تصمیم مرسک برای افزایش دوبرابری ظرفیت ترمینال بندر روتردام تا سال 2026

ترجمه سید ابوالفضل جعفری نژاد

شرکت پایانه مرسک، ترمینال های اِی پی مولر (APM Terminals) توافقنامه‌ای را با اداره بندر روتردام هلند برای ادامه توسعه ترمینال این شرکت در منطقه Maasvlakte II این بندر امضا کرده است.

طرح توسعه برنامه ریزی شده ترمینال که چند سال پیش افتتاح شد، دومین اطلاعیه بزرگ روتردام در سال گذشته برای توسعه ترمینال کانتینری است.

طبق قراردادی که در 31 مارس امضا شد، ترمینال‌های APM ظرفیت سالانه نزدیک به دو میلیون TEUخود را علاوه بر ظرفیت اولیه 2.7 میلیونTEU ، دو برابر می‌کند.

این ترمینال در زمینی قرار دارد که با تکمیل ترمینال Maasvlakte 2 در سال 2013، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های مهندسی در هلند، به طور کامل از دریای شمال بازیابی شده است.

اداره بندر روتردام اکنون در حال تکمیل ساخت دیوارهای جدید اسکله در مناطقی است که برای توسعه آینده آن در نظر گرفته شده است. بندر روتردام اعلام کرده است که بخشی از ساخت و ساز خود را تا اواسط سال 2024 به پایان خواهد رساند. این توافق همچنین نشان دهنده تکمیل تمام مناطق نگهداری شده برای توسعه بخشی از بندر است.

به گزارش APM Terminals این توسعه شامل 47.5 هکتار به همراه احداث 3280 فوت اسکله در اعماق دریا است که انتظار می‌رود بخش جدید در نیمه دوم سال 2026 به بهره‌برداری برسد.

آلارد کاستلین، مدیر عامل بندر روتردام گفت: «ما از تصمیم APM Terminals برای گسترش ترمینال و انتخاب روتردام به عنوان مرکز عملیات اروپای غربی بسیار خرسندیم. این ظرفیت اضافی ترمینال با توجه به رسیدگی به حجم فزاینده جابجایی و حمل کانتینر در سال‌های آینده به روشی کارآمد و پایدار، بسیار مورد نیاز است.»

شرکت ترمینال های اِی پی مولر (APM Terminals) یک دهه پیش 500 میلیون یورو برای توسعه ترمینال جدید سرمایه گذاری کرد که در 86 هکتار به عمق 3280 فوت اسکله در اعماق دریا ساخته شده بود. این پروژه شامل برنامه‌هایی برای توسعه آینده بود که در آن ترمینال و عملیات مربوط به آن با وسعت 180 هکتار به بیش از 9000 فوت اسکله نیاز داشت.

 علاوه بر Maersk خطوط کشتیرانی دیگری که از این ترمینال استفاده می کنند، عبارتند از: MSC(شرکت کشتیرانی مدیترانه، به عنوان دومین خط بزرگ ترابری دریایی در جهان از لحاظ ظرفیت کانتینر) ،ONE ( شرکت کشتیرانی ژاپنی اوشن نتورک اکسپرس) ، Hapag (شرکت ترابری دریایی هاپاگ لوید) و شرکتCOSCO  (شرکت دولتی ترابری چین) که سال گذشته اولین کشتی خود را به ترمینال فرستاد.

این ترمینال زمانی که افتتاح شد قابل توجه بود؛ چون به عنوان یکی از پیشرفته ترین پایانه های تمام اتوماتیک جهان و یکی از حساس ترین ترمینال ها به لحاظ محیط زیستی شناخته می شد.

به  گزارش APM حدود 80 درصد از حرکات جرثقیل به صورت خودکار و بقیه عملیات بصورت دستی از راه دور انجام می شود. همچنین انرژی این تاسیسات به طور کامل، از توربین های بادی تامین می شود. این ناوگان حمل و نقل لجستیکی متشکل از 62 وسیله نقلیه هدایت شونده خودکار بالابر با باتری و 54 جرثقیل زیر بشکه ای کانتینری سوار بر ریل خودکار (RMG Crane) از نوع گنتری کرین است. بخش جدید نیز برای خدمات برق ساحلی آماده خواهد شد.

بر اساس این گزارش در نوامبر 2022، این ترمینال رکورد جابجایی 5730 کانتینر بارگیری/ تخلیه شده در 27 ساعت از مانیل مرسک (با ظرفیت 19630 TEU به تناژ 210000 dwt) را ثبت کرد که معادل 212 جابجایی پورت در ساعت (PMPH) برای کانتینرها است.

اپراتور بندری ای.پی مولر مرسک (A.P. Moller – Maersk) قبلاً با دو پروژه دیگر در مجاورت ترمینال فعلی موافقت کرده بود. به این منظور، زمینی به مساحت 18.5 هکتار اجاره شده و سال آینده برای تأسیسات کراس داک و سردخانه افتتاح خواهد شد.

 این تسهیلات، خدمات قابل ارائه در اسکله را برای توسعه قابلیت های مرسک برای خط کشتیرانی فراهم می کند. البته 16 هکتار دیگر توسطStar Container Services، یکی دیگر از شرکت‌های تابعه Maersk برای ذخیره‌سازی قسمت های خالی استفاده خواهد شد.

تلاش برای توسعه توسط شرکت پایانه های اِی پی مولر(AMP) به دنبال اعلام سال گذشته از سوی شرکت های: هاچیسون پورتز(هلدینگ لجستیکی هنگ کنگیHutchison Ports) و اپراتور و ترمینال بندری تیل Terminal Investment Limited Sàrl (TIL)  ؛ از شرکت های تابعه گروه سرمایه گذاری(MSC Group’s Terminal) سوئیس برای گسترش ترمینال خود برای رسیدن به ظرفیت کل پنج تا شش میلیون TEU با اجرای فاز اول توسعه تا سال 2027 احساس می شود.

 بندر روتردام در حال حاضر دارای 14 پایانه در مجموع و همچنین 20 یارد انبار کانتینر است.

 

ترجمه، تنظیم و انتشار اختصاصی: سی نیوز

ترجمه شده در: روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

منبع: https://maritime-executive.com/article/maersk-plans-to-nearly-double-rotterdam-terminal-capacity-by-2026

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46620

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.