تداوم ثبات نرخ‌های تایم‌چارتری در بازار جهانی کشتی‌های کانتینری

سی نیوز-* ، بازار جهانی کرایه کشتی‌های کانتینری همچنان بر مسیر باثبات و مثبت خود حرکت می کند. بر اساس گزارش جدید شاخص New ConTex، که تحولات نرخ‌های تایم‌چارتری را رصد می‌کند، سطح عمومی نرخ‌ها در اغلب رده‌های کشتی حفظ شده و در برخی بخش‌ها حتی رشد اندکی به ثبت رسیده است.

ثبات در «تابستان آرام»

اگرچه این بازه زمانی به‌طور سنتی به عنوان «تابستانی آرام» در بازار شناخته می‌شود، اما معاملات، هرچند محدود و غالباً پشت پرده، همچنان ادامه دارد. اپراتورهای بزرگ با بستن قراردادهای پیش‌رو تلاش می‌کنند از ورود کشتی‌های آزاد به دست رقبا جلوگیری کنند؛ اقدامی که عمدتاً از طریق اجاره‌های بلندمدت یا خرید مستقیم از بازار تایم‌چارتری انجام می‌شود.

تغییرات شاخص کل

شاخص کل New ConTex در این هفته با رشد ۴ واحدی نسبت به هفته گذشته، به ۱۵۳۶ واحد رسید. این رقم نشان‌دهنده رشد ۰/۳ درصدی هفتگی، ۰/۷ درصدی ماهانه و ۱۴/۹ درصدی سالانه است.

جزئیات نرخ‌ها بر اساس ظرفیت کشتی

  • ۱۱۰۰ TEU (۶ ماهه): ۱۷٬۵۰۵ دلار در روز (+۰/۳٪ هفتگی، +۱۶/۵٪ سالانه)

  • ۱۱۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۱۶٬۵۶۱ دلار (+۰/۷٪ هفتگی، +۱۹/۷٪ سالانه)

  • ۱۷۰۰ TEU (۶ ماهه): ۳۰٬۴۲۰ دلار (-۰/۲٪ هفتگی، +۲۰/۸٪ سالانه)

  • ۱۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۲۶٬۶۹۸ دلار (+۰/۴٪ هفتگی، +۲۴/۷٪ سالانه)

  • ۲۵۰۰ TEU (۶ ماهه): ۳۴٬۴۰۰ دلار (+۱/۲٪ هفتگی، +۱۰٪ سالانه)

  • ۲۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۳۴٬۴۴۸ دلار (+۰/۶٪ هفتگی، +۱۵/۵٪ سالانه)

  • ۲۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۳۶٬۳۷۷ دلار (+۰/۲٪ هفتگی، +۱۱/۱٪ سالانه)

  • ۳۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۴۳٬۳۶۰ دلار (تقریباً ثابت، +۱۲/۱٪ سالانه)

  • ۴۲۵۰ TEU (۱۲ ماهه): ۵۱٬۸۶۵ دلار (+۰/۵٪ هفتگی، +۱۴/۶٪ سالانه)

  • ۵۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۵۹٬۹۹۷ دلار (+۰/۳٪ هفتگی، +۵/۶٪ سالانه)

  • ۶۵۰۰ TEU (۱۲ ماهه): ۶۶٬۲۸۹ دلار (+۰/۱٪ هفتگی، +۳/۹٪ سالانه)

کارشناسان ثبات نرخ‌ها را نتیجه نبود عرضه مازاد در بازار آزاد و تداوم تقاضای خطوط کشتیرانی بزرگ می‌دانند. هرچند بخش کشتی‌های فیدر کاهش نسبی فعالیت را تجربه کرده، اما سایر بخش‌ها همچنان از شرایط مناسب برخوردارند. حتی کشتی‌های بزرگ‌تر با ظرفیت بالای ۵۰۰۰ TEU نیز رشد جزئی قیمت را ثبت کرده‌اند.

New ConTex Commentary 2025 week 32

چشم‌انداز

پیش‌بینی می‌شود بازار در کوتاه‌مدت روند باثبات خود را حفظ کند. ورود ناگهانی تعداد زیادی کشتی جدید یا افت محسوس تقاضا می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد، اما فعلاً کمبود شناورهای آزاد و قراردادهای پیش‌رو، پشتوانه اصلی ادامه این ثبات محسوب می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.