ضریب برخورداری هفت استان کشور از راه آسفالته زیر میانگین کشوری است

خداداد مقبلی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان در سنندج اظهار داشت: از ۳۱ استان کشور، ضریب برخورداری هفت استان از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و سمنان از راه روستایی مناسب زیر میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه کردستان یکی از استان هایی است که در زمینه برخورداری از راه مناسب روستایی پایین تر از میانگین کشوری است، گفت: نگاه توزیع اعتبارات سال ۱۴۰۰ براین مبنا بود که عمده اعتبارات کشور که پنج هزار میلیارد تومان بود و ردیف اعتباری دیگری به نام محرومیت زدایی که هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود به سمت این استان ها ها سوق داده شد.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۴۵ میلیارد تومان در حوزه راه های روستایی در اختیار استان کردستان بود که توزیع آن انجام شد، افزود: با همین اعتبارات ۳۷۰ پروژه با هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شروع شد که تا این مقطع زمانی ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

وی یادآور شد: حدود ۲۱۴ میلیارد تومان از منابع ملی به استان کردستان اختصاص داده شده که در مجموع تقریبا ۷۵۰ میلیارد تومان سال گذشته از اعتبارات منابع استانی و منابع ملی برای توسعه راه های شریانی و راه های روستایی به استان اختصاص داده شد.

۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت راه های روستایی نیاز است

مقبلی در ادامه با بیان اینکه در سطح کشور ۹۷ هزار روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد ۴۰ هزار روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند، گفت: با اقداماتی که بعد از انقلاب دولت‌های خدمتگذار در زمینه راه های روستایی انجام دادند، از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، امروز در حدود هفت هزار و ۲۲۲ روستای بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار خانوار از راه مناسب برخوردار شدند در واقع حدود ۸۲ درصد راه های روستایی کشور ساخته شده است.

وی یادآور شد: حدود ۲۳ هزار کیلومتر از این هفت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده که پنج هزار کیلومتر در ۲ سال گذشته انجام شده و ۲۷ هزار کیلومتر هم باقی مانده که در برنامه های آینده قرار گرفته است.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با برآوردهای انجام شده ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم برای این ۲۷ هزار کیلومتر راه برنامه ریزی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما در حوزه نگهداری راه ها با مشکل مواجه هستیم، اضافه کرد: وضعیت راه ها نیازمند تامین اعتبار است در راه های روستایی و فرعی باید از اعتبارات منابع استانی تامین شود توزیع اعتبار این راه ها در شورای برنامه ریزی استان ها انجام می شود که انتظار داریم مسوولان استانی در این حوزه نگاه ویژه ای داشته باشند.

در ادامه این آیین از خدمات ۲۶ ماهه محمد راشد مدرس گرجی قدردانی و فرزاد حسنی به عنوان سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان معرفی شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.