شکل گیری دولت جدید در حل مسائل صنعت دریانوردی راه گشاست

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه در صنعت دریایی به عنوان یک صنعت حساس باید چند مسئله مهم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: یکی از این مسائل مربوط به منابع انسانی است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران،  سامان رضایی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد با بیان اینکه نیروهای دریایی و دریانوردان به عنوان منابع انسانی صنعت دریانوردی از اهمیت بسزایی در این صنعت برخوردارند، گفت: با این حال متاسفانه وقتی شاخص ها و عملکرد ده ساله اخیر را بررسی می کنیم بیانگر این است که سیاست های کلان و کلی برای بحث منابع انسانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مانند منابع انسانی شاغل در بقیه صنایع، منابع انسانی بخش دریانوردی مستثنی از این قضیه نیست، با این حال به دلیل اهمیت بالای بخش دریانوردی، غفلت از منابع انسانی این صنعت آسیب های بیشتری را به دنبال دارد.

رضایی در عین حال تاکید کرد: بنابراین در حوزه منابع انسانی نیازمند توجه بیشتری از سوی نهادها و سازمان های حاکمیتی هستیم.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان افزود: مسائلی مانند تبعیض در دستمزد و حقوق، تناقض، بی عدالتی استخدامی، عدم شفافیت در عملکردها و بی قانونی از آفت های جدی این بخش است.

رضایی با بیان اینکه اگر همیت و همکاری سازمانی و دریانوردان وجود نداشت، امکان گذر از پیچ های خطرناک اخیر را نداشتیم، یادآور شد: با سیاست گذاری های کلان و تقویت همیت عمومی و سازمانی و ملی می توان امنیت کشور را حفظ کرد.

وی همچنین با اشاره به شکل گیری دولت جدید تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت جدید در حال شکل گیری و استقرار است، این موضوع می تواند در حل مسائلی که صنعت دریایی طی چند سال اخیر با آنها مواجه بوده است، گره گشا باشد.

رضایی با تاکید بر اهمیت چشمگیر توسعه دریامحور تصریح کرد: پس لازم است که جایگاه خود را در این صنعت حفظ کنیم و از کاستی ها و ناکارآمدی ها و حل مشکلات این صنعت غافل نشویم.

این فعال صنفی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران راهی به جز توسعه دریامحوری ندارد، اظهار داشت: صنعت دریانوردی در کنار تهدیدات خارجی مثل کرونا، تحریم ها و تهدید امنیتی، با تهدیدات داخلی مواجه است که به ناکارآمدی ها و سایر مسائل موجود در این بخش بر می گردد که باید آسیب شناسی و مرتفع شود.

وی در عین حال با اشاره به حضور پررنگ انجمن صنفی دریانوردان در صنعت دریانوردی و ارتباطات موثر آن با سازمان ها و نهادهای دریایی یادآور شد: اگرچه انجمن از لحاظ منابع انسانی و اعتبار ملی و بین المللی غنی است و در شرایط خوبی قرار دارد،  اما از لحاظ منابع مالی و حمایت های مالی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اعلام اینکه حق عضویت اعضا نمی تواند به پوشش هزینه های این انجمن کمک خاصی بکند، تصریح کرد: در این راستا نیاز است که مانند کشورهای دیگر در کشور ما هم مکانیزم ها قانونی برای حمایت های مالی از انجمن های مربوطه جهت توسعه فعالیت های صنفی در بنادر کشور، پیش بینی و اجرایی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.