ارزش تجهیزات شرکت هندی در بندر چابهار به ۲۴ میلیون دلار رسید

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی در قالب سومین بخش از تجهیزات استراتژیک شرکت سرمایه‌گذار هندی به بندر شهید بهشتی چابهار وارد شد که در مجموع ارزش این تجهیزات به ۲۴ میلیون دلار رسید.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا، حسین شهدادی اظهار داشت: جرثقیل‌های ساحلی از مدرن‌ترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات بندری هستند، به این ترتیب ارزش تجهیزات وارداتی در سه مرحله جمعا به حدود ۲۴ میلیون دلار می‌رسد که تقریبا ۲۸ درصد از تعهدات شرکت هندی در زمینه استقرار تجهیزات این بندر محقق شد.

شهدادی ادامه داد: پیش از این چهار دستگاه جرثقیل ساحلی ۱۰۰ و ۱۴۰ تنی وارد بندر چابهار شده بود و با اضافه شدن این ۲ جرثقیل ظرفیت سالانه عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی به سطح مطلوبی رسیده است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نقش فرامنطقه‌ای بندر چابهار بیان کرد: این بندر با وجود تجهیزات بندری پیشرفته و کارآمد، اسکله‌هایی با آبخور ۱۶ متر و پسکرانه وسیع، آمادگی پذیرش انواع کشتی‌های اقیانوس‌پیما از تمامی خطوط کشتیرانی را دارد.

وی یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در بنادر ایران را سرمایه‌گذاری و اپراتوری شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب این قرارداد که به‌ صورت ۱۰ ساله است، اپراتور هندی ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات بندری چابهار سرمایه‌گذاری می‌کند.

شهدادی با بیان اینکه طرف هندی متعهد به تأمین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری بر اساس تعهدات قراردادی بلند مدت، به صورت «BOT » است تصریح کرد: تجهیزاتی که وارد می‌شود، برای تجهیز بندر و ارائه خدمات تخلیه و بارگیری کالا در فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: تجهیز و بهره‌برداری بندر شهید بهشتی در قالب قرارداد (BOT) به عنوان بخشی از تعهد هندی‌ها، مدل جدیدی از تجهیز بنادر کشور است که برای نخستین بار ۱۰۰ درصد با سرمایه گذاری طرف خارجی در بنادر کشور انجام می‌شود.

شهدادی با اشاره به اهمیت نقش فرامنطقه‌ای بندر چابهار در اشتیاق سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی و دعوت از  صاحبان سرمایه داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این بندر تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح‌های توسعه بندر چابهار نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.