تهران و مسکو در تدارک تکمیل کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران

سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: به دنبال مذاکرات صورت گرفته در سطوح عالی دو کشور، تهران و مسکو در حال برنامه ریزی برای تکمیل سه مسیر کریدور شمال – جنوب از خاک ایران هستند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، کاظم جلالی در نشست جانبی بیست و هفتمین همایش بین المللی حمل و نقل و خدمات لجستیک روسیه موسوم به “ترانس راشا” در مسکو افزود: بخش هایی از کریدور شمال – جنوب با وجود تلاش های صورت گرفته در سالیان گذشته، ناتمام مانده است که اکنون اراده تهران و مسکو، تکمیل این بخش ها است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش های کریدور شرقی مسیر ایران از روسیه، قزاقستان، شرق ایران عبور و به خلیج فارس می رسد، گفت: زمینه انتقال کالا از این مسیر فراهم است و بخش هایی از راه آهن این مسیر نیازمند تقویت است که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

سفیر ایران در مسکو گفت: بخشی از راه آهن این مسیر از اینچه برون تا گرمسار در ایران باید برقی شود که به عنوان پروژه مشترک ایران و روسیه دنبال می شود.

به گفته وی، بخش دوم کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران، ترکیبی از مسیر دریایی و زمینی است که از دریای خزر می گذرد و برای تقویت این مسیر، باید بنادر در حاشیه این دریا تقویت شوند و برخی نیز نیاز به تقویت، توسعه و نوسازی دارند.

جلالی یادآور شد: بخش سوم کریدور شمال – جنوب از مسیر ایران نیز از روسیه به جمهوری آذربایجان و سپس ایران و خلیج فارس می رسد که حمل و نقل در بخش جاده ای در حال انجام است و کشور روسیه اقدامات خوبی برای بهبود گذرگاه مرزی در داغستان انجام داده است.

وی ادامه داد: در بخش راه آهن این مسیر، شاهد حلقه مفقوده اتصال ریلی آستارا تا رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر هستیم که در سال ۲۰۲۲ و اوایل سال جاری میلادی، مذاکرات خوبی بین ایران و روسیه برای احداث این خط انجام شده است و امیدوار هستیم که این طرح در سال جاری میلادی به صورت مشترک آغاز شود.

وی تأکید کرد: برخی از اجرای این طرح ها خوشحال نیستند اما عزم دولت ها در تهران و مسکو، مانع از اثرگذاری کارشکنی ها می شود.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMfch

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46559

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.