گزارش نشست مشترک هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با شرکت هندی IPGL

به گزارش سی نیوز، شب گذشته ۵ اردیبهشت، نشست اعضای هیات مدیره و دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت India Ports global limited که وظیفه مدیریت بندر چابهار را در ایران به عهده دارند در محل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار شد.

روزبه مختاری، رئیس هیات مدیره مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به نمایندگان این شرکت گفت: در گذشته شاهد مشکلات بسیاری بودیم اما اینروزها ما بیشتر به برنامه توسعه‌ای برای آینده فکر می‌کنیم.  ظرفیت‌ها، تجربه‌ها و ارتباطات بسیاری در میان اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران وجود دارد که ما می‌توانیم با کمک هم به توسعه بندر چابهار کمک کنیم.

سونیل موکاندا مدیرعامل شرکت ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد نیز در این نشست گفت: اخیرا دوباره بازدیدی از بندر چابهار داشتم و شاهد این موضوع بودم که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بندر چابهار موجود است و ما بدنبال رشد این ظرفیت‌ها است. ما بدنبال آن هستیم که حضور بار و شناورهای بیشتری را در این بندر شاهد باشیم تا بتوان از تمام ظرفیت موجود این بندر استفاده کامل برد.

اومش شاراد عضو هیات مدیره شرکت ایندیا پورتس گلوبال و عضو هیات مدیره بندر ناواشیوا هند هم ابتدای این نشست با تاکید دوباره بر نکاتی که گفت شد، اضافه کرد: ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که بندر چابهار به یک بندر مهم در صنعت تبدیل شود. هند بدنبال رشد بندر چابهار است و در همین راستا ما تخفیف‌های مختلفی را نیز برای سرویس‌های رفت و برگشتی از و به این بندر در نظر گرفته‌ایم. ما در حال حاضر در یک قرارداد کوتاه مدت هستیم و بدنبال یک قرارداد طولانی مدت با سازمان بنادر ایران و وزارت راه هند هستیم.

وی افزود: ما جلساتی ما با گروه‌های مختلف داشتیم و مشکلات بسیاری را در این مسیر احصا کرده‌ایم که نیاز با همکاری مجموعه‌هایی مثل شما است تا این مشکلات حل و فصل شود. ما خوشحال می‌شویم که تحریم‌ها برداشته شود اما با وجود این تحریم هم تصور ما این است که باید تلاش کنیم کسب و کار در همین شرایط هم پایدار مانده و ادامه پیدا کند. ما همچنین به ترانزیت کالا از – به ترکمنستان، ازبکستان و کشورهای آن منطقه نیز از طریق این کریدور فکر می‌کنیم.

عضو هیات مدیره بندر ناواشیوا ادامه داد: همکاری با شما به عنوان انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در مرکز برنامه‌های ما قرار دارد و بدون حمایت فعالانه شما احتمال موفقیت بسیار پایین است و ما اینجا هستیم که این اتفاق بیافتد همانطور که من نه فقط به نمایندگان از شرکت ایندیا پورتس گلوبال بلکه به نمایندگی از بنادر و وزارت کشتیرانی هند در این نشست حضور پیدا کرده‌ام تا از شما بشنویم که در این مسیر ما باید چه کارهایی برای توسعه این کریدور مهم انجام دهیم. شرایط هم هر روز تغییر می‌کند و اکنون که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم و بعد از جنگی که در محدوده اوکراین رخ داده است شرایط حمل و نقل کالا نیز تغییرات بسیاری داشته است.

وی همچنین در توضیح شرایط تخفیفی که پیش از این اعلام کرد، افزود: اگر شناوری از مبدا یا مقصد دو بندر تعیین شده در هند به چابهار بیاید و یا برگردد براساس حداقل 50 کانتینر، تخفیف 40 درصدی برای آن شناور در نظر گرفته  می‌شود. این تخفیف‌ها برای اجاره کننده یا صاحب شناور در نظر گرفته می‌شود. در سال جاری ما هدف خود را رسیدن به ظرفیت حمل 4 میلیون تن در این بندر گذاشته ایم.

