رفع مشکلات بیمه‌­ای خن‌کاران در دستورکار سازمان بنادر

​معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلات کارگران خن‌کار در بنادر، گفت: رفع مشکلات این قشر زحمتکش و پرکار بنادر در دستورکار این سازمان قرار دارد و برای پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی آنان طرحی را به انجمن­‌های مربوطه پیشنهاد کرده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی با بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی پس از بررسی قوانین، و مقررات موجود و بررسی های میدانی در بنادر و همچنین مذاکره با جامعه عزیز کارگران خن کار، انجمن صنفی کارگران، انجمن صنفی شرکت‌های پیمانکاری تخلیه و بارگیری، طرح هایی را برای رفع مشکل بیمه ای و سایر چالش­های خن‌کاران به عنوان قشر زحمت کش و موثر در حمل‌ونقل دریایی کشور در دستورکار قرار داد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داد خن‌کاران با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله عدم پرداخت کسورات بازنشستگی تمام ایام ماه، عدم برخورداری از بیمه درمان در تمام ایام ماه، نبود امکانات رفاهی برای اسکان در ایام کاری و تاخیر دست­کم دو هفته‌­ای در دریافت حقوق و… دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اشکالات طرح پیشنهادی سازمان بنادر به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت مقرر شده است، روش پیگیری و فرآیند اجرایی طرح مربوطه تدوین شود، بیان کرد: پیش نویس دستورالعمل اجرایی تهیه شده، در دست اصلاح و تکمیل است و در سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: طبق توافقات حاصل شده مقرر شده تا این طرح در مرحله نخست در بندر امام خمینی(ره) به اجرا در بیاید و در صورت موفقیت در سایر بنادر جنوبی نیز اعمال شود.

گفتنی است، بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق حمل و نقل دریایی و توسط کشتی انجام می‌شود. عملیات تخلیه و بارگیری کالاها از/ به انبار کشتی توسط کارگرانی انجام می‌شود که به آن‌ها کارگران خن ‌کار می‌گویند. با توجه به تعدد این افراد و حجم کالاها، امکان انجام کار در تمام‌ ایام ماه برای کارگران خن کار میسر نیست و به اجبار گروه‌های کارگری در روزهایی که نوبت برای کار کردن به آن‌ ها تعلق می‌گیرد ، در محل کار حاضر می شوند.

این در حالی است که در بازه زمانی یک­ماهه، ممکن است تعداد روزهای نوبت به کاری یک خن­کار، از یک تا حداکثر ۱۰ روز باشد؛ بنابراین پیمانکاران نیز بر اساس تعداد روزهای کاری تعلق گرفته برای کارگران، کسورات بیمه و بازنشستگی پرداخت می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود یک خن­کار در پایـان ۳۰ سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی، با تجمیع ایام بیمه پردازی، با سابقه ۱۰ الی ۱۵ سال بازنشسته شود و نتواند حداقل حقوق بازنشستگی را به صورت کامل دریافت کند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.pmo.ir/fa/news/62627

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46821

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.