تاسیس بانک صنایع دریایی و دریانوردی، بستری برای توسعه صنایع دریایی

سردبیر روزنامه اقتصاد سرآمد در گفتگو با سی نیوز گفت: دریا و دریانوردی نیز یکی از بخش هایی است که در جهان امروز، در قالب مشخص و معین خود قرار گرفته و به تبع آن، سرمایه گذاران نیز به طور تخصصی به این بخش توجه می کنند؛ زیرا هر بخش از اقتصاد، تخصص لازم برای سرمایه گذاری می طلبد.

به گزارش سی نیوز ایرج گلشنی با اشاره به این نکته که سرمایه گذاری در بخش دریا و دریانوردی سرمایه گذاری می کند که از این بخش اطلاعات کافی داشته باشد افزود: نکته دیگر برای سرمایه گذار، مشخص بودن ابعاد این سرمایه گذاری و امنیت سرمایه است و لازمه این تشخیص و امنیت، وجود پایگاه معینی برای اقدام به سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه این پایگاه اکنون برای صنایع دریایی و دریانوردی کشور ما وجود ندارد و نبود این پایگاه، چند عارضه مهم در پی دارد،به عوامل زیر را برشمرد:

اول:سرمایه دار – به خصوص سرمایه های سرگردان- نقطه مشترک و مشخصی برای سرمایه گذاری نمی بینند و صنایع دریایی و دریانوردی را برای سرمایه گذاری جدی نمی انگارند.

دوم: عدم تمرکز قادر به جمع آوری سرمایه های کوچک و کنار هم قرار دادن آن ها نخواهد بود.

سوم:بخش عمده سرمایه گذاری به دوش دولت می افتد و با توجه به عدم توان دولت برای تامین کل سرمایه های لازم، بخش صنایع دریایی و دریانوردی وارد رکود و افول می شود.

چهارم: تمرکز دولت بر سرمایه گذاری منحصر در بخش دریا و دریانوردی موجب پس زدن بخش خصوصی شده و آنها را از سرمایه گذاری در این فرصت اقتصادی محروم می کند.

گلشنی اظهار داشت: در مجموع، وجود یک پایگاه معین اقتصادی برای بخش های مختلف مانند مسکن، کشاورزی، گردش گری و… لازم است و با تخصص گرایی در سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارد. صنایع دریایی و دریانوردی از این پایگاه محروم هستند و همین باعث کاهش سیر و سرعت سرمایه در این بخش شده است.

وی خاطرنشان کرد: وجود بانک صنعت، معدن و تجارت مقداری از این خلاء را پر کرده است؛ اما باید قبول کرد که این عناوین کلی و کلان، نمی تواند اعتمادسازی لازم و انگیزه کافی را در سرمایه گذار ایجاد کند؛ کما این که از انواع متعدد صنعت، جنگلی از صنایع ایجاد می کند که اغلب صنایع دریایی و دریانوردی در آن گم می شود که البته گم شده است.

گلشنی از جمله مزیت های وجود بانک صنایع دریا و دریانوردی را: جلب توجه عموم سرمایه گذاران به نقطه مشخصی به نام دریا، تجمیع سرمایه های کوچک و سرگردان در یک جا، معنا و رسمیت بخشیدن به برنامه ریزی و سیاست گذاری مالی کلان در بخش دریا، اعتماد سرمایه گذاران کلان برای مانورهای بزرگ مالی و ایجاد توجه عمومی و فرهنگ سازی بنیادین برای توسعه اقتصاد دریا محور دانست.

وی همچنین افزود: در صورت تاسیس بانک صنایع دریا و دریانوردی، اجرای طرح های تشویقی، مانورهای مالی و اوراق قرضه تسهیل می شود و نیز جریان مالی حوزه دریا و دریانوردی سرعت گرفته و تبادل ها به اوج می رسد. از سویی دیگر، کارکنان و فعالان حوزه دریا و دریانوردی هویت بهتری گرفته و ساحل نشینان احساس بهتری خواهند داشت که در نتیجه بطور کلی، روند رشد و پیشرفت صنایع دریایی و دریانوردی به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت و این صنایع هویت جدید و بارز و قوی تری پیدا خواهند کرد.

گلشنی توصیه کرد: اهالی قانون گذار مجلس، ایده ایجاد «بانک دریا و دریانوردی» را که خبرگان این حوزه مطرح کرده اند را مورد مداقه و بررسی قرار دهند و اهالی پاستور نیز به این مهم اندیشیده و در صورت امکان، ایده را به صورت آزمایشی اجرایی کنند.

این کارشناس حوزه دریایی و بندری در پایان اضافه کرد:  صندوق اعتباری قبلی ناکارآمد بود و همین نشان می دهد که اهالی دریا و دریانوردی از سرمایه گذار و تولید کننده گرفته تا مصرف کننده نهایی به هویت مالی قوی تری مانند یک بانک رسمی نیاز دارند تا موضوع را جدی بگیرند و در آن مشارکت مستقیم و قوی داشته باشند.

 

انتشار اختصاصی خبر: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/47144

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.