انحراف کشتی ها از دریای سرخ ضربه ای جدی به تجارت جهانی وارد کرد

به گزارش سی نیوز به نقل از تجارت نیوز، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با تغییر مسیر کشتی‌ها هزینه‌ حمل کالا به ازای هر TEU مایل (معادل بیست فوتی واحد اندازه گیری)  ۱۷٫۲ درصد افزایش پیدا کند. پس از تجربه کندی رشد ناوگان جهانی در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود این ناوگان در سال ۲۰۲۵ با رشدی ۴.۷ درصدی، جهش قابل توجهی را تجربه کند تا تأخیرهای ایجاد شده جبران شود، تخمین‌ها نشان می‌دهد این رقم در سال ۲۰۲۴ تنها نصف این مقدار خواهد بود.

گزارش موسسه Xeneta نشان می‌دهد که نرخ حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی از شرق دور به سواحل غربی آمریکا در سال ۲۰۲۴، 241 درصد افزایش یافت. این در حالی است که این افزایش در مسیرهای اروپا و مدیترانه نیز به ترتیب ۱۴۸ درصد و ۱۱۲ درصد بوده است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به هزینه‌های اضافی و سوخت نرخ حمل بار توسط حمل و نقل اقیانوسی به زودی‌ها کاهش نخواهد یافت.

براساس این گزارش مرسک و هاپاگ لوید، دو غول کشتیرانی جهان، با تشکیل ائتلاف جمینی، از فوریه ۲۰۲۵ میلادی عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآوردند. این تصمیم قطعا به افزایش بیشتر نرخ‌های حمل‌ونقل و اختلال در زنجیره‌های تامین جهانی منجر خواهد شد.

از اواخر سال گذشته میلادی در پی جنگ اسرائیل و فلسطین شبه‌نظامیان حوثی یمن شرکت‌های کشتیرانی را مجبور کرده‌اند تا مسیر خود را  از کانال سوئزو دریای سرخ  تغییر دهند و به جای آن به سمت  بنادر  آفریقا حرکت کنند. در این ارتباط شرکت مرسک تصمیم دارد با همکاری هاپاگ لوید آلمان ائتلافی را با تعداد ۲۹۰ فروند به منظور حمل ۳.۴ میلیون کانتینر تشکیل دهد

هرچند این شرکت‌ها احتمال می‌دهند تا آن زمان ممکن است بحران دریای سرخ پایان یابد و این ائتلاف بتواند کشتی‌های خود را از طریق دریای سرخ و کانال سوئز عبور دهند. اما «امیلی استاسبول»، تحلیلگر ارشد موسسه Xeneta، معتقد است هیچ نشانه‌ای برای حل بحران به چشم نمی‌خورد و اختلال همچنان باعث افزایش نرخ‌ها خواهد شد. بدین ترتیب، عبور کشتی‌ها از دریای سرخ احتمالا کمتر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.