عزم صنعت جهانی کشتیرانی در کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050

ترجمه سید ابوالفضل جعفری نژاد

توافق جدید صنعت جهانی کشتیرانی در IMOبه منظور کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 باعث نارضایتی عربستان سعودی و ایالات متحده شد.

به گزارش سی نیوز، صنعت جهانی کشتیرانی تصمیم گرفته است پس از جلسه با دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی که مقر آن در لندن است، انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) را50 درصد تا سال 2050 کاهش دهد.

در اصل، کشتیرانی از توافقنامه های آب و هوایی کنار گذاشته شده است و در این بین، کشورهای کلیدی و تاثیرگذاری مانند ایالات متحده و عربستان سعودی با طرح ها و برنامه های محدود کننده انتشار گازهای گلخانه ای مخالف هستند، زیرا احتمالا باعث کند شدن تجارت شان می شود که با منافع شان در تعارض است.

همچنین گفته می شود که ایالات متحده در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی با منشاء انسانی تا حدودی تردید دارد.
گزارش ها حاکی از آن است که صنعت جهانی کشتیرانی مسئول انتشار گازهای گلخانه ای مشابه کشوری به اندازه آلمان است. صنعت حمل و نقل کشتیرانی جهانی در تشبیهی جالب، همانند یک کشور با ششمین آلاینده بزرگ در دنیا برابری می کند.

کیم لی تاک، دبیر کل  سازمان بین المللی دریانوردی گفت: این استراتژی اولیه یک بیانیه نهایی نیست بلکه یک نقطه شروع کلیدی است.

جفری لانتز، رئیس دستگاه دولتی واقتصادی ایالات متحده در IMO گفت: ما در حال حاضر از سازوکار و ساختار یک هدف کاهش قطعی و مطلق در این زمان حمایت نمی کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، ما متذکر می شویم که دستیابی به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل و نقل بین المللی کشتیرانی به نوآوری های تکنولوژیکی و پیشرفت ها و نقاط بهبود بیشتر در بهره وری و بهینه سازی انرژی آینده بستگی دارد.

گفتنی است علیرغم اختلاف نظرها، این هدف کاملاً محکم به نوبه خود  دنبال می شود و اکنون شاهد توسعه حرکت به سمت سوخت های پاک تر در کشتیرانی جهانی خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، میلیون ها تن گاز گلخانه ای سالانه توسط کشتی ها تولید می شود که در حال حاضر در زمره یکی از آلوده ترین وسایل نقلیه شمرده می شوند.

 به گفته مجمع جهانی اقتصاد، صنعت دریایی اگر به یک کشور تشبیه شود، در رتبه ششمین آلاینده بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت.

 سهم انتشار دی اکسید کربن در صنایع دریایی مانند صنایع هوایی، حدود 3 درصد است. بیش از 90 درصد حمل و نقل جهان توسط کشتی ها انجام می شود.

 با ادامه استفاده از سوخت های فسیلی در کشتی ها پیش بینی می شود که در سال 2050، سطح آلایندگی آنها به بیش از 17 درصد افزایش یابد. در توافقنامه پاریس، صنعت دریایی به عنوان استثنا در نظر گرفته شد، اما جامعه جهانی خواستار کاهش 50 درصدی میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 از طریق تغییر جهت شرکت های کشتیرانی از سوخت‌های فسیلی به سمت تکنولوژی های تمیزتر شده است که اکثر این فناوری ها در صنایع دریایی هنوز به کار نرفته اند.

 

ترجمه، تنظیم و انتشار اختصاصی: سی نیوز

ترجمه شده در: روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

منبع: https://www.transportandlogisticsme.com/smart-sea-freight/globalshipping-to-half-emissions-by-2050

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46700

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.