مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر خبر داد؛ خدمات رسانی به کشتی های نسل۶ و ۷ در بندر شهید رجایی

 

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از اقدامات و برنامه های گسترده سازمان بنادر، جهت تجهیز بنادر کشور خبر داد.

به گزارش سی نیوز، فرهاد منتصر کوهساری؛ مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی این سازمان با تشریح تجهیزات تهیه شده در سال ۹۶ در بنادر کشور گفت: مهمترین تجهیزاتی که قرار داد آنها منعقد شده، خرید ۱۲ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل دروازه ای) برای بندر شهید رجایی است که  توسط شرکت لیپر آلمان و هلند و با مشارکت شرکت هپکو از ایران ساخته می شوند.

وی افزود: ۱۰ دستگاه از این جرثقیل ها تا کنون ساخته و در بندر شهید رجایی تخلیه شده و ۲ دستگاه در ایرلند در حال ساخت است که تا فروردین ۹۷ خواهند رسید.

کوهساری اظهار کرد: این دستگاه ها باید در بندر شهید رجایی مونتاژ شوند و ما زمینی حدود ۱۰ هزار متر مکعب برای این منظور پیش بینی کردیم و عملیات مونتاژ توسط یک تیم ایرانی و تیم شرکت لیپر ایرلند انجام می شود.

حضور کشتی های نسل ۶ و ۷ در بندر شهید رجایی؛ به زودی

وی اضافه کرد: این جرثقیل ها در مقایسه با دستگاه های دیگر بسیار سبکتر (۱۲۳۰ تن) و از نظر ارتفاع و طول بوم نیز بلندتر هستند که می توانند به کشتی های نسل ۶ و نسل ۷ در بندر شهید رجایی خدمات رسانی کنند و از نظر کارایی و بهره وری بسیار موثرند.

ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی در کشور

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: ساخت ۱۵ دستگاه آر تی جی توسط شرکت ایرانی منگان پروژه دیگر تامین تجهیزات سازمان بنادر است که قطعات آن به بندر عباس منتقل و حدود ۸ دستگاه در حال مونتاژ است.

وی افزود: مبلغ این قرارداد حدود ۲۱ میلیون یورو است و ۵۵ درصد آن سهم تولید داخل و ۴۵ درصد آن در قالب برخی قطعات از خارج خریداری شده است و انتظار داریم تا آبان ۹۷ تکمیل شوند.

مقابله با آلودگی های نفتی با تجهیز بنادر به بارج

کوهساری ادامه داد: پروژه سوم ما در سال جاری ساخت سه فروند بارج ۵۰۰ تنی در دریای خزر بر اساس کنوانسیون مارپل و OPRC بود که توسط شرکت صدار و با اعتبار حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیگیری شد و به بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی تحویل شد.

وی گفت: چهار فروند بارج ۵۰۰ تنی هم برای بنادر جنوبی پیش بینی شده که توسط شرکت ندیم گسترش در حال ساخت است و به افزایش ایمنی بنادر در مقابل آلودگی نفتی کمک خواهد کرد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت یک فروند ORV نیز گفت: اعتبار این پروژه ۲۱ میلیون یورو است و ۹۵ درصد از ساخت آن توسط شرکت بوت سرویس به پیش رفته و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت و پس از نهایی شدن برای مقابله با آلودگی های نفتی به بندر بوشهر تحویل داده می شود.

وی اضافه کرد: ساخت سه فروند جرثقیل موبایل ساحلی ۳ تنی برنامه دیگر سازمان بنادر است که توسط شرکت منگان در بندر امیر آباد (۲دستگاه) و بندر نوشهر (۱دستگاه) در حال انجام است. همچنین ۶ فروند شناور سار در بحث تجسس و نجات توسط شرکت بوت سرویس کیش در حال ساخت است و تا خرداد ماه تحویل می شود.

کوهساری با اشاره به پروژه های تجهیز در سال ۹۷ اظهار کرد: برنامه کاملی به هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده که پس از بررسی و تصویب اعلام خواهد شد.

گشایش در تامین تجهیزات، پس از برجام

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی در تامین تجهیزات بنادر کشور ادامه داد: در برخی پروژه ها تماما شرکت های داخلی تولید کننده هستند و انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام شده است. البته طبیعی است که در مواردی نیز برخی ماشین آلات مثل موتور و گیربکس را باید وارد کرد و اروپایی ها هم همه چیز را خودشان نمی سازند.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اثرات برجام عنوان کرد: پس از برجام گشایش هایی در تامین تجهیزات اتفاق افتاد. به عنوان نمونه با لیپر ایرلند وارد همکاری شدیم البته کماکان مشکلاتی وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.