ظرفیت‌های دریا ایران را از نفت بی‌نیاز می‌کند

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، امیر دریادار دوم احسان نصیری در بوشهر اظهار داشت: دریا نقش مهمی در تشکیل تمدن‌ها داشته است و برخورداری از دریا و ساحل به عنوان یک شاخصه قدرت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های دریا بیان کرد: سهم تجارت ایران از دریا باید افزایش یابد و در این راستا باید اقدامات مناسب انجام شود.

فرمانده پایگاه دریایی ارتش استان بوشهر با بیان اینکه تسلط دریایی منجر به قدرتمندی کشورها می‌شود، ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از تجارت دنیا از مسیر دریا انجام می‌شود.

دریادار نصیری با اشاره به پیوستگی دریا و توانمندی انتقال بار و اجناس از این بستر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۷.۵ درصد از تجارت دنیا در منطقه مثلث طلایی دنیا و خصوصاً اقیانوس هند و دریای خلیج فارس انجام می‌شود.

وی بیان کرد: با وجود این شرایط در ایران با وجود سابقه طولانی در حوزه دریا و دریانوردی، نگاه و فرهنگ دریایی از کشور رخت بسته است.

نصیری افزود: در محدوده یاد شده ایران با وجود داشتن بیشترین مرز آبی تنها ۱۰ درصد از تجارت منطقه مثلث طلایی را انجام می‌دهد که این آمار پایین نشان از اهمیت توسعه نگاه‌ها به تجارت دریایی است.

فرمانده پایگاه دریایی ارتش استان بوشهر گفت: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس که تا ۴۰ سال پیش شاید هیچ نقشی در عرصه دریا و دریانوردی نداشتند اکنون تبدیل به هاب بزرگی در منطقه شدند.

وی ادامه داد: این موضوع توجه بیش از پیش به حوزه حمل و نقل دریایی و حمایت از سرمایه گذاران داوطلب حضور در این بخش را افزایش داده است.

نصیری افزود: در این زمینه می‌طلبد با استفاده بیشتر از دریا شرایطی فراهم کرد تا کشور با استفاده از این مزیت خدادادی از نفت و ارز حاصل از صادرات آن بی نیاز شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.