خواسته لنج‌داران و ملوانان گناوه از رئیس جمهور: افزایش سهمیه سفرهای دریایی

در آستانه دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به استان بوشهر لنج‌داران و ملوانان باری گناوه خواستار افزایش سهمیه سالانه سفرهای دریایی شدند.

خواسته لنج‌داران و ملوانان گناوه از رئیس جمهور
افزایش سهمیه سفرهای دریایی، خواسته لنج‌داران و ملوانان گناوه از رئیس جمهور است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، در آستانه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، مردم این مناطق امید دارند که بخشی از مطالبه و خواسته هایشان برآورده و تحقق یابد و بر این اساس ، مردم شهرستان ساحل نشین گناوه انتظار دارند خیر و برکات زیادی برای منطقه شان به دنبال داشته باشد.

خلیج‌فارس سرشار از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ممتازی است که شهرستان گناوه با ۱۵۰ کیلومتر بیشترین طول نوار مرزی دریایی را در این استان به خود اختصاص داده و همین ظرفیت باعث شده تا شغل ۸۰ درصد مردم از سالیان گذشته تاکنون به علت نبود کارخانجات و فرصت های شغلی دیگر به دریا گره بخورد.

مرزنشینان این دیار ارتزاق و ممردرآمد خودرا از طریق دریانوردی که شغل ابا اجدادی آنها است میسر می دانند و هیچ گونه درآمدی غیر از شغل ملوانی ندارند که این امر با تردد شناورهای سنتی به کشورهای همسایه خلیج فارس با حمل و ترخیص کالای ته لنجی محقق می شود.

یکی از خواسته‌های مردم این دیار ساحل نشین واقع در کرانه خلیج فارس، بهبود معیشت آنها که از طریق سفر به کشورهای همسایه خلیج فارس صورت می گیرد، است.

باتوجه به اینکه ممر درآمد ۸۰ درصد از مردم شهرستان گناوه با بیشترین مرز نوار ساحلی در استان بوشهر به دریانوردی و از طریق سفر به کشورهای همسایه خلیج فارس گره خورده است، ملوانان و لنجداران این دیار انتظار دارند که سهمیه سفر دریایی از یک سفر به سفرهای بیشتر و در حد ۶ بار با هدف واردارت بیشتر کالاهای ملوانی و بهبود معیشت دریانوردان این منطقه افزایش یابد.

ملوانان و لنجداران این دیار معتقدند که با افزایش بیش از یک سفر در طول سال، باعث زمینه سازی رونق تجارت و بهبود معیشت این قشر و دیگر مشاغل مرتبط با آن خواهد شد و امیدوارند در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر تحقق یابد.

یکی از لنجداران گناوه گفت: لنجداران و ملوانان این دیار زندگی و معیشت خود را تنها از طریق سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس در بدترین وضعیت و خطرهایی که در دریا با آن مواجه می شوند، می چرخانند که درصورت وجود فرصت‌های شغلی دیگر ناچار نبودند از این طریق کسب درآمد کنند.

محمد زارعی افزود: اکنون که بخش عمده این دیار ساحل نشین شغلی جز دریانوردی ندارند باید بسترهای لازم برای فعالیت و کسب رزق و روزی آنها فراهم شود.

وی بیان کرد: تنها راه درآمد مردم این دیار، سفرهای شناورهای سنتی باری به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که از مسئولان از جمله رئیس جمهور که بزودی به استان بوشهر سفر خواهد کرد،عاجزانه تقاضامندیم، نسبت به افزایش سفرهایی دریایی که اکنون به یک سفر تقلیل یافته است، دل مردم این دیار را شاد کند.

دیگر لنجدار گناوه ای گفت: حداقل یک شناور، باید ۶ سفر تجاری ملوانی و حتی بیشتر در طول یک سال داشته باشد تا صرفه اقتصادی برای خود و مابقی اقشار جامعه که به نوعی با این شغل مرتبط است، داشته باشد.

