ضرورت رسیدگی به معضلات خاص و تبعیضات دریانوردان ایرانی در عرصه بین المللی

در نشست شواری مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، گزارش رویداد موازی روزجهانی دریانوردی 2023 توسط دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران ارائه شد.

به گزارش سی نیوز، دکتر سامان رضایی در اولین پیشنهاد رویداد موازی روزجهانی دریانوردی 2023  در راستای اجرای بند 9 مصوبات چهاردهمین همایش ارگان های دریایی گفت: باتوجه به شرایط حاد و خاص کشور و همچنین میزبانی جمهوری اسلامی ایران در رویداد موازی IMOدر مهر1402، ضروری است تا جهت هماهنگی بیشتر، فاصله بین زمان برگزاری این جلسات  کاهش و دستور کار جلسات بصورت هدفمندتر و با ضرورت پیگیری مداوم و تضمین اجرای مصوبات آن تنظیم گردد.

وی افزود: تجربه موفق همکاری انجمن دریانوردان و سازمان بنادر در اولویت قراردادن واکسیناسیون کرونا برای شغل دریانوردی که بر اساس مصوبه جلسه این شورا در سال 1399 شکل گرفت، نشان دهنده تاثیر مثبت این همکاری ها در قالب این شوراست که می تواند منسجم تر و هدفمندتر ادامه یابد.

دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران ضمن اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران میزبان در رویداد موازی 2023 با حضور مقامات سازمان بین المللی دریانوردی IMO و دیدار رسمی و خصوصی اخیر نماینده انجمن صنفی دریانوردان ایران با آقای کیتاک لیم، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی IMO افزود: ضمن دعوت از ایشان(دبیرکل IMO) به نیابت از جامعه دریایی برای حضور در این رویداد مهم بین المللی به برخی از معضلات خاص و تبعیضاتی که دریانوردان ایرانی در عرصه بین المللی با آن مواجه هستند اشاره شد.

رضایی اظهارد اشت: لذا پیشنهاد بر این است تا با تشکیل دبیرخانه و کارگروه مشترک و با حضور تخصصی تمامی فعالین و ارگانها، برنامه ریزی جهت بهره برداری حداکثری از این رویداد بین المللی در ایران و برای منافع ملی، صورت گیردکه به این منظور انجمن صنفی دریانوردان ایران آمادگی خود را جهت مشارکت و فعالیت در این کارگروه اعلام می دارد و در این خصوص برنامه های پیشنهادی را نیز تدوین نموده است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران با اشاره به شعار و دستور کار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» و موظف بودن همه دستگاه ها و بخش های دولتی و غیردولتی از جمله انجمن های تخصصی به حمایت ویژه و تحقق این هدف گفت: در سال های اخیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران بخش از فعالیت های خود را معطوف به حمایت تخصصی و معنوی از تعدادی از شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت دریایی از جمله پلتفرم های نرم افزاری خدمات تخصصی ویژه دریانوردان همچون الزامات MLC نموده است.

وی بیان داشت: همانگونه که مستحضر هستید برای اولین بار یک شرکت دانش بنیان ایرانی توانسته در آستانه سررسید اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن BWMC و الزام نصب تجهیزات پردازش و تصفیه آب توازن بر روی کشتی های تجاری، موفق به اخذ مجوزهای لازم بین المللی برای محصول خود گردند.

رضایی با اشاره به تشکیل اخیر جلسه ای به همت و میزبانی سازما نبنادر بریا رفع مشکلات موجود با حضور نمایندگان شرکت های کشتیرانی و انجمن دریانوردان و شورای عالی صنایع دریایی و سایر موثرین افزود: ما پیشنهادات خود را در این خصوص به صورت مکتوب به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نموده و انتظار بر نظارت حاکمیتی سازمان بنادر و شورای عالی صنایع دریایی و همچنین نظارت تخصصی موسسات رده بندی بر قراردادها و پروزه های نصب این تجهیزات بر روی ناوگان و شرکت های کشتیرانی است که بر پایه سرمایه ملی تشکیل گردیده اند.

تدوین دستورالعمل های پیشگیری از حوادث دریایی و بازبینی الزامات حمل بارهای خطرناک از جمله کندانست

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران ضمن اشاره به گذشت 5 سال از حادثه تلخ سانچی و از دست رفتن تعدادی از دریانوردان و جوانان رشید جامعه دریایی ایران در خط مقدم جبهه اقتصادی اظهار نمود: فارغ از زخم ها و غم جانگاه این حادثه در مدیریت این بحران و در عملیات امداد و نجات و اطلاع رسانی در زمان حادثه آنچه که امروز باعث آسیب های بیشتر می گردد، حاشیه هایی است که به واسطه همین ضعف ها بروز و جولان را به دشمنان کشور و فرصت طلبان می دهند و احساسات خانوداه ها و جامعه دریایی را  تحت شعاع قرارداده و اجازه ایجاد بستر مناسب برای بررسی کارشناسی خالص را نمی دهد.

