تداوم دیپلماسی فعال نظامی ایران و پاکستان درخلیج فارس ودریای عمان

 

از ۱۴ فروردین تا ۱۴ آذرماه سالجاری پس از هشت ماه دومین سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش پاکستان به منطقه یکم نیروی دریایی در بندرعباس رقم خورد که نشان از تداوم دیپلماسی فعال نظامی دو ملت ایران و پاکستان در منطقه خلیج فارس و دریای عمان دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سفر روز یکشنبه هفته جاری نیز مانند سفرهای قبلی با هدف تحکیم روابط نظامی و دیپلماسی ایران و پاکستان صورت گرفت و در مراسم استقبال دومین ناو گروه نیروی دریایی ارتش پاکستان شامل ناوهای بحر مساح، ناو هنگل، ناو دهشت، سفیر این کشور در تهران ، سرتیپ عمران کاشف وابسته نظامی دفاعی،همچنین نمایندگان سازمان حفاظت اطلاعات آجا، رییس اطلاعات و عقیدتی سیاسی منطقه یکم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران جانشین فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی کشورمان حضور داشتند.

برنامه های چهار روزه این ناو گروه حضور در گلزار شهدا، دیدار با فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان ، نماینده ولی فقیه در استان، سفر به جزیره قشم ، برگزاری مسابقه های ورزشی و قرآنی در نهایت به هنگام خروج از لنگرگاه تمرین رزم دریایی بین نیروی دریایی ارتش و پاکستان بود.

تبادل تجربه های آموزشی و عملیاتی بازدید از یگان های شناور یکدیگر، دیدار فرماندهان ۲ نیروی دریایی از دیگر اهداف حضور ناو گروه های به کشورها بوده که در این زمینه ایران و پاکستان ازاین فرصت برای افزایش دانش وآگاهی کادر نظامی خود استفاده کردند.

همچنین در شرایط فعلی تمرین نظامی و برگزاری نشست های مشترک به منظور تبادل اطلاعات و دانش دریایی حامل این پیام است که امنیت و صلح در منطقه راهبردی تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند تنها با کمک کشورهای منطقه قابل تامین است.

رفت وآمد های هیاتی ایرانی و پاکستانی در قالب ناو گروه های دریایی نمونه بارزی از ارتباط دوسویه برادری، برابری و همسایگی بوده که می تواند الگویی برای سایر کشورها در منطقه خلیج فارس باشد و هرگونه سو تفاهم با همین رفتار مدبرانه و دوستی رفع می شود.

امروز منطقه خلیج فارس و دریای عمان بیش از هر زمان نیاز به آرامش و تدبیر برای حفظ میراث چندین هزار ساله این منطقه دارد و کشورهای پیرامونی آن بایستی به این نتیجه برسند که همواره دست دوستی و مهربانی به سوی همسایه های خود دراز کنند تا بیگانه ها.

وقتی چراغ سبز به کشورهای بیگانه در منطقه داده می شود آنها نه تنها خدمتی و حمایتی از کشوری نمی کنند بلکه هزینه های لحظه لحظه های خود در منطقه به اسم حامی و پشتیبانی از آنها می گیرند و به هنگام سختی هیچ کمکی نمی کنند لذا بهترین روش تحکیم دوستی واحترام متقابل همسایگی و استفاده از داشته های خودمان در منطقه است.

برای تامین امنیت دریایی منطقه نیازی به نیروهای فرامنطقه ای نداریم

همانطور که می‌دانید سفر ناوگروه نیروی دریایی پاکستان نیز در راستای توافق‌های ۲ کشور انجام شده است؛ انجام چنین سفرهایی و افزایش تعامل های دوسویه بر تامین امنیت خطوط کشتیرانی و تجارت دریایی تاثیر مثبت دارد از همین رو با اقبال خوبی مواجه شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به نقش مهم کشورهای منطقه در برقراری تامین امنیت دریایی، گفت: کشورهای مسلمان منطقه با همکاری یکدیگر قادر هستند بدون نیاز به نیروهای فرامنطقه‌ای، امنیت خلیج فارس و آب های آزاد را تامین کنند.