مرتضی زارعی افزود: انجام یک یا دو سفر دریایی در طول سال به هیچ وجه نمی تواند زندگی و اقتصاد آنها را با توجه به وضعیت گرانی‌ها بچرخاند.

وی بیان کرد: درصورتی که تعداد سفرهای دریایی بیشتر شود می تواند ازسویی کمک شایانی در بهبود ممردرآمد آنها و تامین مایحتاج خانواده هایشان باشد و از سوی دیگر نرح حمل و کرایه جا به جایی کالا توسط شناورها را از کشورهای خلیج فارس با درصد زیادی کاهش دهد.

زارعی ادامه داد: در این شهرستان بجز دریا ، فرصت و زمینه برای کسب و درآمد مردم وجود ندارد و اگر نتوانند در سال بیش از یک سفر انجام دهند فشار مالی و اقتصادی زیادی بر آنها وارد خواهد شد و درمنطقه بیکاری را ارمغان خواهد آورد.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه با اشاره به اینکه سفرهای استانی رئیس جمهور در هر منطقه‌ای از کشور مایه خیر و برکات بوده است، گفت: مردم این دیار باور دارند که در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، به تناسب فعالیت و موقعیت موجود در این استان از جمله وابسته بودن شغل ۸۰ درصد مردم به دریا شاهد تصمیم ها و مصوبات خوبی در این زمینه خواهند بود.

سیدعلی موسوی گمارانی اظهارداشت: ملوانان و لنجداران این منطقه همچنانکه در طول دوران انقلاب بویژه دوران دفاع مقدس نقش بی بدیلی در پشتیبانی از جبهه ها و رزمندگان داشتند در برهه کنونی نیز مرزنشینان این دیار آمادگی لازم برای دفاع و حفاظت از کشور در برابر دشمنان دارند.

افزایش سهمیه سفرهایی دریایی خواسته لنج‌داران و ملوانان گناوه از رئیس جمهور

وی با بیان اینکه خواسته های ملوانان و لنجداران در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر صنفی است، گفت: افزایش سهمیه سفرهای دریایی از یک به حداقل ۶ سفر یکی از مطالبه‌های جدی این قشر است.

نماینده لنجداران گناوه ای بیان کرد: بر حسب مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی مصوب ۱۳۸۴ شناورها در طول سال از ۶ سفر دریایی برخوردار شدند که به عنوان سهمیه و معافیت ملوانی استفاده می کردند اما پس از مدتی به سه و اکنون به یک تا ۲ سفر محدود شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در سال های قبل هزینه های زندگی و تورم اقتصادی به مراتب کم تر از سال جاری بوده است، محدود شدن شناورها به یک سفر، فشار مضاعفی بر لنجداران و ملوانان وارد کرده است.

گمارانی گفت: حداقل ۶ سفر دریایی در سال برای شناورها باعث نظم و تعادل در نرخ کرایه و منفعت همه لنجداران و ارزان شدن کالا و فروش بیشتر در بازار و اشتغال برای شماری از دیگر صنوف خواهد شد.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه بیان کرد: در حالی که مجوز سفرهایی دریایی پارسال یک نوبت و امسال نیز همانند مشابه مدت سال قبل نوبت دوم ابلاغ شده، اما اجرای آن باتوجه به اینکه در پایان سال اعلام شد، مورد استقبال لنجداران قرار نگرفت.

وی ادامه داد: انجام سفرهای دریایی برای لنجداران در پایان سال به علت محدودیت زمانی و نزدیک بودن به تعطیلات نوروز میسر نیست و بهترین زمان اوایل سال است که می تواند فرصت بهتری برای لنجداران هم از لحاظ سفر به کشورهای خلیج فارس برای خرید کالا و هم تخلیه و بارگیری در بندر فراهم کند.

گمارانی اظهارامیداوری کرد که سفر رئیس جمهور به استان بوشهر خیر و برکات وافری برای مرزنشنیان این منطقه به همراه داشته باشد.

بهینه سازی و بازنشر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjLN4d

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44070

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.