اولین اقدام توسعه کشتیرانی به رسمیت شناختن بخش خصوصی وحذف تصدی گری های دولتی است
به گزارش سی نیوز، “دکتر مسعود پلمه” دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتگو با “نبض بازار” در خصوص چالش هایی که این روزها شرکت کشتیرانی در کشوربا آن درگیر هستند اشاره کردو گفت: شرکتهای کشتیرانی متاسفانه در تمام شقوق فعالیتی دچار مشکل و در فرايند كسب و كار درگير گلوگاه هستند ما در صنعت کشتیرانی چالشهای بسیار زیادی را پیش رو داريم.
کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش در صنعت کشتیرانی
وی به کمبود منابع انسانی در صنعت کشتیرانی اشاره کرد وتصریح کرد: در حوزه منابع انسانی دولت و مجلس در مقام حاكميت و مسئول برنامه ريزي كوتاهي هاي بسياري داشته اند متاسفانه تراز منفي تامین و آموزش نیروی انسانی به نسبت خدمه مورد نياز کشتی هاي تحت پرچم منجر به کمبود نیروی ایرانی گرديده است و حال برای جبران نیروی متخصص باید از خارجی ها استفاده کنیم که البته محاسن و معایب خودش را دارد و در طولانی مدت می توان گفت زيان مضاعف و جبران ناپذيري در پي خواهد داشت.
بنادر امکان پهلوگیری بین المللی به خاطر مباحث تحریمی ندارند
وی همچنین از آسیب های ناشی از تحریم ها در شرکت های کشتیرانی نام برد و افزود: به همین ترتیب ما در حوزه تامین بار مشکلاتی داریم ، در بعضی از بنادرخارجی به علت مباحث تحریمی امکان پهلوگیری نداریم و به واسطه اینکه تبادلات مالي بین المللی از ما سلب شده است ، امکان استفاده از سوئیفت را نداریم .
همچنین كشتي هاي اقيانوس پيما بايد از سوخت کم سولفوراستفاده كنند و تامین این سوخت در ایران محدود به یک پالایشگاه است و آب بخش كه ميبايستي از خارج تامین كرد نيز باز به دلایل تحریم به ویژه مباحث مالی مشکلاتی را برای ما به وجود می آورد.
بانکها پشتیبانی لازم را برای ناوگان کشتیرانی نمی کند
وی با بیان اینکه در داخل کشور در حوزه های مالیاتی ، تامین اجتماعي و تامين مالی برای حمایت و توسعه ناوگان کشتیرانی با مشکلاتی مواجه هستيم، تصریح کرد: بانکها پشتیبانیهای لازم را به عمل نمی آورند، سازمان امور مالیاتی نوع نگاهی که به فعالیت های دریایی دارد مثل سایر فعالیتهای درون سرزمینی و بازبه خاطر مشکلاتی که در تفسیر و برداشتی که در هزینه های ارزی دارند ما را با مشکلات حل نشدني مواجه كرده اند.
تامین اجتماعی رفتارهایی که نسبت به فعالیت دریایی انجام می دهند مترادف با نرم بین المللی نیست
وی یکی دیگر از مقولاتی که شرکت های کشتیرانی را دچار زیان می کند را رفتارهای تامین اجتماعی خواند و گفت: تامین اجتماعی به همین ترتیب رفتارهایی که نسبت به فعالیت دریایی انجام می دهند مترادف با نرم بین المللی نیست. اقدامات تامین اجتماعی در اعمال ماده ۳۸، فعالیت هاي ما را پیمانکاری می بیند و همواره دچار جريمه و خسارت حاصل از عدم پذيرش و تمكين اين موضوع از سوي سازمان بنادر هستيم و به واقع زمینه ای وجود ندارد که ما با مشکل مواجه نباشیم.
فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر به ویژه در بندر شهید رجایی
دکتر مسعود پل مه، همچنین به فرسودگی تجهیزات در بنادر اشاره کردو گفت: یک بخش از مشکلات ما فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر به ویژه در بندر شهید رجایی است و منجر به کندی نرم فعالیت تخلیه و بارگیری کشتی ها ميشود و از سوي ديگر كمبود امكانات و تجهیزات پهلوگیری کشتی هاست که باعث می شود کشتی ها، مدت زمان بیشتری را در لنگرگاه در انتظار پهلوگیری در اسکله ها باشند این ها به دولت بر می گردد همه اینها شرایط نامطلوبی به ما تحميل ميكند ، در عین اینکه ما تلاش بسیاری برای مقابله با تحریم از خود نشان می دهیم و سرمایه گذاری هاي بخش خصوصی امروز ناجی اقتصادی كشور است باز دچار بي مهري هستيم ، ما برای انتقال کالا به کشور و صادرات محصولات تولیدی تلاش وافر و هزينه هاي گزافي متحمل شده ايم .