علی رئوفی در دیدار فرمانده ناو گروه نیروی دریایی ارتش پاکستان و هیات همراه با وی، ایجاد تفرقه بین کشورهای منطقه را هدف اصلی حضور نیروهای فرامنطقه ای عنوان کرد و افزود: کشورهای منطقه باید با توسعه روابط ، تبادل اطلاعات و بهره‌گیری از اشتراک های فرهنگی و دینی موجود، نقشه شوم کشورهای بیگانه را ایجاد اختلاف بین کشورهای مسلمان خنثی کنند.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان کشور برادر و همسایه شرقی ایران دارای اشترک های فرهنگی، دینی و تعامل های تجاری و بازرگانی دیرینه هستند که همه این عوامل زمینه تقویت روابط را فراهم کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار داشت: سفرهای ناوگروه پاکستان به منطقه یکم نیروی دریایی نشانه عزم جدی ایران و پاکستان برای حفظ ثبات منطقه و توسعه روابط بین ۲ کشور است.

تعامل ایران و پاکستان می تواند امنیت دریایی منطقه خلیج فارس راتامین کند

سطح مناسبات و ارتباطات بین نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی کشور پاکستان بسیار خوب بوده و در راستای برقراری صلح و امنیت دریایی همکاری دارند لذا این همکاری ها از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد.

نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز دراین باره گفت: ارتباط و تعامل دو جانبه بین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می تواند زمینه های امنیت دریایی و صلح پایدار را در منطقه خلیج فارس فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در دیدار با فرمانده ناوگروه نیروی دریایی ارتش پاکستان و هیات همراه ضمن خوش آمد گویی به کارکنان ناوگروه پاکستانی،افزود: پیشرفت و توسعه کشورهای بزرگ منطقه ایران و پاکستان می تواند نقش موثری در هم افزایی ظرفیت های منطقه ای باشد و معتقدیم که این کشورها می توانند با این هم افزایی امنیت دریایی منطقه خلیج فارس را تامین کنند.

وی بیان داشت: اقتدار کشورهای پاکستان و ایران در منطقه می تواند زمینه های حضور مؤثر تر این ۲ کشور در تحولات منطقه باشد، امروز این اعتقاد را داریم که صلح پایدار و ثبات پایدار در منطقه خلیج فارس با کمک کشورهای منطقه تامین می شود.

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: ناوگروه دریایی کشور پاکستان در ایران و ایجاد ارتباط و رزمایش های مشترک میان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به طور قطع به حسن برادری و همجواری بیشتر ۲ کشور کمک خواهد کرد.

عبادی زاده ادامه داد: ما نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای در آب های خلیج فارس و کشورهای اسلامی در منطقه نداریم و تجربه ثابت کرده است که هر موقع پای بیگانگان و کشورهای فرامنطقه ای به‌ویژه ابرقدرت ها در یک منطقه ای باز شده، هیچ‌گاه نتوانسته صلح و امنیت و آرامش را برای منطقه به ارمغان بیاورد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به حضور کارکنان نیروی دریایی ارتش پاکستان در هرمزگان که یک استان مؤثر در مسائل اقتصادی ایران است،اظهار داشت: این استان می تواند در بحث صادرات و واردات و مسائل دریایی بین ۲ کشور ایران و پاکستان این نقش مؤثر را ایفا کند.

عبادی زاده اضافه کرد: استان هرمزگان همچنین با برخورداری از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر سواحل آبی با احتساب جزایر ۱۴ گانه یکی از استان هایی بوده که بیشترین ارتباط با دریا و راه ارتباطی همسایگی با خلیج فارس و با آبهای آزاد از طریق دریای عمان را دارد که از سایر استان های کشور متمایز است.

