تاکید بر ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب؛ گسترش روابط با ایران جزو مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی روسیه است

 

وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی گفت: گسترش روابط با ایران یکی از اولویت‌های کلیدی ما بوده و جزو مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی روسیه است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از تسنیم،  سرگی چباتاریف وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی در دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی که در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد کریدور حمل و نقل شمال و جنوب بین ایران و روسیه که از آذربایجان عبور می کند برای جامعه جهانی بسیار مهم و مفید است و باعث حمل ارزان‌تر کالا از شمال به جنوب خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر تقویت ارتباطات زمینی و دریایی دو کشور گفت: ایجاد کریدور شرق و غرب نیز بسیار اهمیت داشته و در ادامه همان کریدوری است که از طریق آذربایجان و قفقاز شمالی عبور می‌کند و به تبادل کالای بین المللی کمک کرده و باعث می شود شرکت های بین المللی در مسیر شرق و غرب جابجایی مسافر و کالا را با سهولت بیشتری انجام دهند.

وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی تصریح کرد: تاریخچه روابط فرهنگی ایران و روسیه به هزاران سال پیش بر می گردد و دو کشور بر آن واقف بوده و در تلاش برای حفظ آن هستند.

وی ادامه داد: ما علاقه‌مندیم اعتماد بین دو کشور به‌منظور توسعه ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد و قفقاز شمالی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را در توسعه روابط ایران و روسیه ایفا کند.

وی با اشاره به امضای قرارداد بین دانشگاه علامه و دانشگاه قفقاز شمالی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد یک رشته کارشناسی ارشد بین دو دانشگاه تاسیس شده و کارشناسان روسیه درخصوص شناخت بیشتر از ایران آموزش خواهند دید. همچنین در رابطه با علوم انسانی نیز همکاری‌های دوجانبه تقویت شده و انتشارات دو زبانه ایران و روسی در دو کشور به چاپ خواهد رسید.

چباتاریف با بیان اینکه دولت فدراسیون روسیه چند ماه پیش یک استراتژی توسعه گردشگری در قفقاز تصویب کرده است، خاطرنشان کرد: ما علاقه مند هستیم در بخش‌های مختلف از جمله توسعه گردشگری در دریای خزر با ایران و کشورهای حوزه دریای خزر مشارکت و همکاری داشته باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.