جانمایی ۱۶۰ نقطه برای ایجاد اسکله های گردشگری دریایی در مازندران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اینکه ایجاد اسکله های گردشگری بخشی از زیرساخت های برای جذب مسافر و خدماتدهی به مردم به شمار می رود، گفت: طی سالهای اخیر با ایجاد این اسکله ها بخش گردشگری استان رونق بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، مهران حسنی افزود: مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای استقرار اسکله های گردشگری در سالهای گذشته پیمایش میدانی از سواحل دریای خزر از رامسر تا گلوگاه را با حضور کارشناسان انجام داد.

وی که خود یکی از افراد حاضر در جمع این کارشناسان برای پیمایش و جانمایی اسکله های گردشگری بود، ادامه داد: در آنزمان ابتدا ۱۳۰ نقطه به عنوان مکان ایجاد این اسکله ها شناخته شد و پس از آن با تغییرات این تعداد به ۱۶۰ نقطه افزایش یافت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برای ایجاد اسکله های گردشگری دریایی اخذ مجوز از نهادهای متولی از جمله سازمان بنادر و منابع طبیعی نیاز است که در اسفند ۱۳۸۰ موافقت اولیه سازمان بنادر کشور برای این منظو اخذ و به استان مازندران ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: در آنزمان برای راه اندازی این اسکله های دریایی نشست هایی با سرمایه گذاران برگزار شد و افراد متقاضی این کار معرفی شدند و برخی اسکله ها ساخته و به بهره برداری رسید.

به گفته حسنی اسکله های گردشگری دریایی در سواحل مازندران از جذابیت لازم برای حضور مردم برخوردار است و به همین منظور ایجاد آنها برای سرمایه گذاران با درآمدزایی لازم همراه بود.

وی ادامه داد: اما طی سالهای اخیر با عقب نشینی و پسروی آب دریای خزر شاهد بروز مشکلاتی برای این زیرساخت های مهم گردشگری در مازندران هستیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: به طوریکه عقب نشینی آب دریا باعث شده تا این اسکله های دریایی از حالت انتفاع خارج شوند.

وی اسکله های گردشگری دریایی در مناطق فرح آباد ساری، رامسر و رستوران دریایی سیترای نوشهر را از جمله زیرساخت های گردشگری دریایی در مازندران اعلام کرد که پسروی آب دریا گریبانگیر آنها شده و به خشکی رسیده است.

حسنی گفت: همچنین اسکله گردشگری دریایی در منطقه کلارآباد نیز در انتظار سرگذشت اسکله های مذکور است و در حال حاضر اسکله به نزدیکی دریا رسیده است.

وی سابقه فعالیت برخی از این اسکله های گردشگری دریایی را به سالهای دهه ۸۰ دانست و گفت : براساس پیش بینی کارشناسان حوزه دریای خزر تا ۲ سال آینده ارتفاع آب این دریا باز هم روند کاهشی خواهد داشت.

این کارشناس حوزه گردشگری مازندران تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود در دریای خزر برای اجرای طرح های گردشگری دریایی همچون اسکله ها می بایست مطالعات دریانوردی دقیق تری انجام شود تا تخمین و میزان عقب نشینی آب دریا مشخص شود و براساس آن سرمایه گذاری انجام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اضافه کرد: اسکله های گردشگری باید با نگاه به وضعیت پسروی آب دریای خزر چاره اندیشی شود و در حال تهدیدات است انجام شود.

به گفته حسنی بنا به دستور و نگاه ویژه استاندار مازندران سه اولویت کاری در حوزه گردشگری دریایی، طبیعت گردی و اقامتگاههای بوم گردی با لحاظ کردن بخش کمی و کیفی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در همین راستا و پیگیری امور مربوطه میز گردشگری دریایی با حضور کارشناسان در حوزه دریا، اساتید دانشگاهها و فعالان بخش خصوصی فعال می شود تا چالش ها، مشکلات و برنامه ها برای اجرای طرح های گردشگری را ارائه دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد که با راه اندازی میز گردشگری دریایی اقدامات در این حوزه با حساسیت و دقت نظر لازم مورد بررسی قرار می گیرد.

این مقام مسوول در خصوص اجرای اسکله های گردشگری دریایی در مازندران اعلام کرد: هم اکنون طرح بزرگ گردشگری دریایی در منطقه چلک نوشهر با دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجرا است.

حسنی گفت: در همین حال پارسال برای دو موافقت اصولی برای ساخت اسکله های دریایی در مازندران نیز صادر شد که اجرای آنها می بایست زیرنظر ارگان های مسول باشد که برای ایجاد سازه ها و شمع اسکله با رعایت مسائل زیست محیطی انجام شود تا به محیط زیست دریا آسیبی وارد نشود.

وی افزود: همچنین براساس دستور و پیگیری استاندار مازندران مبنی بر کشتی های تفریحی تاکنون پنج سرمایه گذار متقاضی اعلام آمادگی کردند که درخواست ورود کشتی را دارند.

مازندران ۵۳ ایستگاه و پایگاه تفریحی دریایی دارد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85075081

لینک کوتاه: https://seanews.ir/45830

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.