رفع موانع ورود کشتی‌ها و شناورهای جدید به خزر باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش سی نیوز به نقل از بازار، سعید رسولی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بهره‌گیری حداکثری کشورها از موافقت‌نامه‌ها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها بسیار حائز اهمیت است گفت: در همین راستا تجاری سازی و جذاب سازی مسیرهای حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی-جنوبی دریای خزر و پسکرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمان‌ها و کریدورهایی نظیر کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب؛ موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولت‌های ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی(اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ ظرفیت‌های قابل توجهی را در این راستا فراهم ساخته است.

رسولی توضیح داد:حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در استفاده مؤثر از ظرفیت‌هایی چون عهدنامه کارنه تیر و به ویژه تیر الکترونیک(E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن(E-CMR)، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترکالمنافع، سازمان OTIF کنوانسیون های CIM و SMGS و فناوری‌های نوین الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچه سازی سامانه‌های حمل‌ونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب تعریف کار مشترک در این زمینه نقش آفرینی موثری ایفا کنند گفت: مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به حضار این اجلاس گفت: در حال حاضر برخی موانع فیزیکی و فرآیندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و نیز اصلاح فرآیندی، قابل رفع هستند.

وی افزود: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است.

رسولی اظهارکرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راه‌گشای کریدورهای دیجیتال از طریق هم افزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بین الملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به رشد شتابان فناوری های دیجیتال، این منطقه در آینده ای نه چندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غائب» تلقی خواهد شد.

وی تاکید کرد: استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیق‌تر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همچنین سیستم، سامانه‌ و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و اخذ ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر در بنادر این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به معنای کامل کانتینری محسوب نمی‌شوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیت های مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاه مدت می‌توان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد.

وی در ادامه بر رفع موانع ورود کشتی‌ها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکت جویانه کشورها از یکدیگر در این راستا تاکید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.