ضرورت تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ضمن تشریح چالشهای تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای بینالمللی داخلی و خارجی، گفت: اگر به الزامات حملونقل دریایی توجه نداشته باشیم و به مقوله مهمی همچون سوخت کمسولفور توجه نکنیم، از معادلات اقتصادی منطقهای و جهانی عقب خواهیم ماند.
مسعو پلمه در گفتوگو با ایسنا، درباره اهمیت و ضرورت تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی متردد در بنادر کشور، اظهار کرد: مقوله سوخت کمسولفور برای استفاده شناورهای بینالمللی با توجه به رویکرد سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و اطلاعیههای صادرشده باید از ۱۵ سال قبل در مجموعه نفتی کشور مدنظر قرار میگرفت.
پل مه اظهار داشت: با توجه به تعداد ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و میزان سوخت مورد نیاز، پروژه تامین سوخت کمسولفور در داخل کشور توسط یک پالایشگاه کلید خورد و مساعدتهای لازم در این راستا از سوی وزارت نفت صورت گرفت.
وی با اشاره به چالش نحوه انتقال سوخت کمسولفور به نواحی ساحلی و بندری کشور، بیان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت ضدرقابتی در زمینه تامین سوخت کمسولفور هستیم، زیرا در ابتدا نفت مورد نیاز باید از جنوب کشور به منطقه مرکزی انتقال پیدا کند و پس از آن در پالایشگاه تبدیل به سوخت کمسولفور و مجددا به نواحی جنوب منتقل شود.
پل مه تاکید کرد: نباید اجازه دهیم هزینه تمامشده سوخت کمسولفور افزایش یابد، این مسئله باعث میشود سوخت با قیمت بالاتر به مالکان کشتی برسد و همین مسئله موجب شود قدرت رقابت کاهش یابد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تامین سوخت کمسولفور از نظر کمی و کیفی، اظهار داشت: مقوله قیمت سوخت، میزان سوخت و مکان تحویل سوخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید چالشهای تامین سوخت کم سولفور مدنظر قرار گرفته و برطرف شود.
وی افزود: نباید صرف نگاه کشور و متولیان امر به تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای تحت پرچم ایران باشد بلکه باید به بازار خارجی و شناورهای خارجی نیز توجه داشته باشیم و مقوله بانکرینگ را نیز مدنظر قرار دهیم.
پلمه با بیان داشت: در صورت صرف اختصاص یک پالایشگاه جهت تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی این مسئله توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه تامین سوخت کمسولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی یک مسئله بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در صورتی که نتوانیم به موارد مختلف حوزه حملونقل دریایی توجه داشته باشیم و به مسائلی از جمله سوخت کمسولفور توجه کنیم به طور حتم نخواهیم توانست در معادلات منطقهای ایفای نقش کنیم.
بهینه سازی و تنظیم: سی نیوز
منبع: isna.ir/xdNnHv
لینک کوتاه: https://seanews.ir/44033
نظرات بسته شده است.