تأثیر منفی بحران انرژی بر حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۳

بحران انرژی که برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ موجب اختلال در عرضه، تورم و بالارفتن هزینه‌های سوخت شد در سال ۲۰۲۳ نیز باعث اختلال در حمل‌و‌نقل دریایی و تا حدودی ادامه این روند خواهد شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه خدمات مالی Allianz Group با ارائه تحلیلی بر اساس یافته‌های سال ۲۰۲۲ میلادی یادآور شد: بحران انرژی در سال ۲۰۲۳ میلادی تاثیر منفی خود را بر حمل‌و‌نقل دریایی خواهد گذاشت.

در این گزارش آمده است بازار جهانی انرژی با تهاجم روسیه به اوکراین بزرگترین صادر‌کنندگان سوخت‌های فسیلی را بی‌ثبات کرد و به مرور با اعمال تحریم‌های نفت و گاز‌ی نه تنها بر شرایط اقتصادی اروپا بلکه تمام اقتصاد جهانی به خصوص تجارت دریایی را مختل کرد.

پس از آن نوسان در بازار نفت، بالا رفتن نرخ تانکر‌های نفتی و کشتی‌های حامل گاز LNG اگرچه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی را به سمت استفاده از سوخت سبز هدایت کرد، اما ردِ پای بحران انرژی و تأثیر منفی آن را بر حمل‌و‌نقل دریایی به راحتی می‌توان در جای جای اقتصاد انرژ‌ی جهانی مشاهده کرد.

اینک اگرچه حمل‌و‌نقل دریایی در آستانه یک تحول سبز قرار دارد و با آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی وضعیت انرژی از دید کارشناسان در شرایط حاضر به اصطلاح “‌بد‌” نیست، اما چالش‌های متعددی در سال پیشِ رو می‌تواند این شرایط را بدتر کند.

بدین ترتیب چشم‌انداز انرژی در سال ۲۰۲۳ میلادی با، اما و اگر‌های زیادی مواجه است. همانگونه که شاهد بودیم طی ماه‌های اخیر اتحادیه اروپا پس از تحریم روسیه در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی نرخ ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت اعلام کرده و بر آن پافشاری کرد که همین کار بحران جدیدی را برای انرژی جهانی پدید آورد؛ زیرا اروپا با این کار خواست که محدودیت ها‌ی بیشتری را برای روسیه اعمال کند، اما چیزی نگذشت که از کرده خود پشیمان شد و متوجه شد که روسیه با قیمت‌های متفاوت و با دور زدن تحریم‌ها نفت خود را عرضه می‌کند.

در این راستا طی روز‌های اخیر اروپا در‌صدد است که نرخ ۶۰ دلار را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند که این کار نشان می‌دهد که روسیه موفق‌تر از اتحادیه اروپا در این زمینه عمل کرده و برگ برنده را در دست دارد.

در ادامه این گزارش آمده است «لودویک سوبران» اقتصاددان ارشد آلیانز در این زمینه معتقد است با توجه به شرایط فعلی تصمیم‌گیران انرژی جهانی باید شاخص‌ها و فرآیند‌های تجاری حیاتی را در همۀ کشور‌ها به طور مستقیم و غیر‌مستقیم شناسایی کنند تا بدانند کدامیک از آن‌ها تحت تأثیر کمبود فرآورده‌های نفتی، گاز، برق یا سوخت سبز و … قرار دارند.

همچنین باید مد نظر قرار داشت که چه مدت طول می‌کشد تا شرایط انرژی به حالت عادی برگردد، که پیش‌بینی این امر چندان کار آسانی نیست. این در‌حالی است که هم‌اکنون انعطاف قابل توجهی در بازار انرژی دیده نمی‌شود بدین ترتیب فرآیند‌های کسب‌و‌کار حیاتی در برابر بحران انرژی آسیب‌پذیر می‌شود که در این میان بازار حمل‌و‌نقل در همه بخش‌ها از آن متأثر می‌شود.

این گزارش حاکی است نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کرد این است که شرایط بحرانی انرژی در سال ۲۰۲۳ میلادی کربن زدایی در حمل‌و‌نقل دریایی را دچار بحران خواهد کرد، زیرا اگر قرار باشد جهان فقط به فکر تأمین انرژی برای رفع نیاز‌ها باشد کمترسراغ موضوع کربن‌زدایی که نیازمند میلیارد‌ها دلار سرمایه گذاری در فنّاوری جدید است، خواهد رفت؛ چراکه این کار به چالش‌ها، مشکلات و ریسک‌های موجود دامن می‌زند.

بدین ترتیب با ادامه بحران اوکراین و روسیه و بازی‌های سیاسی موجود بر سر حل این بحران به نظر می‌رسد حوادثی مانند سال ۲۰۲۲ در بخش انرژی، حمل‌ونقل دریایی را تهدید می‌کند.

موسسه آلیانز در پایان این گزارش با توجه به اینکه بحران انرژی تمامی جهانیان را تحت تأثیر قرار داده و بر مشکلات موجود در حمل‌و‌نقل دریایی در سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد افزود؛ پیشنهاد می‌کند صاحبان کسب‌و‌کار چه آن‌هایی که در خشکی و چه در دریا فعالیت می‌کنند باید با برگزاری گرد‌همایی‌ها اهمیت مضاعف مقابله با بحران انرژی را به اشتراک بگذارند.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/94897

لینک کوتاه:  https://seanews.ir/43323

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.