معاون هماهنگ کننده ارتش: اقتصاد آبی و دریامحور موجب رشد و توسعه کشور خواهد شد

رییس ستاد مشترک و معاون ‌هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوع امنیت دریایی، بهره‌برداری صحیح از منابع و منافع دریاها و توجه به اقتصاد دریاپایه موضوعاتی است که اگر در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد، می تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را متحول کرده و به شتاب آن بیافزاید.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در نشست تخصصی «تاب‌آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید» که از سوی مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به نقش استان فارسی‌ها در پایان‌دهی به سلطه پرتغالی‌ها و تعیین نام خلیج فارس، به علت اهمیت دریا پرداخت و افزود: ما باید باور کنیم که ایران اسلامی یک کشور دریایی است؛ چراکه در ایران هم در شمال و هم جنوب کشور دریا قرار دارد.

وی ادامه داد: ما دریای خزر را چون بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، دریا می‌نامیم. خلیج فارس از نظر مساحت نصف خزر است و عمق آن حداکثر ۱۰۰ متر است و دریایی نیمه‌بسته است، اما باتوجه به موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیکش برای ما بسیارمهم است.

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: دیگر دریا که به آن راه داریم دریای عمان است که تا ۲۰۰ سال گذشته نامش دریای مکران بوده است اما به این دلیل که به‌ فرموده رهبر معظم انقلاب از طریق آن به چهارگوشه جهان راه داریم، برایمان اهمیت بسیار دارد.

امیر دریادار سیاری تصریح کرد: دریای خزر و خلیج همیشه فارس و دریای با ظرفیت‌های بسیاری که در خود دارند، در پیشرفت کشور بسیار مؤثرند اما متاسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها بهره برداری مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اهمیت دریاها و لزوم حداکثر استفاده از آن، اظهارکرد: بسیاری از مشکلات موجود در کشور با توجه به منابع و منافعی که ما در دریا داریم و خدادادی است، می‌تواند رفع شود.

وی یادآور شد: به‌طور مثال دریا یکی از راه های تامین نیازمندی آب، دستیابی به انرژی، توسعه صنعت گردشگری، تامین منابع غذایی، حمل و نقل دریایی و دیگر امکاناتی است که تاکنون به دلایل مختلف از جمله تلاش استعمارگران برای دور نگه‌داشتن ما از منابع و منافع غنی دریایی بهره‌برداری مناسبی از آن‌ها صورت نگرفته است.

معاون ‌هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت دریا از دیدگاه قرآن و نظریه‌پردازان مختلف چون ماهان، مکیندر و پانیکار بیان کرد: دریا هم فرصت است و هم تهدید، اگر توانایی بهره‌برداری از آن را نداشته باشیم تهدید به شمار می‌رود.

معاون هماهنگ کننده ارتش: اقتصاد آبی و دریامحور موجب رشد و توسعه کشور خواهد شد

امیر دریادار سیاری افزود: همچنین دریا تعیین‌کننده شرایط اقلیمی، سوخت فسیلی، منشاء انرژی پاک، شیلات، فرآورده‌های دریایی، گردشگری، صنعت و صنایع دریایی مناسب برای اشتغال‌زایی است. توسعه مدنیت در نوار ساحلی، افزایش ارزش‌افزوده، توسعه اقتصادی از طریق ایجاد بنادر، فروش دانش و اجاره ظرفیت‌های دریایی، مزارع دریایی و تولید انرژی‌های جدید از اهم مسایلی است که مرتبط با دریاست.

وی با بیان اینکه دریا از نظر سیاسی‌ و امنیتی نیز باعث توسعه روابط و حضور ایران در دریاها می‌شود، گفت: ایران کشوری دریایی است و ارتباط ما با دریا، موقعیت خوب ژئوپولیتیکی‌مان، مناسب‌بودن جغرافیای‌مان برای تجارت دریایی و تنگه هرمز باعث شده تا ایران چهارراه ترانزیت دنیا باشد اما ضعف ما در این حوزه خط مشی دولتمردان و جمعیت کم در سواحل است.

معاون ‌هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی از جمله دلایل عدم توجه به دریا در ایران را نداشتن شناخت، استعمارگران و نبود تفکر دریایی دانست و بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی دست استعمارگران از دریاهای ما کوتاه شده و با شناخت منابع دریایی و توجه خاص به حوزه دریا و مدنظر قرارگرفتن آن توسط دولت در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، ما می‌توانیم تحول قابل توجهی در رشد اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور براساس اقتصاد دریاپایه داشته باشیم.

دریادار سیاری همچنین تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که جوانان کشور از فرصت‌ها و منابعی که تاکنون دست‌نخورده باقی مانده استفاده کنند تا ایران اسلامی در آینده همچون دیگر کشورهای پیشرفته‌ای که به دریاها راه دارند و براساس این ویژگی رشد و توسعه یافته‌اند، پیشرفت محسوسی داشته و پیشرفته‌تر از آن کشورها از منابع دریایی استفاده کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر اقتصاد دریاپایه دارند، گفت: اقتصاد دریامحور یعنی زندگی مردم به دریا گره بخورد. اقتصاد آبی می‌تواند منجر به حل مشکلات آب کشور بشود. انرژی‌هایی مثل برق و آب از طریق دریا قابل بهره‌برداری‌اند. بهترین محل گردشگری سواحل مکران است که بدون استفاده مانده‌ است.

