جلسه بررسی مسائل بنادر استان گیلان برگزار شد

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در جلسه بررسی موانع و مسائل بنادر و دریانوردی استان گیلان از ابراز علاقه بی‌سابقه کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی مسائل بنادر استان گیلان با حضور عباسی استاندار گیلان، دنیامالی نماینده بندر انزلی در مجلس، صفایی مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی، فتحی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر، دریانوردی یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان و دیگر مدیران استانی برگزار شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه اظهار داشت: در راستای فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر شکوفایی اقتصاد دریامحور از ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ همت پروژه در حوزه دریا اجرا کرده ایم و ۵ همت نیز بخش خصوصی اجرا کرده است.

وی ضمن اشاره به پروژه‌های در دست اجرا گفت: امیدواریم سهم اقتصاد دریا از GDP کشور را افزایش دهیم.

صفایی ضمن اشاره به رویکرد دولت مبنی بر ارتباط پویا با کشورهای منطقه گفت: در طول سالیان اخیر این حجم از علاقه برای سرمایه گذاری در ایران بی سابقه است.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه در کشور ۲۳۴ بندر و ۸۴۰ سازه دریایی در ساحل داریم گفت: در حالی که بودجه سازمان برای این بنادر محدود است اما نسبت به آینده بندر انزلی احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: درخصوص بندر آستارا نمی‌توانیم نسبت به تعهد قبلی دولت بی‌تفاوت باشیم لذا باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن این بندر را احیا کنیم و کارها را جلو بریم.

صفایی گفت: با همتی که در مدیران دلسوز دولت سیزدهم وجود دارد الحمدلله شرایط بنادر استان گیلان نسبت به دولت‌های قبل بسیار بهتر شده است.

به گفته وی با آنکه رشد ناوگان داشته ایم اما با تسهیلاتی که در نظر گرفته‌شده است این رشد ناوگان بیشتر نیز خواهد شد.

صفایی با بیان اینکه در حوزه گردشگری دریایی کارهای خوبی صورت گرفته است اما به شناورهای مسافری نیازمند هستیم و حتی می‌توانیم از محل وجوه اداره‌ شده کمک های لازم را صورت دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر تصریح کرد: صنعت کشتی‌سازی اتفاق رو بجلویی است که اگر بتوانیم مجوزهای محیط زیستی را اخذ کنیم می‌توان کشتی‌های باری را در همین جوار دریای خزر را احداث کرد و حتی کار تعمیر شناورها را نیز در آنجا انجام داد.

اسدلله عباسی استاندار گیلان نیز در این نشست بیان کرد: آنچه که برای‌ ما مهم است توسعه بنادر و افزایش ظرفیت است.

وی ادامه داد: با توجه به خواست کشورهای منطقه فقط نیاز به کشتی های رو_رو کانتینر بر نیست بلکه نیازمند کشتی های رو رو کامیون بر نیز هستیم.

عباسی گفت: نماینده رئیس جمهور روسیه طی بازدید اخیر از استان عنوان کرده بود که نیاز به ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت داریم لذا باید بتوانیم اهداف خود را متناسب با این نیازها و خواسته‌ها عملیاتی کنیم.

به گفته استاندار گیلان باید در این فکر باشیم که بندر انزلی آنقدر در تخلیه و بارگیری و سایر زیرساخت‌هایش قوی باشد که فقط مسئله ما آمدن ریل به این بندر باشد.

عباسی با بیان اینکه جاذبه‌های بندر انزلی را باید بتوانیم افزایش دهیم گفت: هیچ کدام از مدیران حق ندارند در توسعه اقتصاد دریامحور کم کاری کنند.

استاندار گیلان گفت: با اقدامات صورت گرفته حال مساعد تالاب انزلی را شاهد هستیم و انتظار داریم عملیات لایروبی نیز به کمک بخش خصوصی تسریع شود.

