دومين نشست تخصصی اقتصاد سرآمد؛ فروردین سال آینده

به گزارش سی نیوز «سلسله نشست‌های تخصصی» كه فرم اندیشه‌ورزی موثری است كه در همه كشورها وجود دارد، برای هم‌اندیشی و تضارب آراء و اندیشه‌هاست و از نقطه نظر علمی، ارزش‌مند و مفید هستند. در نشست‌های تخصصی(panel) متخصصان با موضوع مشخص به بیان اندیشه‌ها، نتایج پژوهش و تجارب خود می‌پردازند و با انتقال دانش و تجربه، آخرین دستاوردهای خود را در اختیار جامعه قرار می‌دهند.

روزنامه اقتصاد سرآمد در شماره 1595 روز دوشنبه 22 اسفندماه 1401 نوشت:

درباره سلسله نشست‌های تخصصی اقتصاد دریامحور چند نكته یادآور می‌شویم:
۱- سلسله نشست‌ها برنامه‌ای منظم و ادامه‌دار است.
۲-با محور اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود.
۳-موضوع‌ها و كارشناسان هر نشست، حداقل دو هفته قبل از برگزاری مشخص و اعلام می‌شوند تا فرصت انسجام‌بخشی به مطالعات و اندیشه‌های خود برای بیان دقیق در نشست وجود داشته باشد.
۴-نشست‌ها همواره روزهای سه شنبه – حداقل هر دو هفته یك بار- از ساعت 14 تا 16 در محل انجمن ‌كشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار می‌شود؛ با این توضیح كه برگزاری نشست در سایر نهادهای حوزه دریا، با هماهنگی قبلی امكان‌پذیر است و گردش علمی مناسبی با گردش در نهادها و انجمن‌هایی دریایی ممكن می‌كند.
۵-نتایج نشست‌ها علاوه بر رسانه‌ها در قالب یك كتاب منتشر می‌شود. كتاب مذكور شامل بخش‌هایی خواهد بود كه هر بخش به موضوع معینی خواهد پرداخت. برای مثال، موضوع كشتی و اقتصاد دریامحور، یك بخش از كتاب است كه مباحث مربوط به موضوع را در خود جای می دهد.
۶-موافق و مخالف یك موضوع می توانند در نهایت رفاقت، صمیمانه كنار هم قرار گرفته و به بیان اندیشه خود بپردازند.
۷-این نشست‌ها كه به ابتكار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد شروع شده، با حمایت جمعی از فعالان و ارگان های دریایی حوزه دریا روبرو شده است كه عبارتند از:
انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی كشور، دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، موسسه رده‌بندی ایرانیان، انجمن صنعت بانكرینگ ایران ، انجمن صنفی كارگری دریانوردان تجاری ایران، شرکت شتابدهنده ایده بان، شركت كشتیرانی پارس عبور، گروه کاسپین طلایی  و سایت خبری سی نیوز.
اعلام حمایت‌ها همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود با هم‌گرایی جمعی فعالان دریا، زمینه برگزاری سمینارهای داخلی و كنفرانس‌های بین‌المللی فراهم شود.

در ادامه، دومین نشست، با هدف تكمیل نشست قبلی، با موضوع «كشتی و اقتصاد دریا» با حضور دو كارشناس پژوهشگر در سه‌شنبه، ۲۲ فروردین طبق زمان و مكان گفته شده، برگزار خواهد شد.

موضوعات پیشنهادی كه در برنامه سال ۱۴۰۲ گنجانده شده‌اند سعی دارد ابعاد متعددی از اقتصاد دریامحور را در بر بگیرد، از جمله: گردش‌گری دریایی، صنعت بانكرینگ، رده‌بندی و ممیزی، دریانوردی، اسكله و بندر،  حمل و نقل دریایی، آبراهه شمال جنوب، منابع علمی‌ دریایی، خلیج فارس، قوانین و مقررات دریایی و… فعالان و پژوهشگران حوزه دریا می‌توانند هم موضوع پیشنهاد كنند و هم كارشناس. به بیان دیگر، سلسله نشست‌های تخصصی از آن تمامی اهالی دریاست و هر كس كه فعال دریایی است و قادر به بیان كارشناسی مسائل است، می‌تواند در این نشست‌ها در كنار سایر پیشكسوتان و بزرگان علم و تجربه دریایی قرار گیرد.

ما به دریا جان می‌دهیم
واقعیت این است كه نه فقط دركشور ما بلكه در تمامی كشورها، این بخش خصوصی است كه جلودار اقتصاد است و بخش دولتی، همان دنیای سیاست و بروكراسی است كه بوده، هست و خواهد بود. این نكته به معنای مجادله یا مخالفت با هیچ دولتی نیست؛ بلكه برای تاكید دوباره بر كارآیی بخش خصوصی است كه می‌تواند و باید جلودار اقتصاد و صنعت یك كشور باشد. در ایران امروز هم امید اول به بخش خصوصی است؛ بخشی كه كننده‌كار است و از دولت جز حمایت نباید انتظار بیشتری داشت.

دولت می‌تواند حامی خوبی باشد؛ و بخش خصوصی می‌تواند جلودار و پیش‌تاز و پیش‌ران خوبی باشد. وجود هر دو كنار هم لازم است؛ اما كارآیی را باید و باید سهم بخش خصوصی دانست و اثربخشی را از دولت انتظار داشت. این تقسیم كار منصفانه‌ و موثری است.

با این توضیح، ما با تلاش جمعی از همه جهات علمی، رسانه‌ای و صنعتی و تجاری باید به سمت دریا رو كنیم، دولت را مجاب به رویكرد دریایی كنیم، به جای نفد خالی پیشنهادات پر بدهیم، اقدام كنیم و از نظر فكری و عملی جامعه را به سمت دریا هدایت كنیم، به دریا جان ببخشیم تا دریا به ما اقتصاد هدیه كند.

سلسله نشست‌های تخصصی همت جمعی اهالی دریاست برای تضارب اندیشه و تولید فكر كه خوراك فكری دولت و مجلس و سایر علاقه‌مندان را در حد خود فراهم كند. این نیز یك اقدام كوچك است كه در كنار سایر اقدامات، بزرگ و اثربخش خواهد شد. به قول حافظ:
حُسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری! جهان به اتفاق می‌توان گرفت

پایان این سخن، قدردانی است از اهالی انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران. از دكتر پل‌مه –دبیركل انجمن- تا روابط ‌عمومی خوب و خونگرم این انجمن كه پا به پای دیگر اعضای برگزاركننده آمدند و با خضوع و رفتار حرفه‌ای در یك شروع خوب سهیم بودند.

 

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/109480

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44986

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.