ایرلاینها: چرا باید به خارجیها یارانه دهیم؟
۱۰ روز پس از آنکه از ابتدای تیر ماه ایرلاینهای ایرانی تصمیم به فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع خارجی را گرفتند، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا فروش بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانیها با نرخ دلار ممنوع شود.
با این حال برخی گزارشها حاکی از ادامه فروش بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی به صورت ارزی از سوی تعدادی از آژانسها یا شرکتهای هواپیمایی بود که سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ضمن تأیید این روند، آن را بار دیگر ممنوع اعلام کرد.
با این حال سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است که علت ادامه روند فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی، کارشکنی برخی دفاتر فروش بلیت هواپیماست.
بهانه عجیب ایرلاینها: چرا باید یارانه سوخت هواپیما برای غیر ایرانیها خرج شود؟
در حال حاضر قیمت هر لیتر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی به صورت یارانهای و ۶۰۰ تومان است؛ حال آنکه نرخ واقعی قیمت سوخت هواپیما بر اساس فوب خلیج فارس (Free On Board) به طور متوسط یک دلار است.
ایرلاینها مدعی اند که یارانهای که به سوخت داده میشود، باید برای شهروندان ایرانی باشد نه اتباع کشورهای دیگر؛ در حالی که این سوال پیش میآید که بر فرض اخذ دلاری هزینه پرواز از اتباع غیر ایرانی، آیا یارانهای که بابت سوخت هواپیما از قیمت بلیت پروازهای داخلی غیر ایرانیها با روش فروش دلاری، حذف میشود، به جیب بیت المال میرود یا ایرلاینها؟ آیا اصلاً در محاسبه هزینههای یک پرواز، میزان مصرف سوخت برای هر مسافر و سپس رقمی یارانهای که برای مسافران غیر ایرانی از آنها کسر میشود، قابل تفکیک است یا خیر؟
فعال صنعت هوانوردی: فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی نداریم بلکه به نرخ بیزینس کلاس میفروشیم
یک فعال صنعت حمل و نقل هوایی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره دستور وزیر راه برای لغو فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانیها و عدم اجرای آن از سوی برخی ایرلاینها اظهار کرد: در حال حاضر فروش بلیت به صورت دلاری نداریم و برخی ایرلاینها هزینه بلیت صندلیهای اکونومی پروازهای داخلی را به نرخ بیزینس کلاس به مسافران غیر ایرانی میفروشند.
وی افزود: همچنین برای آژانسهای هواپیمایی و ایرلاینها سهمیه صندلی مسافران غیر ایرانی در نظر گرفتهایم و اولویت برای خرید بلیت با مسافران ایرانی است. ضمن اینکه مسافران غیرایرانی پروازهای داخلی باید بلیت را وبسایت های رسمی ایرلاینها خریداری کنند.
این فعال صنعت هوانوردی با تأکید بر اینکه قصد ایرلاینها از فروش بلیت به نرخهای دلاری یا بیزینس کلاس، جلوگیری از واسطه گری و سفته بازی در بازار فروش بلیت پروازهای داخلی است یادآور شد: تعیین سقف قیمت برای فروش بلیت هواپیما یا سرکوب قیمتها سبب شده تا نتوانیم ناوگان را سر پا نگه داریم در حالی که اگر نرخها واقعی سازی یا آزادسازی واقعی میشد، بازار عرضه و تقاضای قیمت بلیت هواپیما به تعادل میرسید و افراد میتوانستند زمان پرواز با قیمت مناسب را برنامه ریزی کنند؛ اما در حال حاضر به دلیل کمبود عرضه و انباشت تقاضا و کاهش ناوگان، همه بلیتها در حالت سقف قیمتی به فروش می رسند.
ایرلاینها امکان خرید قطعه برای ناوگان خود ندارند
وی با بیان اینکه سرکوب قیمت بلیت هواپیما به دلالی کمک میکند، گفت: با ادامه روش فعلی شرکتهای هواپیمایی امکان تأمین قطعه ندارند و روز به روز تعداد ناوگان زمینگیر افزایش مییابد. اگر عرضه کم شود، با توجه به تقاضای بالایی که در بازار بلیت پروازهای داخلی داریم، دلالان وارد عرصه شده و بلیتها را به قیمت گزاف میفروشند که هم مصرف کننده متضرر میشود هم شرکتهای هواپیمایی.
