بخش خصوصی تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور است
مصاحبه تین نیوز با مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، مسعود پلمه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، ضمن تبریک روز ملی حمل و نقل و هفته حمل و نقل به توضیح و تشریح نامگذاری این روز توسط امام خمینی پرداخت و مهم ترین رویدادهای فعلی انجمن کشتیرانی را هم افزایی اعضای تشکل کشتیرانی برای ایجاد کنسرسیوم کانتینری عنوان کرد.
او این اقدام را اتفاقی مهم در شکل گیری یک شخصیت حقوقی، به مفهوم به وجود آورنده یک هولدینگ حامی فعالیت های حوزه بندر و دریا عنوان کرد و افزود: از دیگر فعالیت های حائز اهمیت در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن، معرفی جایزه ملی بهره وری بایندر است که با رویکرد توسعه و تعالی حوزه کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد.
پلمه در خصوص شعار حمایت از بخش خصوصی گفت: تا به امروز عمده حمایت هایی که از بخش خصوصی صورت گرفته است، شعارهای زیبایی بوده که شنیده شده و غالبا شکل اجرایی به خود نگرفته است.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ادامه بیان داشت: با توجه به محدودیت های موجود در کشور، وعده های مسئولین برای تسهیل و توسعه فرآیندهای تجاری – اقتصادی، امکان اجرا ندارد.
وی اشاره کرد: بهترین حمایت این است که اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت از تصدی گری هایی که ایجاد مداخله می کند دوری کند و فقط در مقام سیاست گذار و نظارت بر حسن اجرا ورود پیدا کند.
پلمه تاکید کرد: امیدواریم که در این دوره از دولت سیزدهم، حمایت در قالب تسهیل و سهولت در فضای کسب وکار در حوزه فعالیتی بخش خصوصی باشد.
او همچنین اظهار داشت: مشکلات عدیده ای در فرآیندهای کسب و کاری وجود داد که غالبا به نگاه ماموریت محور سازمان ها برمی گردد. به جای اینکه افق، افق ملی باشد و منافع ملی در کلان دیده شود، ماموریت های سازمانی خود مورد توجه قرار می گیرد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: طبیعتا سازمان های مداخله گر از جمله: دارایی، تامین اجتماعی، مباحث کاری و کارگری، تعزیرات و …را شاهدیم که در فرآیندهای متداول کاری ایجاد اخلال می کنند. امید است که حمایت ها از نوع تسهیل باشد و جلوگیری کند از مداخلاتی که باعث می شود کسب و کارها به چالش کشیده شوند.
پل مه در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز، مبنی بر اینکه اگر حمایت های عملی صورت بگیرد آیا انجمن شرکت های کشتیرانی برنامه مدونی برای ارائه دارد؟ پاسخ داد: بله، خوشبختانه به خاطر اینکه انجمن کشتیرانی کلیه فعالیت ها را بر اساس تحلیل های میدانی و گزارشاتی که از بازخورد عملیات صورت می گیرد در اختیار دارد.
او تاکید کرد: چندی قبل مکاتبه ای با وزارت راه و ایضا به کلیه مراجعی که در حوزه اقتصاد و ترانزیت مسئولند به عمل آوردیم و رفع عواملی که مانع از روانسازی ترانزیت و توسعه بود را تقاضا کردیم اما متاسفانه توجهی نمی شود. صرفا یک پاسخ تلفنی به معنای «نمی شود» به مفهوم عدم اراده در وزارت راه برای اقدامات زیربنایی و روبنایی، داده شد.
وی عنوان کرد همه می دانیم که با تنقیه قوانین،ارائه لوایح کاربردی، با استفاده از ظرفیت نشست سران سه قوا، می توان فرصت هایی را به وجود اورد که از راهگذر شمال – جنوب اقتصاد کشور سهم شایسته ای را ببرد.
پلمه بیان داشت: اخیرا هیات روس سفرهای مکرری در خصوص توسعه ترانزیت به ایران داشته اند که به اعتقاد من چیزی به جز تشریفات اتفاق نیفتاده است. وقتی آمار ترانزیت را با سال گذشته مقایسه می کنیم، که سال گذشته هم اندک بوده است، و فقط 15 درصد رشد داشته است، نشان دهنده این است که دولت نتوانسته حمایت و مدیریت لازمه را در این بخش به جا بگذارد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در موضوع تاثیرات نمایشگاه حمل ونقل گفت: از یک منظر که بخش خصوصی توانمندی های خود را به نمایش بگذارد و دست اندرکاران حوزه مرتبط حاکمیتی از توانمندی های بخش خصوصی مطلع بشوند به طور قطع تاثیرگذار است. اما می بینیم که سازمان های حاکمیتی هم در اشکال تشریفاتی، به تعداد بالا حضور پیدا می کنند که به جز هزینه گزاف، دستاوردی ندارد.
او تاکید کرد: زمانی دولت می تواند دستاوردهای خود را به جامعه عرضه کند که در جامعه شاهد دست آوردهای تعالی بخش این اتفاق باشیم. در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای، در تامین قطعات و لوازم، در خصوص عرضه کامیون با نرخ بهتر، در خصوص استفاده از منابع بانکی برای خرید کانتینر و کشتی وقتی بی بهره ایم، یعنی بعضی از سیاست های دولت ناکارآمد است. امیدواریم دولت اقداماتی درخور به جا بگذارد و منشاء تصمیماتی باشد که منجر به تسهیل فضای کسب و کار شود.
پل مه در پایان خاطرنشان ساخت: متاسفانه حرف ها هیچ وقت تمام نمی شود و به آخر نمی رسد، تنها آرزو داریم که دولت به این نتیجه برسد که بخش خصوصی تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور است. مشکلات بسیاری در عرصه بین المللی داریم ولی اگر این مشکلات را به نام تحریم مورد توجه قرار دهیم، تحریم ها زیاد ما را آزرده خاطر نمی کند. تحریم های داخلی و خودتحریمی هایی که باعث می شود دست اندرکاران حوزه کسب و کار به چالش کشیده شوند، مانع اصلی است.
نظرات بسته شده است.