به گزارش سی نیوز به نقل از تسنیم، شرکت ملی نفتکش اوایل دهه 80 طی قراردادی با ایزوایکو، سفارش ساخت دو فروند نفتکش 35 هزار تنی را به این شرکت داد. یکی از این شناورها نفتکش ایران فهیم است که بر اساس آخرین اطلاعات با پیشرفت فیزیکی بالا سال هاست (بیش از 10 سال) در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران به اصطلاح آب می خورد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اواخر هفته گذشته با بیان این که مهمترین مأموریت شرکت ملی نفتکش ایران در توسعه دریامحور باید توسعه ناوگان و حفظ و صیانت از ظرفیت حمل و نقلی این شرکت باشد، گفته بود: ناوگان شرکت ملی نفتکش نیازمند نوسازی است. شرکت ملی نفتکش ایران برای حفظ و ارتقا صیانت از ظرفیتهای جابجایی، باتوجه به نیاز های جدید بازار باید به فکر ناوگان جدید و نوسازی ظرفیت ها باشد.
علی احمدی با تاکید بر این که با اعلام این که این شرکت به 50 فروند شناور اقیانوس پیما با برآورد سرمایه گذاری 5 میلیارد دلار نیاز دارد، تاکید کرد: اگر چه شخصاً به حمایت و تقویت ظرفیت داخلی در ساخت شناور اعتقاد دارم، اما چنین ظرفیت اعتباری و توان و فناوری ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: ضرورت دارد ظرفیت کشتی سازی های داخلی و نوع کشتی های قابل ساخت آنها در حال حاضر توسط دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی برآورد شده و از شرکت های کشتیرانی نظیر شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های کشتیرانی خصوصی خواسته شود تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت کشتی سازی های داخلی برای کشتی های اولویت دار، سفارش ساخت داخل بدهند و برای سایر نیاز های ناوگان حمل و نقل دریایی توسط مراجع ذی ربط اجازه خرید ساخت کشتی از منابع خارجی داده شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این که شناور هایی که شرکت ملی نفتکش ایران نیاز دارد، الزاماً باید از خارج کشور تأمین شود، تاکید کرد: به بهانه حمایت از توان داخل، کار حمل و نقل دریایی را نخوابانیم و کشور را برای تأمین شناور های پیشرفته با تکنولوژی معطل نکنیم.
احمدی با اشاره به تکنولوژی جدید ساخت شناور ها و کمبود ظرفیت تکنولوژیکی ساخت در داخل کشور، گفت: ناچاریم برای رفع خلا و جلوگیری از خسران در آینده به سمت سفارش ساخت در خارج از کشور برویم یا با تشکیل کنسرسیومی از ذی نفعان داخلی و صاحبان کشتی سازی های خارجی و تأمین کنندگان مالی (فایناس) برای ساخت کشتی های اقیانوس پیما به انتقال فناوری و تأمین مالی از منابع خارجی در خدمت سازندگان داخلی باشیم.
وی با بیان این که وقتی از ظرفیت خارجی برای ساخت شناور نفتکش حرف می زنیم، منظور کشور چین است، افزود: پیشنهاد ما برای سفارش ساخت شناور، استفاده از ظرفیت توافق و قرارداد 25 ساله با چین (لیست دوم سایناشور) در صنایع دریایی است.
کشتی سازان چه می گویند؟
به گزارش تسنیم، مدیرعامل کشتی سازی صدرا در این باره می گوید: تلاش کرده ایم زیرساخت های کشور را به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری هم افزا کنیم. بر این اساس طی یک توافق بزرگ صدرا با ایزوایکو، کنسرسیوم تولید کشتی ایرانی شده است.
منوچهر علیپور اضافه کرد: با تجمیع، تمام ظرفتیت ها را به میدان آورده ایم. از این رو از کارفرمایان کشور خواهش می کنیم کمک کنند تا تمامی ظرفیت های کشتی سازی را به کار ببریم و فرآیند EPC را جلو ببریم. تجمیع ظرفیت ها را انجام داده ایم و باید وارد فاز بعدی شده و سراغ کارفرمایان، بانک ها و موسسات مالی برویم تا تجمیع منابع را هم انجام دهیم.
به گفته وی، از سوی دیگر تجمع فناوری ها را داریم تا با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها بتوانیم نیازهای کشور را در درجه اول تامین کرده و نیم نگاهی هم به صادرات داشته باشیم.
مدیرعامل صدرا در پاسخ به این پرسش که آیا با شرکت های ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش مذاکره ای برای استفاده از یارد کشتی سازی داشته اید، گفت: همین الان با درایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 4 فروند کشتی قرارداد داریم. 2 فروند 3500 تن و دو فروند 5000 تن. امسال با تلاش همکاران دو فروند را تحویل می دهیم و دو فروند دیگر نیز تحویل می شود.
علیپور یادآور شد: مدیرعامل کشتیرانی قول داده بلافاصله پس از تحویل شناور اول، سفارش دو شناور دیگر را به صدرا ارائه کند.
نظرات بسته شده است.