بواسطه همسایگی با ایران باید روابط خود در حوزه دریایی را ارتقا دهیم

نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کشور پاکستان از گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته و دارند که برای تقویت این روابط نیروی دریایی این کشور برای دومین بار امسال به بندرعباس سفر کرد و این سفر ایجاد زمینه برای آموزش و ارتباط بیشتر بین نیروهای دریایی ۲ کشور است.

فرمانده نیروی دریایی و ناوگروه پاکستان نیز در دیدار با معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز تبادل تجربه ها و اطلاعات آموزشی و تقویت و تحکیم روابط بین ۲ کشور را هدف اصلی حضور ناوگروه پاکستان در منطقه یکم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: ما به واسطه همسایگی با ایران، باید روابط خود را در حوزه دریایی و سایر زمینه ها ارتقاء دهیم.

دریادار دوم رحان علی خان با اشاره به مشترکات فرهنگی، مذهبی و اعتقادی میان مردم ایران و پاکستان، پیوند تاریخی میان ۲ کشور را بسیار قوی توصیف کرد و افزود: نیروی دریایی ارتش ایران و پاکستان می توانند در راستای ارتقای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تعاملات بسیار سازنده ای را پیش بگیرند.

فرمانده ناو گروه نیرو دریایی ارتش پاکستان در این دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان با قدردانی از دعوت و مهمان پذیری درایران و آرزوی بهترین ها را برای ایران و پاکستان اظهار داشت:به خاطر اینکه همسایه هستیم باید قدر همسایگی را بدانیم و کشور پاکستان صادقانه دوست دارد در زمینه دریایی و دیگر زمینه ها با ایران همکاری کند.

دریا دار رحان علی خان افزود: ارتباطات و روابط مشترکات زیادی به لحاظ فرهنگی و تاریخی بین ایران و پاکستان هست و معتقدم علاوه بر روابط و مشترکات فرهنگی، مذهبی و اعتقادی؛ ما تاریخ بسیار ارزشمند و متعهدی باهم داریم.

وی تصریح کرد:از تمام مردم ایران به‌ویژه نیروی دریایی این کشور به خاطر استقبال گرمی که از ما داشتند، تشکر کنم و دوست دارم که نیروی دریایی ایران و پاکستان باهم کار کنند تا بتوانند صلح و ثبات را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان ایجاد کنند.

فرمانده ناوگروه پاکستان هم گفت: این ناوگروه متشکل از سه فروند کشتی است که اکنون وارد بندرعباس شدیم، حضور ما به مدت چهار روز در اینجا موجب افزایش تعامل‌ها بین ۲ کشور خواهد شد.

وی در پایان از میزبانی شایسته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مهمان نوازی آحاد ملت ایران به ویژه فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش به قدردانی کرد.

نیروی دریایی ضامن امنیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حماسه هفت آذر۵۹ جانانه در برابر دشمن بعثی ایستاد و شهدا و جانبازانی در ناوچه پیکان تقدیم کرد افتخار اسکورت ۱۰ هزار فوند کشتی تجاری در طول دوران دفاع مقدس ، مقابله باز دزدان دریایی از سال ۸۸تاکنون وهمچنین مردم یاری در مناسبت های مختلف بویژه در حوادث طبیعی مثل زلزله، سیل و کرونا دارد همچنان در جهان همچون نگینی خوش نام می درخشد.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری مهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان بود دراین باره گفت: اکنون نیروی دریایی ارتش از خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و بین المللی در برابر دستبرد دزدان دریایی محافظت می‌کند.

