ساخت رام قطار ۳ واگنه پرسرعت در دستور کار وزارت صمت
روح الله ارجمندی گفت: هم اکنون در مرحله تدوین تفاهم نامه رام قطار 3 واگنه پرسرعت دیزلی برقی برای استفاده در خطوط راه آهن هستیم.
وی با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی گفت: با توجه به تجربه تولید قطار مترو ملی با داخلی سازی 85 درصدی و اخذ مجوز سیر از بالاترین مراجع استاندارد اروپایی، این رام قطار پرسرعت دیزلی_برقی نیز با اتکا به توانمندی شرکتهای دانش بنیان و با حمایتهای مالی و حاکمیتی کمتر از 3 سال تولید خواهد شد.
ارجمندی در پاسخ به پرسشی درخصوص مزیت تولید قطارهای پرسرعت در کشور به جای واردات آن، گفت: هم اکنون زیست بومی از توانمندان تولید قطار ملی و مترویی تشکیل شده و وزارت صمت درصدد استفاده از توانمندیهای موجود برای تولید محصول جدید به جای واردات است؛ قطعا هزینهی تولید رام قطار در پیش نمونه (پروتوتایپ) کمتر از نمونه تجاری است بنابراین در تولید انبوه هزینه بسیار کاهش مییابد.
خودکفایی در تولید واگن باری
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با اشاره به منع واردات واگن باری، گفت: در تولید این نوع واگن با وجود 6 شرکت تولیدکننده داخلی به خودکفایی رسیده ایم.
وی به تامین واگن مسافری از سوی 3 شرکت داخلی اشاره کرد و افزود: این شرکتها توانایی ساخت سالانه بیش از 500 دستگاه واگن مسافری را در برنامه جاری و توسعهای خود دارند که قابل افزایش است.
بومی سازی بیش از 85 درصدی تولید واگن
ارجمندی از برنامه ریزی برای داخلی سازی تا 65 درصدی لوکوموتیو در 5 سال آینده خبر داد و گفت: به همت متخصصان ایرانی هم اکنون توان تولید سالانه بیش از 150 دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد که این تعداد قابل افزایش به 250 دستگاه در سال است، البته همکاریهای مشترکی هم به منظور تولید مشترک و انتقال فناوری در این زمینه داشته ایم که به این ظرفیت افزوده خواهد شد.
مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به بومی سازی بیش از 85 درصدی تولید واگن مسافری اشاره کرد و گفت: قطار مترو ملی با دانش فنی 85 درصدی برای نخستین بار در کشور از سوی وزارت صمت، معاونت فناوری ریاست جمهوری، شرکتهای دانش بنیان و مجموعه دانشگاهی، طراحی به بهره برداری رسید.
وی از برنامه ساخت 113 فروند قطار مترو ملی به همت شهرداری تهران و مترو خبر داد و گفت: این میزان تولید قطعا برای شرکتهای داخلی اشتغالزایی به همراه دارد.
به گفته ارجمندی در مجموع حدود 88 درصد قطعات و زیرسامانههای مترو ملی داخلی سازی خواهد شد.
نظرات بسته شده است.