وزارت راه: برای افزایش ترانزیت ریلی چالش داریم

 امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این‌که سال گذشته میزان ترانزیت ریلی کشور 1.9 میلیون تن بود، اظهار کرد:‌ امسال برای ترانزیت 20 میلیون تن ترانزیت کالا در کشور هدفگذاری شده که با توجه به ظرفیت‌های موجود ریل و جاده، برنامه ریزی شده تا 4 میلیون آن از طریق ریل و 16 میلیون تن از طریق جاده جابجا شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ظرفیت پایانه‌های ریلی برای ایفای نقش در افزایش ترانزیت در شورای ترابری تصویب شد که ملاک عمل شرکت راه آهن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری مستقیم بخش عمده‌ای از عملکرد ترانزیت ریلی کشور از وضعیت تولید و قیمت‌های جهانی بارهای فله، ضرورت دارد تا با استفاده از ابزارهای بازاریابی بین‌المللی نسبت به جذب بارهای متنوع دیگر از مبادی گوناگون اقدام شود تا خللی در عملکرد ترانزیت ریلی ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی و چالش‌های پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ناوگان ریلی کشور را دارای دو محدودیت اصلی دانست و افزود: واگن‌های ایرانی امکان تردد در محدوده کشورهای CIS را ندارند چرا که این منطقه فقط تردد واگن‌هایی را می پذیرد که بر اساس استانداردهای آن‌ها ساخته شود، بنابراین در حال حاضر برای ترانزیت ریلی خصوصا از منطقه CIS ، صرفا از واگن‌های خارجی استفاده می شود.

ترفع محدودیت دوم را تعداد لکوموتیوهای موجود اعلام کرد و گفت: عدم امکان تردد واگن‌های ایرانی در محدوده کشورهای CIS و کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب می‌کند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم. لکوموتیوهای موجود برای حوزه بار داخلی و مسافر داخلی استفاده می‌شود و تعداد آن‌ها برای ترانزیت باید افزایش یابد که شرکت راه‌آهن هم در حال تلاش است تا این توازن را به گونه‌ای برقرار کند تا با افزایش ترانزیت ریلی خللی در خدمت رسانی در سایر بخش‌ها ایجاد نشود.

به گزارش تسنیم، اوسط اسفندماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه واردات 750 لوکوموتیو به کشور گفته بود:  در ایام عید امسال 4500 قطار به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند که در مقایسه با ایام عید سال 1400 حدود 7.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

افندی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفت: لکومتیو یکی از عوامل محدود کننده ناوگان حمل و نقل ریلی است برای ارتقاء این ظرفیت با همکاری وزارت صمت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی لکوموتیو مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مپنا را داریم که ظرفیت اسمی تولید 100 تا 150 لوکوموتیو در سال را دارد افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته تا 3 سال آینده ما به 900 دستگاه لکوموتیو نیاز داریم بنابراین حدود 750 دستگاه را از طریق واردات تامین خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قرار است وزارت صمت امکانات لازم را برای تجار فراهم کرده تا بتوانند اقدام به واردات لکوموتیو بکنند با این کار طی سه سال آینده مشکل کمبود لکوموتیو برطرف خواهد شد.

افندی‌زاده بیان کرد: ما با تکیه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ظرفیت‌های حمل و نقل را ارتقاء می‌دهیم در این رابطه نیز در صندوق توسعه حمل و نقل دولت 19 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از این آورده برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وام بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments