آمریکا:حوثی‌ ها دو موشک بالستیک ضدکشتی به سوی دریای سرخ شلیک کردند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام»، جمعه 4 خرداد اعلام کرد که حوثی ها دو موشک بالستیک ضدکشتی را به سوی دریای سرخ شلیک کردند.

به گزارش سی نیوز فرماندهی «سنتکام» در ادامه بیانیه خود افزود که بر اثر پرتاب این موشک‌های شبه‌نظامیان حوثی هیچ‌گونه خسارات جانی و مالی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

این بیانیه سنتکام پس از آن منتشر شده که حوثی ها در یمن جمعه مدعی شدند کشتی‌هایی را در دو دریای سرخ و مدیترانه هدف‌ گرفته‌اند.

در ادامه حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از زمان آغاز جنگ در نوار غزه و به دنبال تهدیدات حوثی‌ها برای گسترش حملات خود به سمت دریای مدیترانه، این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در یمن جمعه چهارم خرداد مدعی شدند که کشتی «اسیکس» را در دریای مدیترانه هدف قرار داده‌ است.

حوثی‌ها همچنین مدعی شدند که کشتی «MSC Alexandra» در دریای عرب و همچنین کشتی «یانیس» در دریای سرخ را هدف گرفته‌اند.

خبرگزاری «رویترز»، جمعه 4 خرداد به نقل از یحیی سریع، سخنگوی نظامی گروه حوثی یمن متحد با ایران، گزارش داد که حوثی‌ها کشتی (یانیس) را در دریای سرخ، (اسیکس) را در دریای مدیترانه و (MSC Alexandra) را در دریای عرب هدف قرار دادند.

پیشتر، یک کشتی تجاری در نزدیکی شهر ساحلی الحدیده که تحت تصرف حوثی‌ها است، هدف حمله قرار گرفته است.

«سازمان عملیات تجارت دریایی» بریتانیا، پنج‌شنبه سوم خرداد، اعلام کرد که گزارشی از یک کشتی دریافت کرده که در 98 مایل دریایی جنوب الحدیده مورد حمله موشکی قرار گرفته است.

چند ساعت بعد، آژانس دریایی «امبری» گزارش داد که یک کشتی تجاری دیگر نیز در 33 مایلی جنوب المخا در یمن با شلیک یک پرتابه مواجه شده است.

از ابتدای سال میلادی جاری و در پاسخ به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و دریانوردی بین‌المللی، ائتلافی تحت رهبری ایالات متحده آمریکا حملاتی را در دریای سرخ و خلیج عدن و علیه پایگاه‌های حوثی ها در استان‌های مختلفی در یمن از جمله صنعا، صعده و الحدیده آغاز کرده است.

از 19 نوامبر سال گذشته تاکنون شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، بیش از 100 حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام دادند.

حوثی‌ها مدعی هستند که کشتی‌های مورد هدف آنها اسرائیلی بوده یا عازم بنادر اسرائیل هستند و حملات تقریباً روزانه آنها در دریای سرخ بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرد تا مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف آفریقا طی کنند.

این حملات همچنین به غرق شدن یک کشتی باری به نام «روبی‌مار» که مملو از مواد شیمیایی خطرناک بود، منجر شد. در پی غرق شدن روبی‌مار دولت یمن و سایر نهادهای بین‌المللی نسبت به احتمال وقوع فاجعه زیست محیطی در آب‌های منطقه هشدار دادند.

حمله موشکی حوثی‌ ها به کشتی‌ باری «ترو کانفیدنس» که حامل پرچم باربادوس و تحت مدیریت یونان بود، نیز منجر به کشته‌‌شدن 3 ملوان شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.