فراموشی «مدیریت حمل‌‌و‌نقل» در وزارت راه

 

یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل گفت: وزارت راه تاکنون به جای آنکه بر مساله مدیریت حمل و نقل متمرکز باشد، به عنوان یک وزارتخانه عمرانی عمل کرده است بنابراین ضرورت دارد جنس رویکرد آتی وزارت راه برای حل مسائل مربوط به حمل و نقل، بیشتر از جنس نرم افزاری باشد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، سوم شهریور سال جاری بود که رستم قاسمی با 267 رای موافق، 14 رای مخالف و 4 رای ممتنع، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی در دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت.

حال با گذشت بیش از چهار هفته از این تاریخ، زمزمه ها برای انتصابات جدید در وزارت راه و شهرسازی بالا گرفته است.

در طول این مدت، رستم قاسمی به سه حکم انتصاب جدید بسنده کرده است؛ وی در حکمی، علی جعفری، دانش آموخته حقوق عمومی و حقوق بین الملل را به عنوان مشاور و سرپرست حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی و مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت را به عنوان دستیار ویژه و حسین مذنب را به عنوان سرپرست اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه وشهرسازی ‌منصوب کرد.

تشکیل کمیته انتصابات در وزارت راه و شهرسازی

شنیده ها حاکی از آن است که کمیته انتصابات برای انتخاب روسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی در این وزارت خانه نیز تشکیل شده است تا زیرنظر دستیار ویژه وزیر به کار بررسی صلاحیت و انتصاب معاونان و مدیران وزارتخانه بپردازد.

در چنین شرایطی، گمانه‌زنی‌ها در مورد مسئولانی که منصوب خواهند شد بالا گرفته است و هر از گاهی اخباری ضد و نقیض از گزینه‌های پیشنهادی مطرح برای تصدی مسئولیت در این وزارتخانه منتشر می‌شود.

با این وجود، آنچه اهمیت دارد، نه اشخاص انتخاب شده، بلکه رویکردی است که وزارت راه و شهرسازی در قبال مسائل و چالش‌های روز «مساله مسکن» و «مساله حمل و نقل» اتخاذ خواهد کرد.

بدون تردید، این رویکرد‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در انتخاب افراد برای قبول مسئولیت در جایگاه معاونان وزیر و یا مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.

انتخاب مدیران شایسته به تغییر مثبت رویکرد وزارت راه منجر خواهد شد

کارشناسان معتقد هستند با توجه به شرایط حال حاضر حوزه حمل و نقل کشور، تعیین گزینه‌هایی مناسب در معاونت‌ها، ‌‌می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود شرایط فعلی و حل کردن چالش‌های این حوزه در کوتاه مدت داشته باشد.

‌محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل، در این‌باره می‌گوید: انتصاب معاونان جدید وزیر راه و شهرسازی می‌تواند امید به تغییر رویکرد این وزارتخانه در حل مسائل حوزه حمل و نقل را زنده کند‌ مشروط بر آنکه افرادی که برای هر جایگاه انتخاب می شوند، اولا صلاحیت لازم برای حل مسائل مربوط به آن سازمان را داشته باشند و ثانیا، رویکردهای اتخاذ شده توسط آنها، با چالش‌ها و مسائل روز حوزه حمل و نقل تناسب محتوایی داشته باشد.

چالش های فعلی حمل و نقل نرم افزاری است

به گفته وی در شرایط فعلی اغلب چالش‌های حوزه حمل و نقل به علت نبود مدیریت نرم افزاری مناسب در این حوزه اتفاق افتاده است، بنابراین، انتصاب مدیرانی که تجربه و تخصص آنها معطوف به مساله توسعه زیرساخت‌ها است، نشان خواهد داد که وزارتخانه هنوز به درستی، چالش‌های فعلی حوزه حمل و نقل را دریافت و فهم نکرده است.

* وزارت راه به جای مدیریت حمل و نقل به توسعه عمرانی پرداخته است

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل تاکید کرد: تاکنون وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه های آن، به جای آنکه متولی مدیریت حمل و نقل باشند، بیشتر بر روی مساله توسعه زیرساخت های سخت افزاری حمل و نقل کار کرده‌اند به عبارت دیگر، وزارت راه به جای آنکه بر مساله مدیریت حمل و نقل متمرکز باشد، تاکنون به عنوان یک وزارتخانه عمرانی عمل کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین، تعیین افرادی که بیشتر بر موضوع مدیریت حمل و نقل تمرکز دارند در جایگاه‌های مختلف معاونت‌ها، می‌تواند نشان دهنده فهم عمیق تیم مدیریت جدید وزارتخانه نسبت به مسائل روز حوزه حمل و نقل باشد.

شاهجویی اظهار کرد: بدون شک مساله جدی و چالشی امروزِ حمل و نقل، استفاده درست از دارایی‌های موجود این حوزه است که مسیر حل آن از طریق افزایش این دارایی‌ها نخواهد بود، استفاده بهینه از دارایی‌های موجود علی‌القاعده از رهگذر بهبود فرآیندهای مدیریتی و سازمانی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی قابل انجام خواهد بود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل اضافه کرد: به بیان دیگر جنس رویکرد آتی وزارت راه و شهرسازی برای حل مسائل مربوط به حمل و نقل باید بیشتر از جنس نرم افزاری باشد تا از جنس سخت افزاری باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.