گام مهم نمایندگان برای بیمه ملوانان و صیادان

نماینده مردم بوشهر در مجلس با اشاره به تلاش مجلس و حمایت رئیس قوه مقننه از پرداخت کامل بیمه ملوانان و صیادان گفت: تا پیش از بیمه این قشر به صورت یک یا دو ماه در سال پرداخت می شد که هیچگاه حقوق بازنشستگی کامل را دریافت نمی‌کردند اما با مصوبه جدید مجلس بیمه آنها تکمیل خواهد شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از مارین نیوز، عبدالکریم جمیری، در پی تصویب یک بند الحاقی به تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه درباره بیمه ملوانان و صیادان، گفت: یکی از سخت ترین مشاغل، کار روی دریا و ملوانی و صیادی است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ملوانان و صیادان تا کنون بیمه کامل نبودند، عنوان کرد: ملوانان و صیادان بنا به مدلی که به دریا می رفتند، مبلغ 20 درصد بیمه خود را از دولت دریافت کرده و 7 درصد هم بیمه سالیانه داشتند که به صورت یک یا  دو ماه در سال پرداخت می شد از این رو هیچگاه برای بازنشستگی بیمه کامل نداشتند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مجلس برای احقاق حقوق ملوانان و صیادان اظهار داشت: تمام تلاش ما در مجلس این بود که صیادان و ملوانان روی کشتی های صیادی و باری را بیمه کنیم که در طول سال به تناسب زحمتی که می کشند بیمه باشند از این رو در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه، پیشنهادی داده شد تا حقوق این قشر به صورت کامل پرداخت شود.

جمیری در ادامه با بیان اینکه اعتباری که برای این بخش در نظر گرفته شده، کافی نبوده برای آغاز حمایت از این قشر خوب است، ابراز داشت: در حال حاضر معادل 27 درصد حقوق ملوانان و صیادان به عنوان بیمه پرداخت می شود که از این میزان 13 درصد آن سهم دولت بوده که حداقل دستمزد بوده، 7 درصد آن سهم کارفرما و 7 درصد هم سهم ملوان و صیاد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه دکتر قالیباف رئیس مجلس نیز از این پیشنهاد استقبال و حمایت کرد، افزود: همزمان با پیگیری بیمه ملوانان و صیادان، در صدد هستیم این قشر را در زمره مشاغل سخت و زیان آور هم قرار دهیم چرا که کار آنها سخت بوده و اگر سخت تر از کار معدن‌کاران نباشد، آسان تر از آن هم نیست.

به گزارش خانه ملت، بر اساس بند الحاقی به تبصره (11) ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ دولت به میزان 5 هزار میلیارد ریال از محل وجوه حاصل از واگذاری اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول مازاد و واگذاری طرح های تملک دارایی نیمه تمام با هدف تقویت تامین اجتماعی نسبت به پرداخت سهم دولت از حق بیمه ملوانان و صیادان دارای کارت فعال در سواحل جنوبی و شمالی کشور به میزان 13 درصد متناسب با پرداخت ملوانان و صیادان به میزان 7 درصد به سازمان تامین اجتماعی اقدام نماید.

سازمان تامین اجتماعی مکلف است از ابتدای سال 1402 نسبت به برقراری بیمه اشخاص مذکور اقدام نموده و گزارش اقدامات به عمل آمده را هر 3 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: http://marinenews.ir/fa/news/38300

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44867

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.