این فعال صنعت حمل و نقل هوایی با بیان اینکه مقایسه ما با کشورهای منطقه یا کشورهای پیشرفته در خصوص یکسان بودن قیمت بلیت پروازهای داخلی آنها برای شهروندان آن کشور با سایر کشورها، تصریح کرد: صنعت هوانوردی ایران بیش از ۴۰ سال است که تحریم است ولی در کشورهای همسایه یا منطقه اینگونه نیست.
این مقام مسئول در صنعت هوایی متوسط عمر ناوگان هواپیماهای ایرانی را ۲۶ سال دانست و افزود: ۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمینگیر شدهاند. در حال حاضر ادامه پرواز برای شرکتهای هواپیمایی زیانده است.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی: استدلال ایرلاینها برای فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی باطل است
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به اتباع غیر ایرانی گفت: در حال حاضر قیمت هر لیتر سوخت هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی داخلی ۶۰۰ تومان است حال آنکه در دیگر کشورها متوسط قیمت هر لیتر سوخت هواپیما یک دلار است. البته در فرودگاههایی که پرواز بین المللی داریم، به ایرلاینهای خارجی سوخت هواپیما با قیمت بین المللی عرضه میشود ولی ایرلاینهای ایرانی که پرواز خارجی داشته باشند، با همان نرخ یارانهای سوخت گیری میکنند.
وی با بیان اینکه قانون آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی به درستی اجرا نشد، افزود: علت اینکه ایرلاینها به دنبال فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی به غیر ایرانیها هستند، عدم اجرای صحیح قانون آزادسازی نرخ بلیت پرواز است.
کارشناس صنعت هوانوردی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاینها میگوید معادل همین یک میلیون تومان هزینه بلیت تهران-مشهد را از مسافران غیر ایرانی به صورت دلاری بگیرید به جای آنکه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار برای پروازهای داخلی از مسافران غیر ایرانی اخذ کنید. ولی ایرلاینها میگویند باید با توجه به اینکه سوخت یارانهای به شرکتهای هواپیمایی داده میشود، باید نرخ ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار از مسافران غیر ایرانی بگیریم تا این یارانه به خارجیها نرسد.
فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی، مفسده زاست
وی گفت: این استدلال باطل است چون دلارهایی که از مسافران غیر ایرانی اخذ میشود، در جیب شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی یا دولت نمیرود بلکه به ایرلاین میرسد؛ از سوی دیگر، ورود چنین پولهایی به ایرلاینها مفسده زاست و شرکتهای هواپیمایی امکان کنترل موارد احتمالی فساد را نخواهند داشت.
منظری بیان کرد: اگر قرار باشد مسافر ایرانی برای پرواز تهران-مشهد ۳۳ تا ۳۴ دلار (معادل یک میلیون تومان قیمت فعلی این پرواز) پرداخت کند و مسافر غیر ایرانی ۱۵۰ دلار بدهد، به نظر میرسد وضعیت قابل کنترلی در آینده پیش نیاید؛ من مخالف فروش ارزی بلیت پروازهای داخلی به مسافران غیر ایرانی هستم اما روش اصلاح وضعیت کنونی صنعت هوانوردی، اصلاح اقتصاد این صنعت است نه فروش دلاری بلیت.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اخیراً مدیر یکی از آژانسهای هواپیمایی میگفت یک ایرانی ۵ بلیت بیزینس کلاس پرواز استرالیای یک ایرلاین خارجی را به قیمت هر بلیت ۲۶۰ میلیون تومان و در کل ۱.۳ میلیارد تومان خریداری کرده است؛ این در حالی است که این بازار میتوانست در اختیار شرکتهای هواپیمایی داخلی و با قیمتهای بسیار کمتر باشد. اما این درآمد به جیب ایرلاینهای خارجی میرود؛ این موضوع نشان میدهد که ما تقاضای پرواز داریم و با کمبود عرضه مواجهیم.
نرخ بلیت پروازهای تهران-کیش در تابستان به سقف قیمتی رسید!
وی ادامه داد: در حال حاضر بلیت پروازهای تهران-کیش علی رغم گرمای طاقت فرسا، به ۱.۳ میلیون تومان رسیده است. حال آنکه در سالهای گذشته در فصل گرما به دلیل کاهش تقاضای سفر به کیش و قشم، این دو جزیره جشنوارههای تابستانی برگزار میکردند اما چون دولت در حالت سرکوب قیمتها قرار دارد و آزادسازی نرخ بلیت به خوبی انجام نمیشود، تعدادی از ناوگان شرکت هواپیمایی که وظیفه اصلی پروازهای کیش را بر عهده دارد، زمینگیر شدهاند.
نظرات بسته شده است.