توسعه روابط تجاری ایران و قطر مستلزم حل مشکلات حمل‌ونقل دریایی است

نایب‌رئیس اتاق ایران، مشکلات جدی در حوزه مبادلات مستقیم پولی، گران‌تر بودن هزینه حمل‌ونقل دریایی در قطر نسبت به کشورهای دیگر و مشکلات مجوز اقامت برای تجار ایرانی را از موانع عمده تجارت دو کشور دانست.

به گزارش سی نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین (پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در همایش بزرگ تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قطر با تأکید بر اینکه بخش خصوصی و اتاق ایران با درک رابطه عمیق سیاسی و استراتژیک بین دو کشور با جدیت به دنبال توسعه روابط تجاری میان ایران و قطر است گفت: متأسفانه با وجود اشتراکات فرهنگی و روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور و ظرفیت بالقوه اقتصادی میان ایران و قطر، اما حجم روابط تجاری تناسبی با این ظرفیت‌ها ندارد. هرچند در 11 ماه گذشته حجم مبادلات ایران و قطر رشد 22 درصدی داشته اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

او با اشاره به مزیت‌های تجاری ایران ادامه داد: علاوه بر اینکه جمعیت 83 میلیون نفری ایران می‌تواند زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد، موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی ایران با اوراسیا که به زودی به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل خواهد شد، می‌تواند برای تجار قطری، امکان دسترسی خوب به بازار منطقه اوراسیا فراهم کند و امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را گسترش دهد.

سلاح ورزی تأکید کرد: پتروشیمی، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع‌دستی، مصالح ساختمانی و به خصوص خدمات فنی و مهندسی از جمله مزیت‌های مهم تجاری ایران است که می‌توان از این مسیر برای حضور در بازار داخلی قطر و همین‌طور صادرات مجدد به کشورهای ثالث برنامه‌ریزی کنیم.

او با طرح چند پیشنهاد برای بهبود حجم روابط تجاری ایران و قطر بیان کرد: با توجه به برنامه چشم‌انداز 2030 قطر ما در بخش خصوصی ایران می‌توانیم در خیلی از زمینه‌های صنعتی، نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت برق و انرژی، گردشگری و موضوعات زیرساختی فعال شده و با توجه به توان خوبمان در خدمات فنی و مهندسی در طرح‌های زیربنایی قطر همکاری و مشارکت کنیم.

سلاح ورزی بر ضرورت انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور و همین‌طور سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در کشورهای ثالث تأکید کرده و گفت: این امر با توجه به ظرفیت بالای منطقه اوراسیا می‌تواند به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند.

او به قطری‌ها توصیه کرد به ایران به عنوان دروازه ورود به کشورهای حوزه آسیای میانه، سی آی اس نگاه کرده و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خوب ایران هم از نظر امنیت و هم از حیث کوتاهی مسیر برای دسترسی به این بازارها را بیش از گذشته مد نظر قرار دهند.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران همکاری در حوزه گردشگری سلامت یکی دیگر از حوزه‌های همکاری سودآور برای و کشور ایران و قطر محسوب می‌شود. او در این زمینه تأکید کرد: در ایران امکانات خوبی در حوزه پزشکی شامل کادر پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد که می‌توانیم خدمات خوبی به قطری‌ها ارائه کنیم.

او با اشاره به وجود مشکلات جدی در حوزه روابط بانکی و مبادلات مستقیم پولی ادامه داد: در قطر هزینه حمل‌ونقل دریایی نسبت به کشورهای دیگر قدری بالاست و این امر برای تجار ایرانی مشکل‌ساز شده است. همچنین مجوز اقامت برای تجار ایرانی هم مورد گلایه است که توجه به این مشکلات و رفع آن‌ها می‌تواند دو کشور را به دست‌یابی به اعداد هدف‌گذاری شده تجاری سوق دهد.

به دنبال استفاده از ظرفیت صادرات مجدد در قطر هستیم

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت هم در حاشیه این همایش گفت: امروز جلسات خوبی برگزار خواهد شد و در کنار این، با مسئولین صنعت و تجارت قطر مسائل مربوط به حمل‌ونقل دریایی، بیمه، مباحث بانکی، حوزه ضمانت‌نامه و مسائل امنیت غذایی مذاکرات دقیق‌تری خواهیم داشت.

او افزود: برخی از این کارها صورت گرفته است و به عنوان مثال خطوط حمل‌ونقل فعال شده منتهی بحث این است که چطور بتوانیم علاوه بر این خطوط، رفت‌وآمد کشتی‌ها و مراودات کانتینری را افزایش دهیم.

پیمان پاک اضافه کرد: همچنین به دنبال این هستیم که از ظرفیت صادرات مجدد در قطر استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را در امارات متمرکز نداشته باشیم. به هر حال مذاکرات انجام شده و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد سطح تجارت ایران و قطر گفت: سطح تجارت ایران و قطر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است که واقعاً عدد پایینی است و باید با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این عدد را افزایش دهیم.

پیمان پاک گفت: بیشترین تمرکز ما استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه‌گذاری مشترک است؛ صحبت‌های خوبی هم صورت گرفته و یکی دو هفته پیش هیأت بزرگی از قطر به منظور سرمایه‌گذاری در ایران به کشور آمدند.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: تمرکز این هیأت بر بحث ایجاد امنیت غذایی، فعال کردن جایگاه ژئوپلیتیک ایران به عنوان هاب غلات منطقه با حضور و مشارکت و سرمایه قطری‌ها و استفاده از ظرفیت بندر حمد بود که صحبت‌های خوبی هم صورت گرفته است.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://otaghiranonline.ir/news/55786

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44832

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.