حملونقل دریایی مهمترین محرک تجارت جهانی است
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی حملونقل دریایی را مهمترین محرک تجارت جهانی دانست که به دلیل دو ویژگی ارزان و ایمن بودن سایر مدلهای حملونقل را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا، علیاکبر صفایی در افتتاحیه دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور گفت: حملونقل دریایی مهمترین محرک تجارت جهانی است که به واسطه دو ویژگی ارزان و ایمن بودن، سایر مُدهای حملونقل تحت را تاثیر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فضای جاری و کلی در حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی تا تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در انبارها و سایر فرایندهای کشتیرانی و بندرداری، تحت تاثیر قوانین و مقرارت جهانی، در ابعاد بینالمللی مدیریت و اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه کلیه قوانین و مقررات دریایی در سازمان بینالمللی دریانوردی(آیمو) تصویب و ابلاغ میشود، افزود: دانش و دستیابی به تکنولوژی روز، نقش بسیار مهم و اساسی در تصویب قوانین و مقررات بینالمللی دریایی دارد.
وی بیان داشت: سازمان بنادرودریانوردی در طول این دههها با استفاده از توان و ظرفیت علمی داخل کشور، موفق شده است تا در فرایند تصویب کنوانسیونهای مهمی در خصوص آموزش دریانوردی، ایمنی و مدیریت ایمنی اثر بخشی موثر را داشته باشد.
صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با آغوش باز از حضور افراد نخبه در بخشهای مختلف دریایی و بندری اسقبال میکند، خاطرنشان کرد: با توجه به بعد بینالمللی تمامی موضوعات در حوزههای کشتیرانی و مدیریت بنادر، به حضور نخبگان، برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر در تصویب کنوانسیونها در سازمان بینالمللی دریانوردی نیاز داریم.
ضرورت ایجاد تحول در حوزههای متنوع دریایی کشور
جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به دو وظیفه اصلی و کلان این سازمان در حوزه حاکمیتی و ساخت، مدیریت و نگهداری بنادر بازرگانی تاکید کرد: بیش از ۹۰ نوع از کالاهایی که وارد یا از کشور خارج میشود، از طریق دریا و با مدیریت بنادر انجام میشود.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نقطه بندری در حوزههای تجاری، نفتی، معدنی و مسافری در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیت بنادر تجاری کشور هماکنون ۲۷۰ میلیون تن است.
اسلامی با اعلام خبر ساخت بندر بزرگ مکران در ساحل جاسک، خاطرنشان کرد: حوزه مسئولیتی سازمان بنادر و دریانوردی بسیار متنوع و گسترده است، بنابراین برای ایجاد تحول در تمام حوزههای تخصصی به نیروهای کارآمد و نخبه نیاز دارد.
اشتغالزایی ۴ برابری با سرمایهگذاری در حوزه دریا
حسن بیکمحمدلو، معاون برنامهریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه این سازمان با ۲۵ ماموریت اصلی در حوزه تجارت دریایی، به صورت درآمد- هزینهای اداره میشود، تاکید کرد: دریا در دنیای امروز به یکی از مهمترین پیشرانهای اقتصادی دنیا تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه دولتمردان چین در چهار برنامه پنج ساله گذشته این کشور بر استفاده از ظرفیتهای دریا متمرکز شدهند، افزود: روندهای جهانی، در چشماندازهای مختلف، بخش دریا را با ضرایب بالا نشان میدهد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سند بالادستی مراکز لجستیک در ایران و بیان اینکه سه شهر از چهار شهر لجستیکی کشور در استانهای ساحلی قرار دارد، افزود: این رویکرد نشان میدهد که جریان استراتژیکی کالا در کشور در شهر های بندری قرار دارد.
بیکمحمد لو با بیان اینکه ضرایب بخشی اشتغال در دریا چهار برابر است، گفت: هر یک سرمایهگذاری در حوزه دریایی، چهار برابر شغل ایجاد میکند.
کمبود نیروهای متخصص دریایی جدی است
مجید علی نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست، ساختار و ماموریت ها، تکالیف و اقدامات انجام شده در این معاونت را معرفی کرد.
وی از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد و با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی مختصص در این سازمان و شرکتها و ارگانهای دریایی کشور، از تشکیل کارگروههای تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.
بهینه سازی و بازنشر: سی نیوز
منبع: isna.ir/xdNp3j
لینک کوتاه: https://seanews.ir/44072
نظرات بسته شده است.