امیر دریادار دوم ابوالفتح بقایی افزود:همکاران ما هم‌اکنون بر روی شناورها و ناوهای رزمی حضور دارند و برای خدمه کشتی‌های تجاری و نفت کش مایه دلگرمی هستند و درطول دوران دفاع مقدس افزون بر ۱۰ هزار فروند نفت کش و کشتی‌های تجاری توسط نداجا با موفقیت اسکورت شد و این نیرو اجازه نداد اقتصاد کشور دچار مشکل شود، هم‌اکنون به چرخه اقتصاد کمک می‌کند.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:اگر دزدان دریایی به این کشتی‌ها حمله کنند تفنگداران و شناورهای رزمی ارتش راهبردی جمهوری اسلامی ایران بی‌درنگ خود را به محل رسانده از کشتی‌های کشورمان در برابر متجاوزان حمایت می‌کنند و بسیار با دزدان دریایی درگیر شده‌ایم.

امیر دریا دوم بقایی تصریح کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲ عملیات بی‌نظیر و بزرگ در دهه ۹۰ انجام داد که در دنیا اثر گذار بود که یکی از آن‌ها عملیات رعد و دیگری عملیات رعد ۲ بود که خبر دادند یک کشتی توسط دزدان دریایی ربوده شده است.

وی یاد آور شد: ۱۳ نفر از دزدان دریایی آن کشتی را تصرف کرده بودند و به سمت آب‌های سومالی می‌بردند، زمانی که به نیروی دریایی ابلاغ شد این نیرو در کمترین زمان با شناور بومی جماران به سمت حرکت کرد.

فرمانده تکاوران نداجا خاطر نشان کرد: تکاوران و تفنگداران دریایی با توانمندی خود و آموزش‌هایی که دیده بودند و نیروی جسمانی که در طول آموزش‌ها کسب می‌کنند توانستند خود را به بالای کشتی رسانده با دزدان دریایی درگیر شدند.

وی افزود: دزدان دریایی روی پل کشتی بر تکاوران نداجا مشرف بودند و تکاوران و تفنگداران دریایی در سینه کشتی و رودررو با آن‌ها می‌جنگیدند و توانستیم این کشتی را در مدت زمان کوتاه آزاد کرده و ۱۳ نفر دزدان دریایی را دستگیر کرده و به ایران بیاوریم، چنین کاری در دنیا بی‌نظیر بوده و اتفاق نیفاده بود.

وی اشاره کرد: ۲ روز بعد از آن یک کشتی چینی توسط دزدان دریایی ربوده شد که آن را به سمت پایین می‌بردند، این بار هم تکاروان نیروی دریایی درگیر شده و کشتی چینی را آزاد کردند،دزدان دریایی مجبور شدند خود را دستگیر کنند چون که می‌دانستند اگر خود را تسلیم نکنند به طور حتم کشته می‌شوند.

وی بیان داشت: این اتفاق به‌قدری مهم بود که مورد تقدیر و تشکر مقام‌های رسمی دولت چین قرار گرفت و سفیر آن کشور در تهران به بندرعباس آمده و روی شناور خودشان از نیروی دریایی و تکاوران این نیرو تقدیر رو تشکر کرد.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: دزدان دریایی در گذشته آموزش ندیده بودند و تنها ۲ کلاشینکف داشتند اما اکنون برای مهارت کسب کرده و بهترین سلاح‌ها را دارند.

امیر دریادار دوم بقایی اشاره کرد: دزدان دریایی می‌دانند اگر نزدیک شناورهای ما بشوند زخمی و آسیب دیده می‌شوند و قبل از اینکه این ماموریت به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و انجام شود چند کشتی کشورمان را دزدیدند اما از زمانی که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران حفاظت کشتی‌های تجاری و نفتکش کشور را در خلیج عدن برعهده گرفته دزدان دریایی دیگر نتوانسته‌اند یک کشتی را تصرف کرده و با خود ببرند.

