کاهش ۵ ساعته سفر ریلی از تبریز به تهران تا چند ماه آینده
خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره وضعیت پیشرفت و زمان بهرهبرداری پروژههای اولویت دار ریلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر پنج پروژه ریلی با پیشرت فیزیکی بالا در اولویت تکمیل و بهرهبرداری قرار دارند که با بهرهبرداری از این پروژهها، میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور 2.5 برابر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پروژههای ریلی دارای پیشرفت فیزیکی حدود 75 درصد در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفتند که شامل 5 خط ریلی خاش-زاهدان، رشت-کاسپین، همدان-سنندج، بستانآباد-تبریز و اردبیل-میانه میشود.
خادمی خط ریلی خاش_ زاهدان را اولین پروژه اولویتدار کشوردر حوزه حملونقل ریلی دانست و گفت: ریلگذاری محدوده خاش_ زاهدان به طول 162 کیلومتری که بخشی از راهآهن چابهار_ زاهدان است به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: خط ریلی رشت_ کاسپین، دیگر پروژه اولویتدار بخش ریلی است که تکمیل کننده کریدور ریلی شمال_ جنوب و اتصال دهنده دریا به دریا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این پروژه خلیج فارس را با ریل به دریای خزر متصل میکند که در حال حاضر حدود70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز امسال به اتمام میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اولویتدار بعدی خط آهن همدان_ سنندج به طول 151 کیلومتر است که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل این پروژه استان کردستان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
خادمی خط ریلی بستانآباد_ تبریز را از دیگر پروژههای اولویتدار و با اهمیت دانست و افزود: این پروژه 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی چند ماه آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد.
وی ادامه داد: این خطآهن به طول 44 کیلومتر، میانبر است و میتواند زمان سفر از تبریز به تهران را 4 تا 5 ساعت کاهش دهد، بنابراین تاثیر زیادی در حملونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خطآهن میانه_اردبیل را جزو پروژههای اولویتدار امسال اعلام کرد و گفت: این پروژه اردبیل را به شبکه ریلی متصل میکند و 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طی یک سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی با بیان اینکه پیش از این رکورد سالانه احداث خطآهن 200 کیلومتر بوده است، گفت: با بهرهبرداری از 5 پروژه ریلی اولویتدار میانگین ساخت سالانه خطآهن در کشور 2.5 برابر میشود.
نظرات بسته شده است.