وی ضمن تاکید بر این نکته که معمولا پس از حوادث بزرگ دریایی در چنین سطح و ابعادی، با بررسی های دقیق کارشناسی، استانداردها و قوانین و فرآیندهای حاکم بر صنعت دریایی و کشتیرانی دچار تحولات و تغییرات عمیق و عمده ای می گردد بیان نمود: باتوجه به این که ناوگان ملی ایران یکی از بزرگترین حمل کنندگان بار کندانست(بار سانچی) در جهان است امروز و پس از پنج سال، باید پرسید چقدر از این حادثه تلخ که منجر به از دست دادن خدمه، کشتی و خسارات و تبعات انسانی  و مالیف سیاسی و اجتماعی گردیده، درس گرفته شده و چه تمهیداتی برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه درنظرگرفت شده است.

رضایی عنوان نمود: مسلما بررسی علل و دلایل این حادثه تلخ دریایی بدون حاشیه و با اعتماد به کارشناسی خالص و مستقل و پاسخ مستدل به ابهامات موجود، می تواند پایانی بر تردیدها و شایعات حال حاضر باشد و عدم اجرای قدامات اساسی و اصلاحات موثر و ملموس و تکرار رویه های نادرست گذشته، زیمنه ساز تکرار حوادثی مشابه این قسم خواهد شد.

تدوین برنامه جامع و عملیاتی برای نوسازی ناوگان

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با اظهار تاسف از عوارض تحریم ها و اشاره به فرسودگی ناوگان ملی و افزایش میانگین سن کشتی های ملکی شرکت های بزرگ کشتیرانی و به تبع آن کاهش سطح ایمنی و هچنین عدم تطابق کافی تجهیزات و کیفیت عملیاتی با استانداردها و الزامات روز صنعت کشتیرانی گفت: علی‌رغم قدمت نیم قرن صنایع کشتی سازی داخلی، این صنایع کارنامه موفق و توان لازم برای تامین نیاز ناوگان ملی و ساخت کشتی های مورد نیاز را ندارند و همت و برنامه جامعی نیز برای رفع این نقیصه به صورت عملی و محسوس مشاهده نمی گردد.

وی اظهار داشت: همچنین خرید و سفارش از طریق کشتی سازی های خارجی نیز مصائب و مشکلات خاص خود را دارد که باعث می شود تا شرکت های کشتیرانی برای حل این مشکلات از اقدامات نامتعارف استفاده نمایند که خطرات و مشکلات دیگری را به سیستم و منافع شرکت ها و کشور تحمیل خواهد نمود. بنابراین ضروری است تا درخصوص نوسازی ناوگان ملی، برنامه و سیاست جامع و دستورالعمل مشخصی با درنظرگرفتن تمامی ابعاد و شرایط در سطح معاونت ریاست جمهوری تنظیم گردد.

آمادگی و برنامه ریزی جهت پذیرش تکنولوژی ها و فناوری های جدید

دکتر سامان رضایی، عضو شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به تاکید چندسال اخیر انجمن دریانوردی و فعالیت های بین المللی آن در مراجع بین المللی، تعیین نقشه راه وبرنامه کوتاه مدت و بلند مدت، برای قبول تکنولوژی ها و فناوری های جدید گفت: موضوعات Digitalization، a-Navigation، Navigation e-، Block Chain و IOT و از همه مهم‌تر شناورهای هوشمند و خودرانMASS در صنعت دریایی ضروری است و همامگونه که پیش بینی شده بود امروز شاهد تعدد و تکثر دستورالعمل ها و قوانین مرتبط با این تکنولوژی ها در اسناد IMO هستیم.

وی با مثال زدن موفقیت های قابل توجه کشورهای صنعتی و شرکت‌های پیشرو در اسکاندیناوی و ژاپن در یک دهه اخیر افزود: در سال های گذشته کشورهای زیادی از جمله روسیه و کره جنوبی ضمن تست های متعدد (بیش از ده ها هزار ساعت تست) بر روی شناورهای خودران و نیمه خودران، اقدام به تدوین طرح های آموزش دریانوردان  مورد نیاز بر روی شناورهای نیمه خودران و پرسنل اتاق کنترل از راه دور نموده اند و بنادر زیادی در جهان طرح هایی را جهت آماده سازی زیرساختها برای قبول شناورهای خودران دارند و بخش قابل توجهی نیز عملیات اجرایی زیرساختها را شروع نموده اند.

عضو شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور تاکید نمود: مسلما این تکنولوژی ها و فناوری ها تهدیدی برای صنعت دریایی کشورهایی خواهد بود که آمادگی لازم را برای پذیرش این تکنولوژی ها نداشته اند وبیش از پیش عقب خواهند افتاد.

وی بیان داشت: برای نمونه شناور خودران نیازمند مهارت ها و آموزش های جدید است و قطعا تهدیدی برای از دست دادن فرصت های شغلی برای منابع انسانی و دریانوردان کشرهایی است که نظام آموزشی دریایی خود را برای این مهارت های جدید ارتقا نداده اند.

رضایی خاطرنشان نمود: درحال حاضر انجمن دریانوردان همکاری مناسبی با دانشگاه جهانی دریایی WMU در سوئد و دانشگاه فنی NOVIA فنلاند آغاز نموده اما توسعه و اجرای محسوس آن در ایران منوط به همکاری و حمایت سایر ارگان ها در یک برنامه مشخص می باشد.

در پایان این گزارش، دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران بولتن گزارش عملکرد بیمه پایه دریانوردان، سامانه کاریابی دریانوردان را حاضرین در جلسه شواری مدیران  ارشد ارگان های دریایی کشور ارائه نمود.

 

نشست تخصصی مدیران دریایی

تهیه خبر و انتشار اختصاصی: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/43475

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.