روزبه مختاری ادامه داد: مشکلی که در این بندر وجود دارد این است که بازاریابی خوبی برای حضور بازیگران مختلف در این بندر و شکل گیری یک ساختار مدیریت زنجیره تامین این بندر وجود ندارد. مسائل ومشکلاتی از این دست باعث میشود بسیاری بندر چابهار را برای حمل و نقل کالای خود انتخاب نکنند.

محمد نیک پی، نائب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز در بخشی از این نشست گفت: شما هم مثل ما در مورد بازاریابی صحبت کردید اما از سمت شما در برای تشویق شرکت‌ها و بازیگران صنعت در هند چه کاری صورت گرفته است؟ شما چه شرایط و امکانات و تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته‌اید؟

نائب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: اما شما میدانید که وقتی کانتینری به چابهار می‌رسد به احتمال زیاد باید مدت بسیاری را برای برگشت در بندر باقی بماند. ما نیاز به خطوط ثابت و با برنامه مشخص در چابهار داریم نه شناورهایی که نامنظم در بندر چابهار رفت و آمد می‌کنند. شما چه امکاناتی را برای حضور بازیگران صنعت مانند NVOCCها و غیره در بندر چابهار دارید؟ یا برای مثال آیا قرار است زمان و فرصت Free Time در این بندر را افزایش دهید؟ شما اعلام کردید برای کشتی تخفیف‌های را در نظر گرفته‌اید اما آیا برای دارندگان کانتینر هم تخفیفی در نظر گرفته‌اید؟

حسین ناجی پور، عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بخش دیگری از این نشست گفت: این نشانه خوب است که سازمان بنادر ایران یک اپراتور غیرایرانی را برای مدیریت یکی از بنادر استراتژیک ایران انتخاب کرده است. ما سال‌های گذشته شاهد بودیم که محموله‌ها زیادی از هند به مقصد افغانستان از بندر چابهار عبور کرده است اما اخیرا در اخبار شنیدیم که شما یک مسیر دیگر زمینی را برای عبور کالاها از پاکستان به افغانستان انتخاب کرده اید و کالاها از این مسیر به افغانستان رسیده‌اند.

اومش شاراد در پاسخ گفت: در مورد کالاهایی که به جای بندر چابهار از مرز زمینی و پاکستان به افغانستان ارسال شده است این موضوع مرتبط به دولت ها و مسئله ای مرتبط به کمک های بشر دوستانه سازمان ملل بوده است و ما در این موضوع نقشی نداشته ایم.

وی همچنین در رابطه با موضوع امکانات و ظرفیت‌هایی که میتوان در اختیار دارندگان کانتینر و دیگر بخش ها قرار داد نیز گفت: اینکه بتوانیم زمان توقف را بیشتر کنیم در اختیار ما است و برای این موضوع احتمالا مشکلی نباشد که این ظرفیت، تخفیف و امکان را فراهم کنیم اما نمیتوانیم در بسیاری دیگر از بخش‌ها این امکان را فراهم کنیم چرا که ما نیز هزینه هایی داریم و به عنوان اپراتور خصوصی باید پاسخگو سازمان بنادر ایران باشیم. از آن طرف در بندر کاندلا هم ما می‌توانیم برخی تخفیف ها و امکانات بیشتر را در اختیار قرار دهیم که البته شاید این امکانات در بمبئی فراهم نباشد.

اومش شاراد در رابطه با این مشکلات گفت: پیشنهاد ما این است که مشکلات را مستقیما با نمایندگان ما که در این نشست هم حضور دارند مطرح کنید و مسائل و مشکلات خود را به ما انتقال دهید و خواهشا به ما این شانس را بدهید و بعد ما را رد کنید. اگر شما بارهای کافی داشته باشید ما در چابهار آماده خدمت رسانی به شما هستیم. اما قبل از اینکه ما رد کنید یک تماس با ما برقرار کنید.

وی افزود: مشکلات زیادی هستند که باید در این مسیر برداشته شوند و جلسات اینچنینی به شناخت بیشتر این مشکلات و حل آنها کمک می‌کند. ما از شما برای برای برگزاری این نشست و مطرح شدن آزاد نظرات و پیشنهادات بسیار ممنون هستیم. به نظر ما این جلسه بهترین مذاکره‌ای بود که تاکنون برای توسعه چابهار داشته‌ایم و پشتیبانی شما قطعا موجب موفقیت خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.