آشنائی با فناوری بازرسی کانتینرها و دلایل آن

 

به گزارش گروه آموزش و پژوهش سی نیوز اهداف بازرسی کانتینر می‌تواند در موارد ذیل خلاصه گردد:

  • تعیین مشخصات کانتینر
  • تعیین مشخصات فیزیکی و وضعیت کانتینر

عموماً، ترمینال کانتینری و حمل‌کننده‌ها در مورد کانتینر و وضعیت آن زمانی که کانتینر از تجهیزات جانبی (کشتی، فیدر، دوبه، قطار یا کامیون) تخلیه یا بر آن بارگیری می‌شوند، می‌بایست به توافق برسند.

انتقال رسمی کانتینر نتیجه‌ی فعالیت در پروسه‌ی بازرسی را بیان می‌کند. بازرسی در محدوده‌ی ترمینال (دروازه، اسکله، ریل) انجام می‌شود.

بازرسی کانتینر

بازرسی واقعی کانتینر به موارد زیر مربوط می‌شود:

  • تعیین موارد فیزیکی کانتینر و کالاهای خارج از اندازه امکان‌پذیر

–          اندازه/ نوع

–          مقیاس‌های بزرگتر از اندازه‌ی کانتینرهای غیراستاندارد (طول، عرض و ارتفاع)

–          برچسب کالای خطرناک

–          وجود ریل‌های موجود در پایین و بالای کانتینر

  • ثبت مهر و موم کردن کانتینر
  • تعیین خسارت

کلیه‌ی آیتم‌هایی که مورد بارزسی قرار می‌گیرد با داده‌های درخواست مقایسه می‌شود. درخواست‌ها شامل اطلاعاتی در مورد بازرسی‌های فیزیکی می‌باشد. در موردی که انحرافی صورت می‌گیرد آن‌گاه داده‌های بازرسی دارای اولویت می‌باشند. در پاسخ به درخواست تخلیه و بارگیری داده‌های بازرسی به مشتری گزارش داده می‌شود. در مورد مشخصات فیزیکی و وضعیت کانتینر به مشتری اطلاع داده می‌شود. بطور ناصحیح اعلان قبلی  شماره کانتینر هم به مشتری اعلام می‌گردد.

مکان و زمان بازرسی کانتینر در حوزه بندر و پسکرانه

 بازرسی امنیتی دروازه‌ی ورودی

کامیون‌ها ممکن است از باجه‌ی گمرکی در دروازه ورودی عبور نمایند ولی در برخی از ترمینال‌ها کارت‌های مخصوصی برای عبور از ترمینال مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین وسیله راننده‌ی کامیون مورد شناسایی قرار می‌گیرند. این کارت‌ها یا کارت‌های ویژه‌ای مانند کارت کالا  می‌باشند یا اینکه بطور موقت توسط گارد و انتظامات منتشر می‌شود. به دلیل آنکه محل عملیات کامیون در ترمینال می‌باشد در نتیجه بهره‌بردار ترمینال می‌بایست بداند که چه کسی در ترمینالش حضور دارد.

درب ورودی

قبل از ورود به درب ورودی، همه‌ی کانتینرهایی که تحویل داده می‌شود یا برداشته می‌شود می‌بایست پیش-اعلام گردد. پیش اعلام فاز پردازش درخواست در فرآیند کامیون می‌باشد. این بخش با جزئیات در پاراگراف مربوط به فرآیند درخواست توضیح داده می‌شود. اگر هیچکدام از کانتینرها از قبل اعلام نشده باشند درخواست‌ها در مدت زمان حضور کامیون ثبت می‌شود. زمانی کانتینرها از قبل اعلام می‌گردد که ترمینال قادر به پیش‌بینی ورود کشتی به ترمینال باشد. در این صورت ممکن است عملیات مربوط به کامیون سریع‌تر انجام شود، زیرا که فرآیند درخواست قبل ورود کامیون هم می‌تواند انجام شود. در غیر این صورت فرآیند درخواست می‌بایست در زمان ورود کامیون انجام شود که در فرآیند فیزیکی کامیون تأخیر ایجاد می‌کند خصوصاً زمانی که مشکلاتی ایجاد شده باشد. زمانی که کانتینرها پیش اعلام می‌شوند، کامیون‌ها به سمت دروازه‌ی ورودی حرکت می‌کنند. در دروازه‌ی ورودی، کامیون و همه‌ی کانتینرهای بر روی کامیون مشخص و ثبت می‌شوند. شناسایی کامیون به وسیله‌ی پلاک خودرو و شناسایی کانتینر به وسیله‌ی شماره کانتینر می‌باشد. در بیشتر ترمینال‌ها شناسایی و بازرسی کامیون بصورت فیزیکی و توسط اشخاص صورت می‌پذیرد. در برخی ترمینال‌ها هم از روش‌هایی مانند درب ورود و خروجی مجازی  نامیده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مرحله تشخیص کاراکترهای نوری  برای تشخیص استفاده شده و عکسبرداری و سپس عملیات ثبت صورت می‌پذیرد. این دروازه می‌تواند بطور فیزیکی دروازه‌ای جدای از دروازه‌ی ورودی باشد.

