۴۰درصد ناوگان اتوبوس کشور فرسوده است

علیرضا احمدی فینی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی جاده‌ای کشور شامل 411 هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان 19.84 سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز 14 هزار دستگاه با متوسط عمر 14.47 سال، مینی‌بوس 29 هزار دستگاه با متوسط عمر 28.06 سال و سواری کرایه 31 هزار دستگاه با متوسط عمر 12.7 سال است.

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه “در زمان حاضر 110 هزار دستگاه کامیون فرسوده و 200 هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند”، افزود: در بخش مسافری 5500 اتوبوس، 21 هزار مینی‌بوس و 6800 دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به‌ترتیب 11 هزار دستگاه اتوبوس، 27 هزار مینی‌بوس و 21 هزار سواری کرایه بین‌شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.

وی همچنین یادآور شد: در زمان حاضر برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در سهمیه‌بندی سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری در دستور کار دولت نیست.

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت درباره واردات اتوبوس نیز گفت: به‌منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه‌اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت‌نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل‌ونقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای متقاضیان بهره‌بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی اضافه کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری وارداتی از سال 1400 تا قبل از لازم‌الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو تعداد 6410 دستگاه در بخش نوسازی و 13 هزار و 822 دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده‌اند. در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به 38 هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل‌ونقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.