تدوین روش اجرایی یکسان مطابق استانداردهای بین المللی برای پخش پیام­ های ایمنی دریانوری

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به مسئولیت های بین المللی این سازمان در انتشار پیام های ایمنی و هواشناسی دریایی به کلیه شناورها و ذی نفعان دریایی، از تدوین روش اجرایی یکسان در سطح کشور مطابق استاندارد های بین المللی برای پخش MSI یا پیام­ های ایمنی دریانوری و اجرای آن در نیمه دوم سال جاری به صورت یکپارچه خبر داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده با بیان اینکه انتشار پیام های ایمنی و جوی مطابق با کنوانسیون­ های بین ­المللی از جمله سولاس، سند WMO 471. ، سیستم GMDSS اجرا می شود، تاکید کرد: این پیام­ ها در 5 دسته به تفکیک شناورهای کنوانسیونی، شناوهای غیر کنوانسوینی، شناورهای کوچک و لنج های صیادی، عملیات خاص دریایی از قبیل پهلودهی، جدا سازی، جستجو و نجات ، مقابله با آلودگی و نهایتا عملیات های بندری مانند تخلیه و بارگیری و با هدف ارتقای ایمنی دریانوردی در کلیه عملیات های دریایی و بندری تهیه شده است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان بخشی از سوانح دریایی در آب­های نزدیک به ساحل مربوط به شناورهای کوچک و سنتی، ناشی از عدم اطلاع از وضعیت جوی دریایی و یا بی توجهی به هشدارهای منتشر شده توسط مراکز مخابراتی است، اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته، فرمت پیش بینی شده برای اطلاع این دسته از شناورها به زبان فارسی و بومی منطقه خواهد بود.

به گفته پسنده، در مناطق ساحلی که امکان پخش و انتشار پیام جوی دریایی به دلیل فقدان تجهیزات گیرنده رادیویی بر روی شناورهای سنتی امکان پذیر نخواهد بود، ارسال پیام های ایمنی و هواشناسی از طریق پیام کوتاه در مناطق مورد نظر اجرا خواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت شبکه صدا و سیمای استان های ساحلی به منظور تشریح وضعیت جوی دریایی روزانه را از دیگر اقدامات برشمرد که به صورت جدی در دستور کار کمیته های هواشناسی دریایی تهران و بنادر قرار دارد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر با اشاره به تعامل موثر این اداره کل با مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور طی 2 سال اخیر در قالب کمیته های راهبردی هواشناسی دریایی، از شناسایی بیش از 250 نقطه در آب­های کشور با تمرکز بر مسیر های دسترسی، لنگرگاه­ها، مناطق با ریسک بسیار زیاد عملیات های جستجو و نجات دریایی ناشی از حجم بالای تردد خبر داد که پیش بینی وضعیت جوی دریایی در آنها به صورت خاص انجام می گیرد.

پسنده همچنین «راه اندازی شناورVOS ( شناورهای دیدبان ) و استفاده بهینه از ظرفیت شناورهای مذکور در ارسال داده های هواشناسی دریایی در دریای خزر»؛ «جانمایی و احصای نیاز ایستگاه­های سینوپتیک هواشناسی دریایی در بنادر توسط کمیته های هواشناسی دریایی »؛ «بررسی و عملیاتی سازی اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی به جهت سهولت استفاده کاربران و ذی نفعان دریایی در کشور» و «بهره گیری از ظرفیت کارشناسان سازمان هواشناسی در استان های به لحاظ ارتباط لحظه ای در مواقع خاص و یا روزانه به جهت تحلیل داده های هواشناسی دریایی» را بخشی از برنامه های در دست توسعه عنوان کرد.

به گفته پسنده، مکانیزه نمودن تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی در بستر سیستم جامع دریایی و انجام بررسی های لازم جهت موقعیت یابی بویه های هواشناسی از طریق تجهیزات ردیابی و شناسایی از دیگر برنامه­ های در دست انجام است.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت روزانه و مطابق با پروتکل های بین المللی توسط ایستگاه های ساحلی مخابرات دریایی یا همان مراکز MRCC منتشر می­ شود.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/63357

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49043

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.