سیستم سوخت هیدروژنی برای نصب در کشتی‌ها تائیدیه گرفت

سیستم سوخت هیدروژنی پس از ۶ ماه کار فشرده توسط متخصصان نروژی به منظور نصب در کشتی‌ها تائیدیه DNV را دریافت کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا، این سیستم توسط شرکت‌های نروژی طراحی شده و می‌تواند همانند کانتینر‌ها در عرشه کشتی نصب شود.

«کریستین انس» مدیر‌عامل شرکت HAV Hydrogen به عنوان طراح این سیستم در این زمینه گفت: این سیستم به عنوان گزینه مقاوم سازی برای کشتی‌هایی است که خواستار استفاده از سوخت سبز می‌باشند.

سیستم Zero Emission Pod که توسط پیل‌های سوختی هدایت می‌شود می‌تواند به اندازه یک کانتینر ۲۰ فوتی فضا اشغال کرده و دارای سیستم‌های تهویه و خنک کنندۀ ایمنی و کنترل هوشمند باشند.

وی یاد‌آور شد: مخزن هیدروژنی این سیستم برای دمای منفی ۲۰ درجه و مثبت ۳۵ درجه سانتی‌گراد و دمای آب صفر تا مثبت ۳۲ درجه سانتی گراد طراحی شده است و تولید انبوه آن از نیمه دوم ۲۰۲۳ میلادی آغاز شده و اولین تحویل سیستم در سال ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود.

به گفته وی این سیستم با استفاده از پیل ها‌ی سوختی هیدروژنی از ۲۰۰ کیلووات تا ۱۰۰۰ کیلووات برق تولید کرده و نسبت به تولید هیدروژن از آب دریا و کربن اقدام می‌کند. همانگونه که اشاره شد این سیستم هوشمند، فضایی به اندازه یک کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی را اشغال می‌کند تا با استفاده از ماژول‌های بزرگتر میزان انرژی بیشتری به کشتی تزریق کند.

به گفته وی به هیچ عنوان آلودگی زیست محیطی ندارد و نیازی نیز به زیرساخت‌های شارژ برق نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است سیستم Zero Emission Pod بر اساس پروژه FREE CO۲ AST توسعه یافته که برای کشتی‌های کانتینری نیز مناسب است؛ چراکه سیستم مبتنی بر هیدروژن دریایی یا مخزن هیدروژن مایع در زیر عرشه کشتی کانتینری نیز پیش‌بینی شده است.

در پایان این گزارش آمده است بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی کشتی‌های بین‌المللی Sea-web حدود ۲۵۰۰ فروند کشتی باری کوچک، ۷۰۰۰ کشتی باری در آب‌های داخلی، ۱۳۰۰ کشتی حمل‌و‌نقل مسافر و ۲۵۰۰ کشتی ماهیگیری در اروپا وجود دارد که می‌توانند از سیستم‌های انرژی هیدروژنی استفاده کنند.

شایان ذکراست تولید سوخت هیدروژن و تجزیه آن از آب دریا با استفاده از پیل‌های سوختی و الکترولیز است. در این روش آب دریا در محفظه‌ای قرار می‌گیرد که دارای دو الکترود است که برق در آن‌ها جریان دارد. با اتصال جریان برق به الکترود‌ها هیدروژن در الکترود کاتد جمع می‌شود و در صورت تداوم برق می‌توان به هیدروژن سبز دست یافت. البته روش‌های دیگری نیز مانند استحصال هیدروژن از گاز ال ان جی و کربن نیز امروزه رایج شده است.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95367

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44948

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.