وی ابراز کرد: دزدان دریایی به محض نزدیک شدن به کشتی‌ها با ضربه سخت نیروهای نداجا روبه‌رو می‌شدند و نیروهای مستقر بر ناوها و ناوشکن‌ها اجازه نمی‌دهند تحرضی به کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران انجام شود، تکاوران و تفنگداران دریایی با توانمندی‌ها و آموزش‌هایی که دیده و نیروی جسمانی که در طول آموزش‌ها کسب کرده‌اند به خوبی توانسته‌اند با دزدان دریایی مقابله کنند.

تعاملات دریایی ایران و پاکستان موجب روابط عمیق و راهبردی می‌شود

تمرین و برگزاری جلسه های مشترک به منظور تبادل اطلاعات و دانش دریایی حامل این پیام است که امنیت و صلح در منطقه راهبردی تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند تنها با کمک کشورهای منطقه قابل تامین است و هدف از این تعاملات بین دو نیروی دریایی ارتش ایران و پاکستان تقویت مناسبات نظامی و دستیابی به یک روش مورد پذیرش طرفین جهت طراحی و اجرای تمرین مرکب دریایی است.

این هم افزایی دریایی در سطوح مختلف بین دو کشور باعث تحقق اهداف مشترک دریایی خواهد شد و در نتیجه باعث نمایش عزم و اراده نیروهای دریایی دو کشور در برقراری امنیت حمل و نقل و تجارت دریایی در مناطق تحت حاکمیت می شود.

دستیابی به فرهنگ و زبان مشترک تاکتیکی برای اجرای عملیات دریایی از دیگر مزیت های این بازدیدهاست و این ملاقات‌ها و سفرهای دریایی بین دو کشور ایران و پاکستان باعث نزدیکی بیشتر فرهنگ دو کشور که اشتراکات دینی و ملی زیادی هم دارند، می شود.

جانشین فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آیین ورود ناوگروه پاکستان به منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش در بندرعباس گفت: تعاملات دریایی ایران و پاکستان منجر به روابط عمیق و راهبردی بین ۲ کشور دوست، همسایه و مسلمان خواهد شد.

ناخدا یکم قادر وظیفه افزود: این تعاملات دریایی به طور قطع نشان دهنده این است که مدیریت منطقه را خود کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای دوست و برادر و مسلمان می توانند تامین کنند و نیازی به حضور یگان‌های فرا منطقه‌ای در تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان نیست و امید می‌رود این روابط و بازدیدهای دریایی بیشتر و عمیق‌تر شود.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت:امنیت خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را کشورهای منطقه باید به دست بگیرند و جایی برای حضور بیگانگان و کشورهای مستکبر در آبهای خلیج‌فارس و دریای عمان وجود ندارد.

امیر دریادار دوم قربانی سه شنبه شب در دیدار با دریاداردوم رحمان علی خان فرمانده ناوگروه نیروی دریایی پاکستان با وی، حضور ناوگروه کشور دوست و همسایه پاکستان در منطقه یکم امامت نداجا را باعث خوشحالی و مسرت دانست.

وی ادامه داد: وجود مشترکات فرهنگی و مذهبی زیاد میان ایران و پاکستان بویژه قرآن‌کریم در تقویت روابط در عرصه های مختلف، بویژه در حوزه نیروهای دریایی دوکشور می تواند بسیار سازنده و حائز اهمیت باشد.

سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش پاکستان از ۱۴ تا ۱۷ فروردین به منظور دیدار دوستانه روز شنبه هفته جاری مرکب از ۲ ناو به فرماندهی خان محمود آصف و سفر ۱۴تا ۱۷ آذرماه ناوگروه پاکستان متشکل از سه فروند ناو رزمی آن کشورناوهای بحر مساح، ناو هنگل، ناو دهشت به فرماندهی رحان علی خان در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس پهلو گرفت که پس از انجام برنامه های مختلف اعم از دیداربا مسوولان، بازدید از ناوهای یکدیگر و در نهایت با تمرین رزم مشترک دریایی این بار هم روز چهارشنبه آبهای سرزمینی کشورمان را به سلامت ترک کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.