وی در خصوص مسئله مشکل اعطای مجوزها برای صنعت کشتی‌سازی نیز خاطرنشان کرد: لازم است جلسه دیگری با مدیریت معاون اقتصادی استانداری تشکیل شود تا مشکل اخذ مجوز محیط زیستی سریعتر برطرف شود.

حسین یونسی مدیرکل بنادرو دریانوردی استان گیلان هم در این جلسه ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی، استاندار گیلان و سایر مدیران استانی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بنادر این استان پرداخت.

وی گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرقته امیدواریم که لایروبی کانال بندر انزلی را طی هفته‌های آینده شروع کنیم.

یونسی ادامه داد: همچینین با توجه به کاهش محسوس تراز آب دریای خزر که حدود ۱.۸ متر در طول ده سال اخیر بوده است لایروبی حاشیه بلوار انزلی از بهمن ماه سال گذشته در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان قرار گرفته است.

یونسی در خصوص انجام مسئولیت اجتماعی نیز گفت: پروژه تعریض خیابان بایندر بندرانزلی با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد ریالی نیز در دست اقدام است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی گیلان به دیگر پروژه این بندر اشاره کرد و گفت: تسهیل در خروج فوری کالاهای متروکه متعلق به سازمان انبار تملیکی از دیگر اقدامات صورت گرفته طی مدت اخیر است.

وی به مشکل کمبود کشتی در دریای خزر و لزوم نوسازی ناوگان تجاری این دریا اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد مرکز ساخت و تعمیرات انواع شناورها در مجتمع بندری انزلی با امکان اشتغال آفرینی بیش از ۱۰۰۰ نفر در دست اقدام است که نیاز به همراهی بیشتر سازمان محیط زیست داریم.

تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از دیگر درخواست‌های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بود که با توجه به رسوبگیری بالای کانال این بندر طبق مطالعات انجام شده این بدر دیگر بندر اقتصادی نمی‌تواند باشد چراکه درسال گذشته هزینه های لایروبی و سایر هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده اما در آن در حدود ۴۰ میلیارد تومان بیشتر نبوده است.

وی به نیازمندی های این اداره کل اشاره کرد و گفت: متاسفانه به ریل راه آهن سراسری در بندر انزلی متصل نیستیم که این مهم اولویت است.

وی به عدم وجود جاده کمربندی اشاره کرد: احداث جاده کمربندی به منظور رهایی از معضل ترافیکی فعلی رشت به بندر انزلی از دیگر نیازهای این بندر برای توسعه ترانزیت است.

به گفته یونسی؛ همچنین خرید ۵۰ هکتار زمین در مجاورت ایستگاه تشریفاتی بندر انزلی در جاده کمربندی از دیگر نیازهای این بندر است.

عدم صدور سند برای اراضی ساحلی و مستحدث در محدوده بنادر انزلی، آستارا و چمخاله از دیگر چالش‌ها و نیازهای بنادر استان گیلان که یونسی بدان اشاره کرد.

احمد دنیامالی نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: باید بتوانیم بندر انزلی و بندر کاسپین را به جایگاه اصلی خود برای محقق کردن کریدور ترانزیتی شمال به جنوب برسانیم.

وی ادامه داد: درخواست داریم تسهیلات لازم برای توسعه خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شود تا با افزایش قیمت هزینه های حمل کالا صادرات دچار افت نشود.

نماینده مردم شهرستان انزلی با اشاره به دو خواسته مهم بندری ادامه داد: از آقای استاندار خواهش داریم تا لایروبی تالاب انزلی هرچه سریعتر شروع بکار کند.

وی همچنین افزود: همچنین از آنجا که سوآپ نفت آورده خوبی برای مردم انزلی دارد لذا با آماده بودن شرایط این کار می‌تواند با نظر مساعد استاندار گیلان شروع شود.

گفتنی است بازدید میدانی از پروژهای عمرانی در بندر انزلی و نشست با فعالین حمل و نقل دریایی شمال کشور از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون فنی مهندسی این سازمان به استان گیلان بود.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: http://news.mrud.ir/news/133816

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47319

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.