ارسال محموله‌های صادراتی هند به روسیه از طریق ایران؛ کریدور هند- روسیه- ایران اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند

 

ایده ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین هند و روسیه از طریق ایران در دهه 2000 میلادی مطرح شد و در آن زمان توافقنامه‌ای برای ایجاد یک مسیر حمل و نقل 7500 کیلومتری بین مسکو، تهران و دهلی نو امضا شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از اسپوتنیک، موضوع ایجاد یک مسیر حمل و نقل ترکیبی بین روسیه و هند از طریق ایران به دهه 2000 میلادی و زمانی که توافقنامه ایجاد این مسیر 7500 کیلومتری بین سه کشور امضا شد، بازمی‌گردد.

این مسیر شامل خط دریایی، زمینی و ریلی بود که دسترسی هندی‌ها را حتی به بازارهای اروپایی فراهم می‌کرد.

اوایل ماه جاری عبدالرحیم کردی، مدیر سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار،‌ با اشاره به مزایای استفاده از این مسیر حمل و نقل بین بمبئی، سن پترزبورگ و حتی هامبورگ از طریق بندر چابهار اشاره کرد و گفت این کریدور از بندر چابهار در جنوب شرق ایران به بندر انزلی در ساحل دریای خزر و سپس به منطقه آستارا خان روسیه و نهایتا به شمال اروپا خواهد رفت.

کردی گفت: حمل و نقل سریع و تقویت مناسبات ایران با کشورهای همسایه از جمله مزایای مهم اجرای این طرح است.

این مقام ایرانی مدعی شد استفاده از این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به روسیه را از 38 روز به کمتر از نصف کاهش داده و به 14 تا 16 روز خواهند رساند.

* مصری‌ها نگران کانال سوئز نیستند

جرج صفوات، مقام مصری و سخنگوی سازمان بهره‌برداری کانال سوئز، با اشاره به طرح ایران برای تبدیل شدن به یک کریدور اصلی سازمان حمل و نقل گفت این مسیر ترکیبی 7500 کیلومتری نخواهد توانست در زمینه انتقال کالا از هند به هامبورگ با کانال سوئز رقابت کند. چرا که از طریق این مسیر کالاها باید هم از دریا و هم جاده و ریلی حمل شوند.

وی مدعی شد مدت زمان رسیدن کشتی‌ها به هامبورگ 19 روز است اما از کریدور هند- ایران و روسیه بیش از 20 روز طول خواهد کشید.

با این حال اما محمد السعید ادریس، کارشناس امور ایران مؤسسه تحقیقات استراتژیک و سیاسی الاهرام مصر تاکید کرد هدف از اجرای پروژه کریدور هند- ایران و روسیه ضربه زدن به منافع مصر نیست بلکه این مسئله بر مبنای منافع خود ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا دنبال  می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ اوایل سال جاری شیشیر اوپادهیایا، کارشناس هندی در امور دفاعی و استراتژیک، تاکید کرده بود که بهره‌برداری از کریدور هند- ایران و روسیه که مدت‌هاست منتظر آن هستیم نه تنها به افزایش مبادلات بین این سه کشور  منجر خواهد شد بلکه به خنثی شدن اثر تحریم‌ها علیه ایران نیز منتج می‌شود.

وی تاکید کرد این کریدور جدید مدت زمان رسیدن کالاها از هند به روسیه را 62 درصد کاهش داده و به مسکو و دهلی نو در تحقق  چشم انداز رسیدن مبادلات دوجانبه به 30 میلیارد دلار تا سال 2025 کمک خواهد کرد.

*ایران قفل آسیای میانه را باز می‌کند

کارشناس هندی با اشاره به تلاش‌های اخیر مسکو برای امضای توافق تجارت آزاد بین هند و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، گفت  فعال شدن کریدور هند- ایران و روسیه می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای کشورهای حوزه آسیای میانه که از نظر دسترسی بسیار محدود هستند فراهم خواهد کرد.

انتظار می‌رود بهره‌برداری از این کریدور طی ماه‌های آینده آغاز شود و در همین مسیر توافقنامه‌ای هم بین شرکت راه‌آهن روسیه و شرکت حمل و نقل کانتینر هند درباره جزئیات انتقال کالا از هند به روسیه از طریق ایران امضا شده است.

پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری کامل این کریدور بین‌المللی موسوم به شمال به جنوب سالانه 20 تا 30 میلیون تن کالا از طریق آن جابجا شود.

یکی دیگر از ابعاد بلند پروازانه این پروژه ایجاد یک کانال 765 کیلومتری از سواحل ایران در دریای عمان به دریای خزر است که هزینه اجرای آن بین 6 تا 10 میلیارد دلار برآورد شده و همین امر باعث شده تا این بخش از پروژه فعلا کنار گذاشته شود.

همچنین خبر می رسد دهلی‌نو از نیمه ماه ژانویه، صادرات محموله‌های کانتینری به روسیه از طریق ایران و آذربایجان را آغاز خواهد کرد.

به نقل از پی تی آی، اس کومار، مامور عالی رتبه گمرک هند گفت: دهلی نو از ماه آینده، صادرات محموله‌های کانتینری به روسیه از طریق ایران و آذربایجان را آغاز خواهد کرد. این حرکت، عملیاتی شدن کریدور بین المللی شمال جنوب را به پیش خواهد برد.

وی افزود: این اقدام، زمان ارسال این محموله‌ها را به نصف کاهش خواهد داد و از 35 روز به 17 روز می‌رساند.

کومار در حاشیه یک نشست به خبرنگاران گفت: «هند از نیمه ماه ژانویه نخستین محموله صادراتی خود را از طریق بندر عباس به روسیه ارسال خواهد کرد. این محموله از ایران، آذربایجان ترانزیت خواهد شد و سپس به روسیه خواهد رسید.»

وی توضیح داد: اداره گمرک هند درخواست‌های زیادی از بخش پوشاک و دارو برای استفاده از این مسیر دریافت کرده است. این مسیر به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک خواهد کرد. «این اقدام به عملیاتی شدن کریدور بین المللی شمال جنوب کمک خواهد کرد.»

در حال حاضر، صادرکنندگان مجبور هستند، تا از بندر روتردام یا مسیر زمینی از طریق چین برای رسیدن به روسیه و آسیای میانه استفاده کنند.

کریدور بین المللی شمال جنوب، یک شبکه چندگانه متشکل از مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای برای ترانزیت کالا میان هند، روسیه، ایران، اروپا و آسیای میانه است. این مسیر 7200 کیلومتری قرار است، ارتباطات تجاری میان شهرهای بمبئی، مسکو، تهران، باکو، بندرعباس، آستارا و بندر انزلی را افزایش دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.