مرحله‌ی طرح‌ریزی کامیون در فرآیند کامیون شامل در مرحله می‌شود: اسناد گمرکی مورد بازبینی قرار می‌گیرند و بازرسی اضافی (ثبت مهر و موم کانتینر) انجام می‌گردد، که در برخی ترمینال‌ها بصورت الکترونیکی می‌باشد.

به دلیل اینکه پاسخ‌گویی در ارتباط با خسارت‌ها به کانتینر به ترمینال اپراتور و راننده کامیون مربوط می‌شود، در نتیجه هردوی آن‌ها می‌بایست خسارت‌ها را تأیید نمایند. نتیجه‌ی این توافق در گزارش تبادل تجهیزات  ثبت و به راننده‌ی کامیون منتقل می‌شود.

محوطه‌ی انتظار

زمانی که کامیون از دروازه‌ی ورودی عبور می‌کند، به کامیون اجازه داده می‌شود تا به ترمینال وارد شود. در برخی از ترمینال‌هل، اپراتور ترمینال ورود کامیون‌ها را محدود می‌کند. اگر ترمینال کانتینری فضای کافی برای ورود کامیون نداشته باشد، کامیون به محوطه‌ی انتظار هدایت می‌شود تا زمانی که فضای کافی ایجاد شود.

محل‌های تخلیه و بارگیری در ترمینال

راننده کامیون در دروازه‌ی ورودی محل‌های تخلیه و بارگیری کانتینرها را دریافت می‌کند. زمانی که کامیون 2 کانتینر 20 فوتی را همزمان حمل می‌کند، کامیون می‌تواند در 4 محل توقف کند. در زمانی که کامیون می‌بایست در محل‌های بیشتری توقف کند –کامیون محل‌های بیشتری دریافت می‌کند- می‌بایست از یک توالی برای این منظور پیروی کند.

در محل تخلیه و بارگیری، راننده کامیون رسیدن خود را اعلام می‌کند. در این محل نیز عملیات تخلیه وبارگیری توسط تجهیزاتی از قبیل لیفتراک، استرادل کریر و یا جرثقیل ریلی صورت می‌پذیرد. به دلیل محدودیت‌های ایمنی، هنوز کامیون‌ها از طریق غیر اتوماتیک و توسط نیروی انسانی تخلیه و بارگیری می‌شوند.

دروازه‌ی خروجی

زمانی که مراحل تخلیه و بارگیری کامیون به اتمام رسید، کامیون می‌بایست به دروازه‌ی خروجی، جایی که کامیون شناسایی شده و بازرسی و نیز مراحل مهر و موم کانتینر ثبت می‌شود مراجعه نماید. در مورد ترمینال‌هایی که مرحله‌ی درب ورود و خروج مجازی را دارا می‌باشند، شناسایی و بررسی کانتینر بصورت خودکار انجام می‌شود. در مواردی همچنین شماره‌ی شاسی نیز بررسی و مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

مرحله‌ی خروجی گمرک

قبل از ترک ترمینال، گمرک، کانتینرهای پر و کانتینرهای خالی را که توسط خود گمرک انتخاب شده‌اند و بر روی کامیون می‌باشند را بررسی می‌کند. کانتینرهای پر می‌بایست به همراه اسناد معتبر گمرکی باشند.

خروجی امنیتی

آخرین مرحله‌ از مرحله‌ی اجرایی فرآیند کامیون خروجی امنیتی می‌باشد که بررسی بر روی صحیح و کامل بودن عملیات صورت می‌پذیرد. علاوه بر این، در موقعیتی که کامیون می‌بایست خالی باشد، کامیون بررسی می‌شود که آیا حقیقتاً کامیون خالی است یا خیر؟ در برخی ترمینال‌های کانتینری خاص این عمل بطور خودکار (بطور مثال اشعه‌ی لیزر) انجام می‌شود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.