رونق بندر گز از طریق فعالیتهای سرمایهگذاری یکپارچه
نورالله عباسی مدیر کل بنادر استان گلستان گفت: در بندرگز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاریها و شهرداریها واگذار شده بدلیل کاهش سطح آب اقدام خاصی انجام نشده و سازههایی احداثی بلا استفاده باقی مانده و در حال تخریب است که مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیتهای این بندر از طریق سرمایهگذاری یکپارچه رونق بگیرد.
به گزارش سی نیوز پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورالله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان امروز چهارشنبه ۷ دی ماه در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه و مطالبه تحت عنوان بندر سبز خزری است، بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده ولی باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه بندرگز و ترکمن دربین سالهای ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۴ با دو رویکرد تفریحی، گردشگری و تجاری احداث شدند، افزود: بندرگز بیشتر با رویکرد مسافری فعالیت میکرد که در سال ۱۳۸۸ به مدت ۵۰ سال به سازمان همیاریها و شهرداریها واگذار شد تا گردشگری را در این نقطه فعال کند و این بندر در قالب یک مجموعه تفریحی، گردشگری، مسافری دریایی و تجاری فعال شود.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در دو بندر گز و ترکمن قایقهای سبک و با حجم کم و کوچک امکان فعالیت دارند و طراحی آن برای فعالیت کشتیهای با ظرفیت یک هزار تن بود، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت تمام شده حمل کالا با کشتی برای کشتیهای با سایز بزرگ بهصرفهتر است و بدلیل پسروی آب دریای خزر و عدم توانایی ورود کشتی به داخل خلیج در هیچ کدام از این دو بندر کشتی تجاری به معنای واقعی خود پهلودهی نشده است تنها در بندرترکمن بارجی به ظرفیت ۵۰۰ تن از طریق سبکسازی وارد شده که بعدها با پسروی آب دریا دیگر هیچ کشتی وارد این منطقه نشده است.
عباسی متذکر شد: در بندرگز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاریها و شهرداریها واگذار شده بدلیل کاهش سطح آب اقدام خاصی صورت نگرفته است و سازههایی احداثی بلا استفاده باقی مانده است و در حال تخریب است و در جلسات اخیر مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیتهای این بندر از طریق سرمایهگذاری یکپارچه رونق بگیرد.
وی اضافه کرد: بندرترکمن نیز از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال برای استفاده تجاری به یک سرمایهگذار واگذار شده که این قرارداد تا سال ۱۴۰۰ تمدید شده و مقرر شد سرمایهگذار کانال دسترسی به بندرترکمن را از کانال آشوراده به طول هفت و نیم کیلومتر لایروبی مجدد کند تا عمق لازم را برای پهلوگیری کشتیهای یک هزار تنی انجام دهد اما با پسروی آب، سرمایهگذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه در بخش سرمایهگذاری کسی باور نمیکرد میزان تغییرات و نوسانات آب دریای خزر به این شدت بر خلیج گرگان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای خزر بهطور متناوب عقبنشینی و پسروی داشت اما در دهه اخیر اتفاق دیگری افتاده و از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۴ آب شروع به بالا آمدن کرد و بعد از سال ۱۳۷۴ تاکنون سطح آب دریا روند نزولی به خود گرفته و حدود یک و نیم متر از بیشینه خود در سال ۱۳۷۴ عقبنشینی کرده است.
به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی گلستان عباسی تأکید کرد: تقریباً ۸۵ درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا-دُن تأمین میکند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانهها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده است و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود البته ممکن است تغییرات اقلیمی و جغرافیایی و احیای رودخانههای ورودی به خلیج بتواند به این مسئله کمک کند.
نظرات بسته شده است.