عملکرد کشتیها و پیشبینی نیازهای تعمیر و نگهداری را فراهم میکند و میتواند منجر به کاهش خرابیها و بهینهسازی مسیرها شود
تحلیل پایانی و چشمانداز
بازار چارتر کشتیهای کانتینری در سال ۲۰۲۴ با نوسانات بسیاری روبهرو بوده، اما بهبود تقاضا و رشد پایدار نشان از پتانسیل بالای این صنعت برای سرمایهگذاری و گسترش دارد. از سوی دیگر، فشارهای زیستمحیطی، چالشهای امنیتی، و نیاز به استفاده از فناوریهای نوین، همه و همه عواملی هستند که تأثیر عمیقی بر این صنعت خواهند داشت.
پیشبینی میشود که با ادامه رشد تقاضا و تغییرات قوانین و فناوری، بازار چارتر کشتیها در آینده با تغییراتی عمیق مواجه شود. بهرهگیری از فناوریهای جدید، استفاده از سوختهای پاکتر، و بهبود زیرساختهای ایمنی، همه و همه اقداماتی هستند که میتوانند به رشد پایدار این بازار کمک کنند و صنعت دریایی را برای مواجهه با چالشهای آتی آماده سازند.
نظرات بسته شده است.