چرا ظرفیت بانکرینگ داخلی هنوز بلااستفاده مانده است؟

سی نیوز-* با وجود ظرفیت‌های گسترده در بنادر جنوبی و جزایر راهبردی کشور، بخش عمده‌ای از فرصت‌های اقتصادی دریایی هنوز مغفول مانده است. یکی از این ظرفیت‌ها شبکه بانکرینگ داخلی و خدمات لجستیکی مرتبط با سوخت و تامین نیاز کشتی‌ها است که می‌تواند نقش کشورمارا را در تجارت دریایی منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت کند.

سردار احمد راستی، معاون دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه، در سمینار «بررسی سند توسعه دریایی کشور» با انتقاد از سهم اندک دریا در اقتصاد ملی گفت: «سهم اقتصاد دریا در ایران کمتر از دو درصد است، در حالی که کشورهایی مانند امارات با استفاده از ظرفیت‌های بانکرینگ، سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند؛ آن هم با سوختی که از ایران خریداری می‌کنند.»

وی با اشاره به ظرفیت‌های مغفول بنادر جنوبی افزود: «در قشم و دیگر جزایر جنوبی، لنگرگاه‌هایی داریم که می‌توانند بازار منطقه را در اختیار بگیرند، اما تاکنون به شکل مطلوب فعال نشده‌اند. قوانین و مقررات فعلی مانع ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه شده و باعث شده ایران نتواند شبکه بانکرینگ داخلی خود را راه‌اندازی کند.»

این وضعیت برای نمایندگان کشتیرانی و شرکت‌های فعال در حمل‌ونقل دریایی تهدیدی پنهان ایجاد می‌کند. بسیاری از قراردادها و خدمات مرتبط با سوخت و لجستیک کشتی‌ها به شبکه‌های خارجی وابسته هستند و نمایندگان داخلی مجبورند با قوانین و تعرفه‌های کشورهای دیگر کار کنند. این وابستگی، نه تنها باعث کاهش درآمد بالقوه ایران می‌شود، بلکه قدرت رقابتی شرکت‌های ایرانی در بازار منطقه را نیز محدود می‌کند.

از سوی دیگر، اصلاح قوانین و مقررات بازدارنده و ارائه مشوق‌های مالی و حقوقی برای سرمایه‌گذاران خصوصی، می‌تواند زمینه را برای سرمایه‌گذاری استراتژیک در جزایر و بنادر فراهم کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که دولت و نهادهای دریایی با همکاری نمایندگان کشتیرانی، یک راهبرد جامع برای توسعه بانکرینگ داخلی طراحی کنند تا ایران بتواند به سهم واقعی خود در تجارت دریایی منطقه‌ای دست یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.