خطر‌ات زیست محیطی استفاده از تانکر‌های قدیمی و فرسوده انتقال نفت

انتقال نفت با تانکر‌های قدیمی و فرسوده علاوه بر داشتن خطرات زیست‌محیطی، ایمنی در صنعت حمل نفتکش‌ها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا؛ مؤسسه Allianz Shipping Safety در تحلیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۹۰۰ نفتکش بزرگ در سراسر جهان فعالیت می‌کنند و تعدادی نیز در سایز‌های متوسط و کوچک به جابه‌جایی نفت می‌پردارند یاد‌آور شد: براساس ارزیابی کارشناسان IMO ناوگانی متشکل از ۳۰۰ تا ۶۰۰ تانکر شامل کشتی‌های قدیمی، غیر استاندارد، غیر قابل تعمیر و نگهداری، با مالکیت نامشخص و بدون بیمه در عرصه دریا‌ها فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها مورد بازرسی قرار نمی‌گیرند. این تانکر‌ها از دید کارشناسان سازمان بین‌المللی دریانوردی قابل استفاده نیستند.

در ادامه این گزارش آمده است: برخی از کشتی‌هایی که نباید از آن‌ها استفاده کرد در روش کشتی به کشتی به منظور دور زدن تحریم‌ها توسط دلالان و واسطه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنگام حرکت نیز فرستنده‌های AIS آن‌ها خاموش می‌شود. این کار کاملاً غیر قانونی و دارای خطرات بیشماری است.

Allianz Shipping Safety در ادامه گزارش می‌دهد: در سال ۲۰۲۲ میلادی حداقل شاهد زمین‌گیر شدن هشت فروند تانکر بودیم که از جملۀ آن‌ها می‌توان به نفتکش حامل نفتی اشاره کرد که در شرق چین به گل نشست و تانکر Petion هم چند روز بعد از آن در کوبا درگیر شد. از سوی دیگر اخیراً در ماه می ۲۰۲۳ میلادی کشتی پابلو در جنوب شرقی آسیا به علت فرسودگی دچار انفجار شد و نفت آن در سواحل مجاور تخلیه گردید.

همچنین یک نفتکش به نام Canis Power که حامل نفت تحریمی بود در دریای بالتیک دچار نقص فنی شد.

در ادامه گزارش تاکید شده با توجه به شرایطی که در حال حاضر به منظور انتقال نفت در شرایط تحریم وجود دارد آسیب‌های زیست محیطی آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

کاپیتان «نیتین چوپرا» مشاور ارشد ریسک دریایی در AGCS در این زمینه می‌گوید: با توجه به قدیمی بودن تانکر‌ها و بازرسی نشدن آن‌ها یک نشت معمولی می‌تواند فاجعۀ بزرگی را ایجاد کند. اما متأسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است به منظور مقابله با استفاده از تانکر‌های فرسوده کشور‌های دارای پرچم باید دستورالعمل‌های مربوط به عملیات کشتی به کشتی را به روز کرده و در صورت مشاهده عملیات کشتی به کشتی دولت صاحب پرچم را مطلع کنند و کشور‌های بندری نیز باید اطمینان حاصل کنند که عملیات انتقال نفت به شیوه کشتی به کشتی مطابق با الزامات ایمنی و کنوانسیون‌های IMO می‌باشد یا خیر؟

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/96220/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48773

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.