بندر شهید رجایی در تکاپوی پیوستن به بنادر نسل سوم جهان

بندرعباس – بندر شهید رجایی طی سال‌های اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و بدست آوردن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین‌المللی آغاز کرده است و برای ایستادن در رتبه نخست بنادر منطقه، برنامه‌هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بندر به اجرا درآورده که نتیجه آن جذب بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی بوده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، ابتدا باید یادآور شویم که برای بنادر موجود در جهان سه نسل تعریف شده است که بنادر نسل سوم جدیدترین و به‌روزترین آن‌ها به شمار می‌روند. بنابراین طبیعی به نظر می رسد که کشورهای متصل به دریا حرکت به سمت ایجاد بنادر نسل سوم را شتاب دهند و ایران نیز باتوجه به سیاست های دریایی خود باید به گونه ای از ظرفیت های دریایی خود استفاده کند که در آینده ای نزدیک به جمع بنادر نسل سوم جهان بپیوندد و این ظرفیت امروز در جنوب کشور و در بندر شهید رجایی هرمزگان وجود دارد.

در بنادر پیشرفته نسل سوم، علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا، ارزش افزوده کالاها را هم افزایش می دهند و حجم عملیاتی بندر افزایش پیدا می کند و در حقیقت این بنادر به یک مرکز ایجاد ارزش افزوده تبدیل می شوند و عملا، قیمت تمام‌شده تولید کالاها کاهش یافته، صادرات مجدد توسعه می یابد، از حمل مضاعف جلوگیری شده و با کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا نیز کاهش پیدا می کند. درواقع مراکز تولید کالا در نزدیکی این بنادر و پسکرانه هایش ایجاد می شوند و این اتفاق را در استان هرمزگان شاهد هستیم، بسیاری از صنایع در نزدیکی بندر شهید رجایی واقع شده اند و کارخانه های متعددی نیز در این منطقه تعریف شده که می طلبد روند عملیات اجرایی آنها سرعت بیشتری بگیرد. در کنار همه این اتفاقات، ایجاد یک منطقه یا شهر لجستیکی ضروری به نظر می رسد.

مجتمع عظیم بندری شهید رجایی به‌عنوان دروازه صادرات و واردات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیک‌ترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج‌فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهم‌ترین دروازه صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

خوب است بدانیم که منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی به‌تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را دارا است.

الحاق ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقای مساحت بندر به چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای گسترش و توسعه صادرات و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهم‌ترین اقدامات درحال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده است و با اجرای آن در آینده‌ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در اقتصاد دریامحور، شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد کرد.در آینده‌ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در اقتصاد دریامحور، شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد کرد.

این رویکرد و نگاه بلند نشان می‌دهد که حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی برنامه‌های توسعه‌ای متعددی برای بندر شهید رجایی در دستور کار دارد و اهمیت و جایگاه بندر شهید رجایی آنجا روشن تر می شود که می بینیم طی ۳۰ سال اخیر بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در این بندر به امضا رسیده است، بندری که همین الان هم گل سر سبد بنادر کشور به شمار می رود و می خواهد با بنادر نسل سوم جهان رقابت کند.

همچنین باید بگوییم؛ از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۷۴ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۹۲۴ تُن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر هرمزگان تخلیه و بارگیری شده که از این میزان عملیات ۵۶ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۱۱۹ تُن آن در بندر شهید رجایی انجام گرفته است.

بنادر هرمزگان مجموعا از ابتدای امسال ۲۶ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۱۶ تُن انواع کالای نفتی و غیرنفتی صادر کرده اند که سهم صادرات از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ۲۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۸۷ تُن بوده است.

شاید بسیاری از ما اطلاع نداشته باشیم که بندر شهید رجایی به بیش از ۸۰ بندر در جهان و ۲۱ خط کشتیرانی متصل است و به عنوان مرکز ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) عمل می‌کند.

چنین ظرفیتی در جنوب کشورمان وجود دارد و با مزایایی همچون؛ موقعیت راهبردی در کنار آب‌های آزاد، دسترسی آسان به شبکه‌های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، زیرساخت‌های مدرن و مجهز، نیروی کار ماهر و مجرب و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه‌گذاران به جایگاهی ویژه در عرصه جهانی چشم دوخته است.

بندری که احداث آن در سال ۱۳۶۶ آغاز و ابتدای دهه ۷۰ به بهره برداری رسید، اینک در سال ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور شناخته می شود. تصور کنید که همه فعالیت ها و دستاوردهای این بندر در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین رقم خورده است و با عملیاتی شدن ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر، بندر شهید رجایی با چه سرعت و حجمی برای کشور اشتغالزایی و درآمدزایی می کند…

بندر راهبردی شهید رجایی به‌عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته ترین بندر کانتیری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است، این بندر یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان بوده و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.