اگر بخش خصوصی نباشد دولت در اقدامات اقتصادی و لجستیکی بنادر دچار چالش می شود
وی بر ضرورت توسعه در صنعت کشتیرانی تاکید کرد و افزود: اولین اقدام به رسمیت شناختن فعالیتهای بخش خصوصی به مفهومی که اگر بخش خصوصی نباشد دولت در اقدامات اقتصادی و لجستیکی متوجه بنادر دچار چالش می شود، تفویض اختیار و حذف تصدی گری های دولتی كه ما شاهد هستیم در قوانين آمده صورت نمی گیرد علی رغم اینکه قانون در اين خصوص به صراحت بيان داشته و دولت را از ورود به اقدامات اجرایی و تجاری منع کرده است. دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد اگر تعداد ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی و یا تحت مالکیت ایرانی بیش از این که موجود است بشود به طور قطع ما قابلیت جذب بار بیشتری نه تنها به بنادر جمهوری اسلامی بلکه به بنادر سایر کشورها خواهیم داشت. ارزآوری و اشتغال لازم و به همان تناسب توسعه خدمات مبتنی به دریا پایه را به وجود خواهد آورد اینها بدیهیات است که دولت باید به آن توجه کند. امیدواریم دولت چهاردهم از تجارب گذشته که به نوعی باعث شد بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری های بخش خصوصی به بازدهی لازم نرسد، توجه كرده و انشالله به بهره برداری لازم منتهی شود.
لزوم توسعه گردشگری دریایی در ایران
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بر توسعه گردشگری دریایی در ایران هم تاکید کرد و گفت: گردشگری دریایی در ایران متفاوت از مکانیزم توریسم دریایی دنیا قرار دارد خوب به طور قطع استحضار دارید ما در بسیاری از فعالیتهایی که مبتنی بر گردشگری آبی و دریایی باشد تابع مقرارت خاص شرعی هستیم اینها محدودیت های را برای استفاده کنندگان از فعالیت آبی افراد خارجي كه بعنوان توريست به ايران مي آيند وجود می آورد پس نمی شود قیاسی با سایر کشورها داشته باشیم .در حال حاضر گردشگري دريايي ما در درياي مازندران محدود به سفرهاي ساحلي با قايق هاي تفريحي كه بعضاً فاقد استاندارد لازم براي اين موضوع هستند در فصل تابستان صورت ميپذيرد .ولي جنوب متفاوت است ، تنوع سفر ، مقاصد ، ميزان مسافر ، تمام فصل بودن و شناورهاي پيشرفته از مزيت هاي سفرهاي دريايي جنوب كشور است . يك بخش از سفرهاي جنوب براي حمل مسافر با اتومبيل است كه توسط شناورهاي لندينگ كرافت كه يك نوع كشتي رو- رو است صورت ميگيرد ، معمولا در مسيرهاي سرزمين اصلي به جزاير قشم و كيش انجام ميشود. بخش ديگر مسير مسافري به كليه جزاير است كه شامل ساكنين و مسافرين است و البته در ايام تعطيل حجم انبوهي از سفرها را به خود تخصيص خواهد داد اين سفرها توسط شناورهاي خاصي سفرهاي كوتاه دريايي كه برابر استاندارهاي بين المللي ساخته شده اند انجام ميشود ،در ايران بدلايل پيش گفته و البته سرمايه بسيار زياد امكان تدارك سفر هاي بلند و طولاني كه بوسيله كشتي هاي كروز انجام ميشود وجود ندارد . البته زيرساخت بندري يراي سرويس دهي به اين قبيل شناورها وجود دارد.خوشبختانه صنايع دريايي كشور از توانمندي فني ، مهندسي و منابع انساني لازم براي ساخت اين شناورها ، بويژه كشتي هاي پيشرفته مسافري در كلاس كاتاماران برخوردار است و تقريبا تمامي نيازهاي داخلي را تامين مينمايد ، ولي در ساخت كشتي هاي كروز فاقد تكنولوژي هستيم و قطعا فاقد توجيه اقتصادي خواهد بود.
نظرات بسته شده است.