معاون ‌هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع امنیت دریایی، یادآور شد: اگر اقتدار و امنیت دریایی برقرار نباشد، استفاده از منابع دریا در دیگر ابعاد امکان ندارد. امروز الحمدلله به برکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خلیج همیشه فارس، دریای عمان، دریای خزر و آب‌های بین‌المللی حضور مقتدرانه‌ای دارند، امنیت دریایی کشور در سطح بالایی حفظ و ارتقاء یافته است.

امیر دریادار سیاری افزود: ناوگروه‌های ما نیز امروز در اقصی نقاط جهان در آبراه‌های بین‌المللی حضوری فعال و مقتدرانه دارند و این‌ها همه نشان‌دهنده توان دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در دریا و نشان‌دهنده اقتدار دریایی کشورمان است.

خلیج فارس قلب تپنده همه ماست

رییس مرکز مطالعات رابردی خلیج‌ فارس نیز در این نشست با بیان این مقدمه که امروز، روز گرامیداشتِ خلیج فارس است و خلیج فارس قلب تپنده همه ماست، به بیان اهمیت این دریا پرداخت و گفت: در اسناد تاریخی نام خلیج فارس آمده است و در این خصوص مناقشه‌ای وجود ندارد. اما ما شاهدیم که در قرن بیستم میلادی و با روی کار آمدن جمال عبدالناصر در مصر، استفاده از نام خلیج فارس ممنوع اعلام می‌شود و در ادامه نیز عنوان جعلی خلیج عربی در اسناد این کشور جایگزین عنوان خلیج فارس می شود که این اقدام واکنش و اعتراض مردم ایران را به دنبال دارد و آنان مجبور به عذرخواهی می‌شوند.

دکتر سیدجواد صالحی افزود: مردم جنوب همیشه در صیانت از خلیج فارس سنگ‌تمام گذاشته‌اند و زنده شدن نام خلیج فارس در اذهان را مردم رقم زده‌اند. امروز نیز مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز در راستای سیاست‌های پژوهشی این دانشگاه به‌همت اساتید و دانشجویان نشست‌های مختلفی در راستای اهمیت خلیج فارس برگزار کرده است.

لزوم افزایش مطالعات در حوزه خلیج فارس

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در نشست «تاب‌آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید»، اظهار کرد: به‌علت اهمیت خلیج فارس و توجه به ظرفیت‌های آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و علاوه‌بر آن، وجود تهدیدات و خطراتی که دشمنان در این منطقه ایجاد می‌کنند، مطالعات در این زمینه باید موردتوجه قرار گیرد.

دکتر محمدهادی صادقی افزود: برکات موجود در خلیج فارس و طمع بیگانگان از فرصت‌ها و تهدیدات این منطقه است. انجام مطالعات برای بهره‌برداری از امکانات و آگاهی از تهدیدات از دلایل توجه به مطالعات در این زمینه است. همراهی و همایندی فعالیت‌های میدانی در حوزه‌های مختلف با فعالیت‌های علمی برکات مضاعفی دارد و ما موظف هستیم این ارتباط را تقویت کنیم.

آسیا در حال تبدیل شدن به کانون اقتصاد

رییس مرکز مطالعات چین و شرق آسیا دانشگاه شیراز نیز در این نشست به موضوع «آسیایی‌شدن خلیج فارس» پرداخت و بیان کرد: امروزه بیشتر کشورهایی که در حوزه خلیج فارس هستند، به‌سمت آسیایی‌ شدن در حرکت هستند. در سیاست خارجی ما نیز آسیایی‌شدن با ماهیتی متفاوت و با روش‌های گوناگونی در حال اتفاق افتادن است که این آسیایی‌شدن منحصر به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس نیست؛ بلکه خیلی از کشورها امروزه در آفریقا، آمریکای لاتین و… در حال اتخاذ رویکرد جدید در سیاست خارجی خود هستند.

دکتر فریبرز ارغوانی با طرح این پرسش که علت اهمیت‌ یافتن آسیا چیست، توضیح داد: تحولات بین‌المللی و تحولات حوزه اقتصاد سیاسی از دلایل اهمیت یافتن این رویکرد است. از همین‌رو در حوزه سیاسی، امروزه آسیا در حال تبدیل شدن به کانون اقتصاد است و آسیا درحال ایفای نقش پررنگ است و این نویدبخش تغییر ساختاری مهم است.

رییس مرکز مطالعات چین و شرق آسیا دانشگاه شیراز با بیان اینکه کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس دارند گام‌های مهمی برمی‌دارند و به این سمت حرکت کرده‌اند، از مهم‌ترین دلایل این موضوع را تغییر کارگزار رهبری و اهمیت تغییر ساختار نظام بین‌الملل از غربی‌بودن به سمت آسیاگرایی برشمرد و افزود: محیط آسیا، محیطی است که امروز تحول را از دل اقتصاد و چندجانبه‌گرایی می‌بیند. این‌ها تجاربی برای ماست و اگر ما محیط ایمن و مناسبی را مهیا کنیم به اقتصاد دریایی قوی‌ای خواهیم رسید.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMky7

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46872

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.